*

Kultur

Ukendt pige knytter tre skæbner sammen

Fotograf efterlod 5.000 fotos på glasplader. Nu får de forbløffende nyt liv.

Stolen er skrammet.

Den vender bagsiden mod beskueren.

Har absolut set bedre dage.

Pigen, der er placeret ved siden af stolen og foran et falmet, lettere snavset og krøllet bagtæppe, kigger stift ind i fotografiapparatet.

Hendes ansigtsudtryk er meget alvorligt, og hun virker hverken specielt afslappet eller ligefrem tryg ved den for hende så uvante situation.

Som hun står der med sine lange lyse fletninger i ført sin fineste mørke kjole og med en flot fyldig buket i højre hånd.

Nogle store blomster fra buketten er faldet ned på hendes fødder, der næsten er dækket af blomsterne.

Svaret på, hvem den lille forsagte pige er, det er fortæret af tidens grådige tand, der også har sat sine bidske bidemærker i fotografiet på glaspladen.

Men nu har hun - måske mere end 100 år efter at portrættet er taget - på forunderlig vis knyttet tre mennesker sammen.

På tværs af tiden.

På tværs af kontinenter.

De tre er alle på hver deres måde involveret og engageret i blandt andet portrættet af pigen med de lange lyse fletninger.

Den første aktør og hovedrolleindehaveren er den rumænske krigsfotograf Costic? Acsinte.

I - og udenfor - sit eget atelier i Slobozia, der ligger i Lalomita-regionen i Rumænien, forevigede han fra omkring 1930 og helt op til begyndelsen af 1950'erne langt over 5.000 mennesker.

Men også inden han fik eget atelier, var han en ivrig fotograf.

Et af Acsintes lidt mere utraditionelle dobbelt-portrætter.... Manden på billedet kunne minde om Acsinte selv, men Cezar Popescu oplyser, at en person, der kendte fotografen personligt, ikke genkendte Acsinte. Et tip-oldebarn til Acsinte benægtede direkte adspurgt af Popescu, at manden på billedet er hendes tipoldefar. Så både den noget nærgående mand og kvinden med hugtanden er sandsynligvis ligeså ukendte som ideen bag det utraditionelle billede. Foto: Costica Acsinte Archive/Flickr

Det specielle ved Acsintes portrætter er, at langt de fleste blev foreviget på skrøbelige glasplader, som Acsinte gemte i sit arkiv frem til sin død i januar 1984.

Han gik på pension i 1964, og i de sidste år arbejdede han med en mere moderne kamaraer og billedteknik.

Glasplader er meget skrøbelige og har det med at gå til.

Og det er her den rumænske fotograf Cezar Popescu kommer ind i billedet.

Han er i fuld gang med at digitalisere det enorme billedarkiv og lægge det på nettet.

Billederne er i henhold til rumænsk lovgivning ikke behæftet med nogen form for ophavsret, hvorfor de ligger frit tilgængelige på Flickr.

Rygtet om de unikke billeder nåede helt over på den anden side af kloden - til Australien.

Her blev fotografen og kunstneren Jane Long så fascineret af Acsintes billeder, at hun besluttede at give dem nyt liv gennem kreativ bearbejdning via tidens mest avancerede billedbehandlings-teknikker.

Og dermed har den lille ukendte pige med blomsterne fået et helt nyt forbløffende og farvestrålende liv.

Et af de få billeder, der eksisterer af fotografen Costic? Acsintes selv. Billedet pryder iøvrigt hans gravsten på Bora-kirkegården i Slobozia i Rumænien. Foto: Wikimedia Commons

Costic? Acsinte, der i dag hviler på Bora-kirkegården i sin hjemby Slobozia i Rumænien, regnes blandt en af pionererne inden for rumænsk fotografi.

Som en af de første rumænere blev han i 1915 uddannet til pilot. Dette i en alder af blot 18 år.

Han meldte sig frivilligt til hæren som krigsfotograf og fik - udover at fotografere - til opgave at fremkalde rekognoscerings-billeder taget fra fly tilhørende det rumænske, franske og russiske luftvåben.

I 1920 forlod han hæren og kastede sig over en karriere som professionel portræt-fotograf. I mange år var han en af de eneste i Rumænien, der beskæftige sig med den type fotos, hvilket kan forklare det enorme antal glasplader, han efterlod sig.

I 1930 åbnede han det atelier - kaldet Foto Splendid Acsinte - i Slobozia, og dette drev han med succes frem til 1964.

