*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

lørdag 29. november 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten kultur
Kultur 01.04.2011 kl. 12:51
Kjeld Petersen og Dirch Passer gjorde revynummeret "Tømmerflåden" legendarisk. Overraskelsesmomentet havde sin betydning, understregede Kjeld Petersen. Arkivfoto: Hakon Nielsen

Aprilsnarren er død

Facebook dræber overraskelsesmomentet ved aprilsnar, mener ekspert i sociale medier.

Overraskelsesmomentet er en af grundpillerne i fortællekunsten.

De vise ord er ikke bare sagt af Kjeld Petersen i revynummeret "Tømmerflåden," som han gjorde legendarisk sammen med Dirch Passer i ABC-revyen i 1955.

Ordene kan også den dag i dag passe i sammenhæng med aprilsnar.

Hvad er en aprilsnar, hvor overraskelsesmomentet er sat ud af spil?

Ingenting. Den er død.

Det er lige netop, hvad medier som Facebook er i gang med at ødelægge, mener ekspert i sociale medier Thomas Bigum.

Præmissen

"Præmissen for aprilsnarren er, at man føler sig taget ved næsen af overraskelsen, men i 2011 bevæger nyheden om, at det i dag er 1. april sig hurtigere, end du kan nå at finde på noget sjovt. Dermed er aprilsnarren død," siger Thomas Bigum.

En gang bevægede kommunikationen sig så langsomt, at det var muligt at nå langt op ad dagen den 1. april, inden man kom i tanke om hvilken dato det var, og inden da, kunne man være blevet narret masser af gange med både store og små røverhistorier.

Det får Thomas Bigum til at tænke tilbage på sin barndoms oplevelser med aprilsnar:

"Når så 10'øren faldt, og jeg sprøjtede min hindbærbrus ud gennem næseborene af grin, ned på mit spritnye Donkey Kong bipbip-spil, så vidste jeg, at jeg kunne lægge min yo-yo fra mig, og bruge nogle timer på selv at finde på en aprilsnar, og stadig nå at narre de uvidende."

Sådan er det ikke i dag, hvor den første aprilsnarsredaktør kl. 00.01 sprang ud på Thomas Bigums Facebook, og allerede kl 0.02, var der tre, som havde skrevet aprilsnar! nedenunder.

Ændret på 36 måneder

"Det jeg om og om igen prøver at forklare til foredrag, og på ledelsesgangene i danske virksomheder, er at man skal forstå at spillereglerne i kommunikation, som er nedfældet over en periode på 50-80 år, har ændret sig på sølle 36 måneder," siger Thomas Bigum og hentyder til Facebooks stigende popularitet i perioden 2008 til 2011.

Med ændrede spilleregler taler han ikke kun om den manglende overraskelse i aprilsnarren, men også om revolutioner i Mellemøsten.

"Der er ufatteligt store skift i præmissen for kommunikation i det globale samfund, og de sociale medier er ikke engang gamle nok til at have haft sex endnu. Men altså gamle nok til at have aflivet aprilsnarren," påpeger Thomas Bigum.

LÆS OGSÅ: Blev du snydt til morgen?

LÆS OGSÅ: Når aprilsnar bliver alvor

TV: Sådan afslører du aprilsnaren

null
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Tilmeld dig Kultur nyhedsoverblik
forsiden lige nu

Løkke frygter ikke portrætbog

En ny portrætbog om Venstres formand Lars Løkke Rasmussen bringer ikke meget nyt på bordet, siger hovedpersonen selv.

De sidder på magten i Danmarks største virksomheder

Ni danskere sidder tungt på magten i de store danske virksomheders bestyrelser.

Mubarak frikendt drab på demonstranter

En domstol i Kairo har frikendt Egyptens tidligere præsident Hosni Mubarak for drab på demonstranter i 2011

Olsvig: Vi er åbne for et bredt samarbejde

Formanden for Inuit Ataqatigiit er efter valgnederlag åben for at gå med i grønlandsk regering.

Godmorgen, har du sovet godt?

Arbejdsgivere kan via mobil-app komme helt ind i soveværelset for at forebygge depression og stress hos medarbejderne. Psykiatrifonden afprøver metoden på to virksomheder.

"Jeg har nosser, hvor ingen andre har. Det skal du ikke skrive."

"Jeg er én af 10 mio. mennesker. Det bliver man ikke ved at sige: Goddag, jeg hedder Jens Olesen, og jeg kommer fra Danmark. Vel?" Jens Olesen er blandt verdens højest rangerende danskere nogensinde. Men hvordan bliver man det?
Annonce
Annonce
Annonce
Kultur
Annonce
Annonce