*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

tirsdag 23. september 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten kultur
Film & tv 30.01.2013 kl. 22:23
Stillbillede fra den udskældte tv-reklame. Foto: Volkswagen

Er denne Super Bowl-reklame racistisk?

Volkswagen afviser, at man i omdiskuteret reklame, kan læse racistiske undertoner.

Los Angeles

Det koster i år mere end 22 mio. kroner at have en reklame af 30 sekunders varighed på amerikansk tv under søndagens Super Bowl.

Bilkoncern Volkswagen er en af de håbefulde annoncører, der har grebet dybt i lommerne for at nå ud til de over 100 mio. seere ved sportsbegivenheden, som er årets mest sete tv-begivenhed i USA.

Genstand for debat

Men allerede før det for alvor går løs, må Volkswagen nu forsvare sig mod anklager om racistiske undertoner i forbindelse med reklamen, som koncernen på forhånd har publiceret på YouTube.

”Jeg kan overhovedet ikke lide den. Det er som ’blackface’ (en karikeret teater-make-up, der forestiller stereotypen af en sort person) med stemme,” siger en af kritikerne, den afroamerikanske blogger Charles Blow, der til daglig skriver for New York Times.

Reklamen er af samme grund blevet genstand for debat hos flere landsdækkende tv-stationer såsom CNN og Fox News.

Omdiskuteret accent

Tv-reklamen gengiver en hvid mand, som skal forestille at komme fra Minnesota, og som taler med fremtrædende jamaicansk accent, fordi han tilsyneladende er så glad for et af bilproducentens produkter.

Til tonerne af den jamaicanske sanger Jimmy Cliffs udgave af ”Get Happy” bevæger han sig glad rundt på sin arbejdsplads, mens kollegaerne undrer sig.

Wall Street Journals kommentator Christopher John Farley mener, at reklamen kan være “problematisk”, fordi den karikerede accent tilsyneladende fremføres af folk, der ikke formodes at stamme fra Jamaica.

Adskillige andre kommentatorer af forskellig race mener omvendt, at reklamen ikke forsøger at latterliggøre nogen, og at kritikken skyder langt over målet.

Afslappet og muntert indslag

Alligevel har Volkswagens amerikanske afdeling følt sig nødsaget til at sende en pressemeddelelse ud om sagen.

Her forklares det, at reklamens formål blot er at sprede smil:

”Hensigten med hans accent er at videregive en afslappet og munter attitude og samtidig fremme en positiv holdning som modgift til en kedelig mandag på jobbet,” hedder det blandt andet i meddelelsen.

Bilkoncernen har ligeledes forklaret, at man har rådført sig med over 100 jamaicanere og endda hyrede en taleekspert for at sikre sig, at accenten blev fremført så autentisk som muligt.

LÆS OGSÅ Super Bowl-reklamer sætter ny prisrekord

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Tilmeld dig Kultur nyhedsoverblik
Kultur lige nu
Tophistorie

De sidste timer i en massemorders liv

Nyt dansk drama skildrer den sidste nat i berygtet krigsforbryders liv.
forsiden lige nu

Hver fjerde baby går til salmesang

Det er folkekirkens største succes i nyere tid, fastslår ekspert.

Analyse: Aarhus og København er ude af krisen

Der bliver længere mellem ledige i København og Aarhus.

Franskmand bortført efter IS-trussel

I Algeriet er en franskmand blevet bortført, efter at den militante bevægelse IS har opfordret til terrordrab.

FCV

AaB bragte efteråret til Danmark

FC Vestsjælland er fortsat ubesejret mod AaB efter 1-0 sejr. Nordjyderne ser til gengæld relativt slagne ud.

Udgifterne for danske skoleelever falder

Opgørelse: På 10 år er udgiften for en folkeskoleelev faldet med 13 pct.

Virksomheder skal tvinges til at fortælle om hackerangreb

Dansk erhvervsliv er mål for cyberspioner, men ingen kender omfanget.
Annonce
Annonce
Annonce
Kultur
Film & TV
På den anden side
TV
Annonce
Foto
Søg i vejviseren
Annonce
Strategi må ikke blive en ensporet motorvej
Aarhus Kommune sparer årligt 125 mio. kr. på anbringelser af børn og unge ved at følge familieplejestrategien. Organisationer påpeger, at strategien ikke må blive en overskyggende beslutningsfaktor. 
Se flere