*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

lørdag 20. december 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten kultur
Kultur 01.04.2011 kl. 12:51
Kjeld Petersen og Dirch Passer gjorde revynummeret "Tømmerflåden" legendarisk. Overraskelsesmomentet havde sin betydning, understregede Kjeld Petersen. Arkivfoto: Hakon Nielsen

Aprilsnarren er død

Facebook dræber overraskelsesmomentet ved aprilsnar, mener ekspert i sociale medier.

Overraskelsesmomentet er en af grundpillerne i fortællekunsten.

De vise ord er ikke bare sagt af Kjeld Petersen i revynummeret "Tømmerflåden," som han gjorde legendarisk sammen med Dirch Passer i ABC-revyen i 1955.

Ordene kan også den dag i dag passe i sammenhæng med aprilsnar.

Hvad er en aprilsnar, hvor overraskelsesmomentet er sat ud af spil?

Ingenting. Den er død.

Det er lige netop, hvad medier som Facebook er i gang med at ødelægge, mener ekspert i sociale medier Thomas Bigum.

Præmissen

"Præmissen for aprilsnarren er, at man føler sig taget ved næsen af overraskelsen, men i 2011 bevæger nyheden om, at det i dag er 1. april sig hurtigere, end du kan nå at finde på noget sjovt. Dermed er aprilsnarren død," siger Thomas Bigum.

En gang bevægede kommunikationen sig så langsomt, at det var muligt at nå langt op ad dagen den 1. april, inden man kom i tanke om hvilken dato det var, og inden da, kunne man være blevet narret masser af gange med både store og små røverhistorier.

Det får Thomas Bigum til at tænke tilbage på sin barndoms oplevelser med aprilsnar:

"Når så 10'øren faldt, og jeg sprøjtede min hindbærbrus ud gennem næseborene af grin, ned på mit spritnye Donkey Kong bipbip-spil, så vidste jeg, at jeg kunne lægge min yo-yo fra mig, og bruge nogle timer på selv at finde på en aprilsnar, og stadig nå at narre de uvidende."

Sådan er det ikke i dag, hvor den første aprilsnarsredaktør kl. 00.01 sprang ud på Thomas Bigums Facebook, og allerede kl 0.02, var der tre, som havde skrevet aprilsnar! nedenunder.

Ændret på 36 måneder

"Det jeg om og om igen prøver at forklare til foredrag, og på ledelsesgangene i danske virksomheder, er at man skal forstå at spillereglerne i kommunikation, som er nedfældet over en periode på 50-80 år, har ændret sig på sølle 36 måneder," siger Thomas Bigum og hentyder til Facebooks stigende popularitet i perioden 2008 til 2011.

Med ændrede spilleregler taler han ikke kun om den manglende overraskelse i aprilsnarren, men også om revolutioner i Mellemøsten.

"Der er ufatteligt store skift i præmissen for kommunikation i det globale samfund, og de sociale medier er ikke engang gamle nok til at have haft sex endnu. Men altså gamle nok til at have aflivet aprilsnarren," påpeger Thomas Bigum.

LÆS OGSÅ: Blev du snydt til morgen?

LÆS OGSÅ: Når aprilsnar bliver alvor

TV: Sådan afslører du aprilsnaren

null
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Tilmeld dig Kultur nyhedsoverblik
forsiden lige nu

Sundhedsøkonom: Jeg forstår godt speciallægerne

Det er naturligt, at speciallægeforeningen opfordrer sine medlemmer til at arbejde mindre.

Dansker i livsfare på vej hjem fra Kenya

Danskeren Lars Andersen, som er i livsfare på grund af en sprængt tolvfingertarm, er på vej hjem til Danmark med ambulancefly fra Mombasa i Kenya.

Derfor er det godt at have firma i Danmark

Det amerikanske erhvervsmedie Forbes har netop udråbt Danmark som det bedste land at drive virksomhed i.

Axcel sælger kriseramte Noa Noa

Axcel har efter otte års ejerskab solgt kriseramte Noa Noa til en investorgruppe.

Fem cheftyper du for alt i verden vil undgå

Kan du genkende din chef i en af de fem irriterende cheftyper?

Derfor skal haven pakkes ind

Se hvordan haveeksperten gør roser og sarte planter klar til vinterfrosten.
Annonce
Annonce
Annonce
Kultur
Annonce
Annonce