Og han nøjedes ikke med at fotografere lokale.f

Familier fra hele landet kom rejsende til ham for at få deres børn, familien eller dem selv fotograferet, og udover dette drog han også ofte rundt på egnen med sit kamera og fotograferede.

Acsinte kom også udenfor sit atelier. Her har han foreviget en dobbelt børnebegravelse. Hvad historien er bag den triste dobbelt-begravelse vides ikke, men man håber at publiceringen af Acsintes arkiver på Flickr kan opklare både historier og identificere så mange som muligt på de mange arkivbilleder. Foto: Costica Acsinte Archive/Flickr

Cezar Popescu blev bekendt med de unikke glasplader omkring 2007, da Acsintes familie overdrog glaspladerne til det lokale museum i Slobozia.

Sammen med glaspladerne fulgte et arkiv på omkring 6.000 negativer og papirbilleder. I arkivet befinder sig også et særligt album, som rummer mange af hans billeder fra hans tid som fotograferende pilot under Første Verdenskrig.

"Jeg kontaktede første gang museet med et forslag om at digitalisere billederne allerede kort tid efter, at man havde fået billederne overdraget, men jeg fik intet svar," fortæller Cezar Popescu til Jyllands-Posten.

Det fik han sidste år, og nu samarbejder han med museet for at få blandt andet glaspladerne digitaliserede og lagt på Flickr.

Mens tid er.

Nedbrydningen af glaspladerne er fremskreden, og flere står ikke til at redde.

"Men jeg vil i øvrigt understrege, at jeg ikke som sådan restaurerer billederne. Jeg ændrer eller forbedrer absolut intet. Jeg nøjes med at rense pladerne, inden jeg digitaliserer dem."

Se hvordan Cezar Popescu arbejder med billederne:

På spørgsmålet om, hvorfor det er så vigtigt at redde Acsintes glasplader, svarer Popescu, at det ikke er op til ham at vurdere billedernes betydning:

"Om de er vigtige eller ej, det ved jeg ikke. Det tilkommer ikke mig at vurdere. Jeg henholder mig alene til, at det ville være dumt ikke at redde de billeder."

Hvordan bedømmer du Acsinte som fotograf?

"Anskuet ud fra en teknisk vinkel var langt de fleste af billederne OK. Ikke på samme "paranoide niveau" som Ansel Adams (berømt amerikansk fotograf.red.), men korrekte.

Han var ikke en sjusket fotograf, selvom han - set i bakspejlet - godt kunne have rettet op på nogle ting," siger Popescu til Jyllands-Posten og nævner i den forbindelse, at Acsinte på flere billeder f.eks. har overset et sammenkrøllet tæppe i et hjørne, eller at han ikke havde fået stillet helt skarpt.

Lille ukendt dreng foreviget på glasplade. Foto: Costica Acsinte Archive/Flickr

Popuscu tilføjer:

"Men egentlig ikke fair på den måde at bedømme en professionel fotograf. Han beviste sit værd alene ved, at han helt frem til sin pension i 1964 havde masser af kunder i sit atelier."

Popescu & Long

20140630_CezarPopescu.jpg

CEZAR POPESCU og projektet

Popescu er fotograf bosiddende i Slobozia i Rumænien, hvor også Acsinte boede i det meste af sit liv. Popescu er i fuld gang med at digitalisere de ialt omkring 12.000 billeder Acsinte efterlod sig. Ud af disse er omkring 5.000 på glasplader.

Kun meget få af de personer, der er foreviget på Acsintes billeder, er indtil nu identificeret. Man håber, at flere vil blive det i takt med at billederne lægges frit tilgængelige ud på projektets side på Flickr.

Ikke færre end 16,6 millioner har foreløbig besøgt projektets side på Flickr.

Digitaliseringen af de mange tusinde billeder er et privat projekt, der gennemføres ved hjælp af diverse former for fundraising-initiativer.

Costic? Acsinte Achive på nettet

Acsintes billeder på Flickr

Costica Acsinte Archive på Facebook

jl-head-shot-0914-036-edit.jpg

JANE LONG

Fotografen og billedkunstneren Jane Long bor og arbejder i Brisbane i Australien.

Jane Longs officielle webside

Jane Long på Facebook

Popesco understreger, at det eneste han fra dag et har ønsket, det har været at gøre Ascintes arkiver tilgængelige på Flickr.

