*

USA

Country-koncert forvandlet til et slagtehus

Et af de værste masseskyderier i USA’s nyere historie kostede søndag aften 58 mennesker livet.

En hyggelig country-koncert blev med et forvandlet til en isnende gyser, da den 64-årige pensionist Stephen Paddock åbnede ild med automatvåben mod de mange koncertgæster. Foto: John Locher/AP

LAS VEGAS/MOSKVA — Set fra landingsbanen i McCarran-lufthavnen står Mandalay Bay Hotel og skinner som en stor guldklump i horisonten.

Inde i terminalen er folk allerede fra morgenstunden gået i gang ved spilleautomaterne, og når man cruiser ind mod centrum ad den solbeskinnede motorvej, blinker hotelnavnet så forlokkende som altid.

Alligevel fornemmer man hurtigt, at der er noget galt. For der er usædvanligt stille i Las Vegas, og overalt i USA’s festby nummer 1 er flagene gået på halv efter massakren lige uden for et af byens smarte hoteller.

»Hvad der sker i Vegas, bliver i Vegas,« lyder det berømte slogan, men følgerne af de mange hundrede skud, som sent søndag lokal tid blev affyret mod en festival ved byens legendariske boulevard, The Strip, kan hverken gemmes eller glemmes.

I den blodigste enkeltstående skudepisode i nyere amerikansk historie dræbte Stephen Paddock, en mand bosiddende i Mesquite – en søvnig by 130 km fra Las Vegas – mindst 58 gæster ved en friluftskoncert, mens over 500 blev såret.

Han forvandlede det til et slagtehus.
James Gagliano, tidligere FBI-agent

Dagen derpå var det amerikanske spille- og underholdnings-mekka, der sidste år tiltrak mere end 40 millioner udenbys gæster, præget af chokket.

Taxichauffør Riyadh Taha, en tidligere irakisk tolk, begyndte sin vagt kl. tre mandag morgen, fem timer efter massakren, og fortæller, at han måtte hjælpe mange desperate mennesker, som ikke kunne komme hjem pga. afspærringerne.

Nogle kom fra koncerten og havde ingen penge på sig længere. Taxiselskaberne valgte at køre dem gratis hjem. Senere på natten blev Vegas som en spøgelsesby.

»Det her er slemt,« siger Taha. »Vegas er et sted, hvor folk kommer og har det sjovt. Vi gør alt for at levere en høj service, så folk tager herfra med en god oplevelse. Og så sker det her.«

Las Vegas er en af USA’s største turistmagneter og The Strip centrum for snesevis af spektakulære kasinoer og hoteller med navne som Caesar’s Palace, MGM Mirage.

Det er et stykke americana, der ikke lader Hollywood noget efter, kendt for bl.a. store boksekampe og spektakulære show med musikere og entertainere som Elvis Presley, Frank Sinatra og Dean Martin.

Med søndagens massakre, der hvad angår antallet af dødsofre slog den sørgelige rekord på 49 dræbte ved et masseskyderi i natklubben Pulse i Orlando i juni 2016, er der skrevet et nyt tragisk kapitel i byens historie.

Forvandlet til slagtehus

Skyderiet begyndte kl. 22.08 lokal tid søndag aften – lidt efter klokken syv mandag morgen i Danmark.

På scenen foran 22.000 fans stod på det tidspunkt Jason Aldean, en af country-musikkens kendteste stjerner med syv succesfulde albums bag sig.

Tre storskærme sørgede for, at de mange tilhørere kunne se den 40-årige sanger, der var hovednavnet på byens årligt tilbagevendende musikfestival, Route 91 Harvest Festival.

Koncertgængerne, der nød den lune aften med 25 graders varme, havde hver betalt 210 dollars, ca. 1.300 kr., for adgang til årets store musikbegivenhed.

Arrangørerne havde sørget for, at der blev passet godt på gæsterne. Listen over ting, man ikke måtte tage med ind til koncerten, var på 27 punkter og inkluderede alt fra selfiesticks til rulleskøjter.

