*

Film & tv

Mareridtsmorgen for Netflix og sydkoreansk instruktør

”Okja” passede ikke til lærredet og måtte startes forfra foran 2.300 gæster.

Skuespillerne Jake Gyllenhaal (tv) og Tilda Swinton i selskab med instruktøren Bong Joon-Ho (th) ved filmfestivalen i Cannes. Foto: Alastair Grant/AP

Netflix, Netflix, Netflix.

Det er, som om festivalfolket ikke fabler om andet end streaminggiganten med de 100 millioner kunder på verdensplan, og det er et allestedsnærværende foretagende. Tag bare den bygning, som salgsselskabet TrustNordisk, der afsætter Zentropas og Nordisk films titler til det internationale marked, arbejder fra. Et banner med et billede af Dustin Hoffmann og Netflix-logoet dækker ejendommens øverste etage og kan ses fra Cannes’ hovedstrøg, la croisette.

Det er imidlertid ikke alting, der kører uproblematisk for virksomheden, som har fået udtaget to titler til hovedkonkurrencen til stor frustration for de franske biografer, der ikke kan vise filmene.

Alle øjne er rettet mod Netflix ved festival i Cannes

Fredag morgen skulle sydkoreanske Bong Joon Hos ”Okja” præsenteres for over 2300 branchefolk i Grand Théâtre Lumiére. Det gik ikke ret godt, for filmen begyndte i et format, der ikke passede til biograflærredet. Toppen og bunden af billedet var skåret af i flere minutter, indtil visningen blev afbrudt og 15 minutter senere påbegyndt i det rigtige format. Ikke ligefrem en ønskesituation for hverken Bong Joo Ho eller Netflix, når nu verdenspressen var samlet. Reaktionen udeblev ikke. Der blev buhet i to omgange – af det forkerte format og af Netflix’ logo.

Festivalen udsendte senere fredag en officiel undskyldning:

”Fejlen er festivalens tekniske personales. Vi undskylder over for instruktøren og hans team, til producerne og publikum,” hed det.

Ifølge The Hollywood Reporter opstod der øjeblikkeligt konspirationsteorier om, at den kiksede visning var bevidst sabotage af Netflix, hvis indtog har efterladt en hel branche i en desperat søgen efter nye forretningsmodeller.

Netflix har ikke kommenteret affæren, men kan varme sig ved, at ”Okja” – med bl.a. Tilda Swinton og Jake Gyllenhaal på rollelisten – senere på dagen fik ros i flere medier. The Guardians respekterede Peter Bradshaw jublede, men betonede også det mærkværdige i, at en så smuk film ikke kan opleves på et stort lærred, men vil blive set på tv eller tablet.

Det er særligt den kunstneriske spillefilm, der lider af i disse år, både i USA og Europa, men nogle ting ændrer sig aldrig. Den talentfulde og genkendelige skuespiller er stadig i høj kurs. Hvordan sælger man for eksempel en rummelig Renault i Frankrig i disse dage? Det gør man ved, at tage et billede af Kevin Spacey sammen med bilen. Space betyder jo rum, så sværere er det ikke.

Den filmstjerne, som har mest at se til i Cannes i år, er uden sammenligning Nicole Kidman. Australieren, der floppede fælt i åbningsfilmen ”Grace of Monaco” i 2014, kan ikke holdes nede og breder sig over alle genrer på alle platforme. Hun medvirker i fire produktioner fra årets program: Jane Campions tv-serie ”Top of the Lake”, Sofia Coppolas “The Beguiled”, John Cameron Mitchells ”How to talk to Girls at Parties” og i Yorgos Lanthimos’ “The Killing of a Sacred Deer”. Der ud over er hun aktuel i HBO-serien “Big Little Lies”, hvor hun også er krediteret som producer.

Nicole Kidman fylder 50 år i næste måned og til magasinet Deadline forklarer hun, at hun ikke er så frygtløs, som det kan se ud udefra.

”Jeg er helt utrolig angst i perioder, men det er af nysgerrighed. Jeg er altid interesseret i at undersøge menneskets natur og de tilstande, vi befinder os i. Jeg føler mig faktisk mere tryg, når jeg er i gang med det. Jeg har brug for at fejle en gang i mellem.”

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Om temaet

På denne side finder du Jyllands-Postens dækning af filmfestivalen i Cannes.

Annonce
Redaktionen anbefaler
Mere
Annonce
TV
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her