*

Film & tv

Klovn - the Movie

Frank Hvam og Casper Christensen tæppebomber publikum med pinligheder - god mening med galskaben.

Klovn - the movie

Danmark, 2010

Instruktion: Mikkel Nørgaard

1 time 34 min.

Premiere i dag i biografer landet over

Kan man lide tv-serien ”Klovn”, kan man også lide filmen, der ret beset er et tv-afsnit trukket ud i spillefilmslængde.

Der er ingen synlig kunstnerisk grund til at lave det berømte og berygtede tv-koncept om til film, så man må formode, at det er pengekoen, der har trængt til at blive malket.

Det kan til gengæld være ligegyldigt for publikum, hvis blot man altså vil og kan (!) lade sig underholde af Frank Hvam og Casper Kristensens tabu-pillende, overskridende pinlighedskomik.

TV: Se klip fra filmen

Tour de Fis

De to drengerøve, Casper mere end Frank, skal på sommerferie sammen, og for at slippe for, at damerne, Iben og Mia, tager med, har Casper arrangeret en kanotur på Gudenåen. En ”Tour de Fis”, som han kalder det.

For nu skal der knaldes kåde teenagepiger, men også gerne alt andet, der rører sig i og omkring vandkanten.

Rasende gymnasieelever

En af filmens mange sjove scener er den, hvor Casper i bar røv og dolk en tidlig morgen desperat kommer padlende i en kano hjem til deres teltlejr og råber på Frank, at de må flygte. Casper har en hær af rasende gymnasieelever efter sig.

Han har nemlig lagt sig nøgen ind i et telt til en ung pige, tilsyneladende uden hendes accept eller for den sags skyld hendes viden.

De to komikere træder hele tiden et lille skridt over grænsen for, hvad man egentlig kan gøre grin med - i dette tilfælde faktisk et forsøg på voldtægt. Igennem hele filmen er der desuden en latent pædofili-tematik.

Selvudlevering

Men det altafgørende forsødende element er den selvudlevering, som de to hovedpersoner insisterer på, og derfor er det humor under ansvar. Her undskylder man sig ikke med, at det hele bare er for sjov.

Der er en grænsesøgende mening med galskaben og satiren. Det er noget, man på netop denne avis må applaudere.

Casper og Frank er et par vatpikke, narcissistiske smørtenorer og sølle havenisser, der på hver sin måde forsøger at komme overens med, at de for længst burde være blevet voksne.

Især Frank forsøger at bevise en maskulin modenhed over for Mia, der har svært ved at se, at han har faderpotentiale.

Rørende scene

Men det har han, kan vi se i en rørende scene, hvor han lærer sin nevø Bo (en udholdende og sød Marcuz Jess Petersen) at svømme.

Værre står det til med Casper, der lader sig styre af en savlende liderlighed og sin megalomaniske selvforståelse. Det er denne afsøgning af de moderne manderoller, hvis feminine pendant er ”Bridget Jones” eller ”Nynnes Dagbog”, der har vakt genklang hos så mange danskere og gjort tv-serien så populær.

Parodi på sig selv

Det er den ætsende selvironi hos hovedpersonerne, men ikke mindst det utal af kendisser, der medvirker i biroller som sig selv, der hæver franchisen til stor komik.

Se for eksempel i filmen Jørgen Leth, der nok kan opleves som selvretfærdig, tale om mandens sæd på kvindens hud i en skøn parodi på sig selv (her får ordet perlekæde i øvrigt pludselig en helt ny betydning).

I den mere outrerede ende er der Bent Fabricius-Bjerre som ejer af bordellet Allye Cat. Alt sammen er det tåkrummende pinligt og overdrevet selvsmagende, og dermed giver de to klovne Casper og Frank både berømthedskultur og jantelov et ordentligt slag i bolledejen.

Det gør ondt på den rare måde.

TV: Se klip fra filmen

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Film & TV

En legende på bunden

Don Cheadles fascinerede og fascinerende biopic om Miles Davis hylder det martrede geni i en fragmenteret fortælling.

Tre dage med kliken

23 år senere følger Richard Linklater op på sit teen flick-hit ”Sidste vilde nat med kliken” med en herlig hyldest til collegelivets ekstra-curriculære formative aktiviteter.

En klovns genvordigheder

Chocolat er navnet på en klovn, der i samspil med en anden, Footit, omkring år 1900 fornyede klovnekunsten. Chocolat var sort, og filmen fortæller om hans trængsler i en kultur præget af både blød og brutal racisme.
Annonce
På den anden side

Kommentar: Helt på spanden uden dannelse

PALLE WEIS
Hvis konkurrencestatens bondesnu kømandslogik fortsætter sit amokløb mod dannelse og viden, står vi først for alvor dårligt rustet i den globale konkurrence, vi er så bange for at tabe.
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her