*

Kultur

Nyt medie for unge bliver navngivet »Format«

Det nye medie vil både fortælle nyheder på Snapchat og Instagram for at nå den unge målgruppe.

I jagten på de unge medieforbrugere lancerer JP/Politikens Hus et nyt niche-medie. Det har nu fået navnet Format.

Det oplyser det nye medie i en pressemeddelelse.

Format vil have fat i de 20-30-årige medieforbrugere, som medierne kæmper med at nå ud til.

»Vores målgruppe er en af de klogeste og bedst oplyste ungdomsgenerationer nogensinde, men alligevel har de traditionelle medier svært ved at fange dem. Det er den nød, vi skal knække med Format,« forklarer Benjamin Kürstein, der er Formats chefredaktør, i pressemeddelelsen.

Det nye medie hedder Format, da redaktionen ønsker at formatere avisen på ny, oplyser Benjamin Kürstein, der er tidligere chefredaktør for Vice i norden.

Mediet skal bedre nå ud til det, han karakteriserer som »internet-generationen«, og derfor vil Format være et onlinemedie, men det vil også søge væk fra de traditionelle platforme og begå sig mere på sociale medier.

Format skal kunne »fortælle en verdensnyhed på Snapchat, og instagramme et kommunalvalg.«

»De er nysgerrige på verden omkring dem og vil gerne følge med i, hvad der sker - men mangler et medie, der taler deres sprog, og er til stede på de platforme, de bruger i forvejen,« udtaler Benjamin Kürstein.

Som en del af målet på at nå de unge forbrugere bliver det nye medie gratis, og det vil blive finansieret af sponsoreret indhold og bannerreklamer, som forbrugerne eksempelvis kender fra blogs på nettet.

Format planlægger at udkomme i slutningen af august på hjemmesiden formatformat.dk.

Tidligere har Benjamin Kürstein løftet sløret for noget af indholdet over for MediaWatch. Film, serier og streaming-nyheder kommer bl.a. til at fylde meget på det nye medie, derudover er det ikke kun traditionelle medier, som Format betragter som konkurrenter.

»Der er så meget lort på nettet. Der, hvor vi kan konkurrere og gøre en forskel, er ved at lave noget, som ikke er noget lort. Konkurrenter er dem, som går efter samme målgruppe, som det nye nichesite smider snøren ud efter. Det tæller alle lige fra DR3 over Metroxpress og Vice til Netflix og alle andre, der producerer indhold til målgruppen,« har Benjamin Kürstein tidligere fortalt til MediaWatch.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
TV anbefaler
Annonce
TV
Annonce
Kultur
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her