Og det mål er han kommet meget nærmere i løbet af det seneste års tid.

Indtil nu er der over 3.000 billeder tilgængelige på Flickr.

"Costic? Acsinte Achive er den første og foreløbig eneste rumænske institution, der er en del af det vidunderlige Flickr-projekt", siger Popesco, der tilføjer, at Flickr-arkivet indtil nu har haft intet mindre end 16,5 millioner besøgende.

En af disse er den australske fotograf og kunstner, Jane Long, der bor og arbejder i Brisbane.

Ud fra et ønske om at få lidt mere rutine i billedredigering ledte hun efter muligheder i det frit tilgængelige Creative Commons på Flickr.

"Her faldt jeg over Costic? Acsinte Archive og forelskede mig straks i billederne," siger hun til Jyllands-Posten.

På spørgsmålet om, hvad det var, der fangede den australske kunstners interesse for billederne, svarer hun:

"Mange af billederne er taget lige efter afslutningen af Første Verdenskrig. Mange af de portrætterede mænd bærer stadig uniform. Det er billeder, der er taget til kærester, fædre og brødre. Der er noget meget menneskeligt over de billeder."

Hvorfor hun omsætter billederne til farver og indarbejder nye kreative - nogle vil mene surrealistiske - elementer i forhold til originalerne, det begrunder hun således:

"Jeg ønskede, at billederne skulle blive levende. På den tid Acsinte tog billederne blev det anset for passende, at man så meget alvorlig ud hos fotografen. Men alle disse mennesker var levende, de elskede og de morede sig - jeg ønsker at bringe dette ind i billederne.

Når jeg har restaureret og farvelagt billederne, ser de næsten nutidige ud. Jeg ønsker at skabe en tvetydighed mellem hvad der er virkeligt og uvirkeligt i billederne."

Jane Long er i øjeblikket i gang med flere billeder, og det er hendes store drøm, at hun på et tidspunkt vil være i stand til at lave en decideret udstilling.

Hendes projekt kører i øvrigt i fuld forståelse med Costic? Acsinte Achive.

Om Jane Longs ændringer af de originale billeder siger Cezar Popesco blandt andet:

"For mig er passion det, som jeg beundrer allermest. Og Jane Longs billeder er netop lavet drevet af passion. Derfor har jeg både hjulpet og opmuntret hende alt det jeg kunne. Jeg sætter virkelig stor pris på, hvad hun gør ved Acsintes billeder. Der er flere af hendes billeder, som jeg meget gerne ville have hængende på min væg."

Se hvordan Jane Long forvandler Acsintes billeder:

Kritiske røster har hævdet, at Jane Longs ændringer er det rene kitch - og at Acsinte selv aldrig ville have accepteret ændringerne. Andre mener, at personerne på billederne - eller deres efterladte - burde være spurgt inden Jane Long ændrede originalerne.

"Efter min mening er alt dette rent nonsens", siger Popescu til Jyllands-Posten, og han understreger at "ingen rent juridisk kan hindre Jane Long i at gøre, hvad hun gør ved billederne: De er alle offentlig ejendom."

Mange af glaspladerne er temmelig medtagne, men Cezar Popescu ser det ikke som sin opgave at restaurere billederne. Hans mål er at digitalisere dem og gøre dem frit tilgængelige for alle på nettet. Foreløbig har omkring 16 millioner studeret arkivet på Flickr. Foto: Costica Acsinte Archive/Flickr

Og netop derfor - at Costic? Acsintes billeder ifølge rumænsk lov er frit tilgængelige for alle - får den lille ukendte pige med de kraftige lange lyse fletninger nyt liv.

Som hun står der midt på en visnet græsmark.

Bag hende signalerer den mørke himmel, at et uvejr er på vej.

Pigens ansigtsudtryk er det samme som på det originale billede, men blomsterne har fået friske stærke farver.

På skulderen af pigen sidder en blå papegøje.

Stolen er væk og ved siden af de blomster hun har tabt, står papegøjens bur.

Hvorfor den australske kunstner har valgt at hente en papegøje ind i fotografiet?

Det er helt op til beskueren at fortælle den historie...

Mener Jane Long.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
TV
Annonce
Kultur

Følg din drøm

Endnu en underholdende og virtuelt fantasifuld eventyrmusical på Fredericia Teater.

Elsk mig!

Lidenskabelig og fortættet teaterfantasi over verdensdanseren Erik Bruhn.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her