Men ingen kunne naturligvis tage højde for Stephen Paddock, der ventede på den anden side af boulevarden, højt over hovederne på de mange tusinde koncertgængere med sit automatvåben.

Den palmetræsomkransede festivalplads var indhegnet; noget, der var tænkt som en sikkerhedsforanstaltning, men omskabte stedet til en dødsfælde med få flugtmuligheder, da først manden på 32. etage trykkede på aftrækkeren.

»Han forvandlede det til et slagtehus,« konstaterede James Gagliano, en tidligere FBI-agent, på CNN.

Gyser på festivalpladsen

Det var helt åbenbart en velforberedt aktion fra den 64-årige gerningsmands side.

Stephen Paddock var ifølge lokale journalister torsdag i sidste uge tjekket ind på det smarte Mandalay Bay Hotel, som byder på alt fra Cirque de Soleil-forestillinger til et eksklusivt badeland.

Med sig havde han i omegnen af 10 skydevåben, herunder flere rifler, og fra hjørneværelset på 32. etage var der prima udsigt – og da Paddock først havde smadret vinduet med en hammer – frit skud ned mod festivalområdet.

»Det lyder forfærdeligt, men grundlæggende skød han fisk i en tønde,« påpegede James Gagliano.

Hverken på scenen eller blandt tilskuerne foran den forstod man helt situationens alvor, da de første skudsalver begyndte at knitre hen over området, der ligger i den ydre ende af den glitrende Las Vegas Boulevard.

Koncertgængeren Ivetta Saldana troede først, at der var tale om fyrværkeri i forbindelse med afslutningen på country-festivalen. Da hun indså, at der var tale om ild fra et automatvåben, søgte hun dækning i en rendesten.

Da politiet stormede hjørneværelset på 32. etage, fandt det liget af Stephen Paddock, der formodes at have skudt sig selv. Foto: John Locker/AP

»Det var som i en gyser,« fortalte hun til lokalavisen Las Vegas Review-Journal. »Der stod masser af folk omkring os, der alle smed sig på jorden.«

Overalt forsøgte desperate folk at komme væk fra skyderiet: »Vi hoppede over mure, kravlede over biler, løb for vores liv. Jeg har aldrig i mit liv løbet så hurtigt eller været så bange,« sagde Jackie Hoffing, en tilskuer, til britiske Guardian.

Med så mange mennesker samlet på et sted var det langtfra alle, der kunne komme i dækning, og det var nemt for Paddock at sprede død og ødelæggelse på festivalpladsen.

»Han skød i realiteten ned i en biomasse bestående af mennesker,« konstaterede eks-agenten James Gagliano.

Kontrolleret eksplosion

Det er uklart, præcis hvor længe Paddock blev ved med at skyde.

En af de sårede Anthony Kappenman vurderede over for den lokale tv-station KTNV, at skudsalverne fortsatte i hvert fald i 5 til 10 minutter – »en evighed af næsten konstant geværild«.

Det vides heller ikke, hvorfor Paddock slutteligt holdt inde, men politiet kunne tilsyneladende relativt hurtigt lokalisere ham, fordi skyderiet fik røgalarmen i hans rum – nr. 135, ifølge nogle lokale medier – til at gå i gang.

Det krævede dog en kontrolleret sprængning, før en eliteenhed kunne forcere hotelrummets dør, som var særligt forstærket – ikke en ualmindelig foranstaltning i Las Vegas, hvor gæster ofte medbringer store kontante beløb til brug i kasinoerne.

Her fandt politiet liget af Paddock, der formodes at have skudt sig selv.

Trump efter masseskyderiet i Vegas: »Selvom vi er vrede, er det vores kærlighed,

Imens var redningsarbejdet gået i gang på festivalpladsen, hvor de mange dræbte og hårdt sårede lå spredt ud over et stort område.

Boulevarden blev afspærret, og byens internationale lufthavn, McCarran, der ligger i nærheden af hotellet, var midlertidigt lukket, mens det svirrede med ubegrundede rygter om flere gerningsmænd og angreb andre steder i Las Vegas.

Sårede blev i nogle tilfælde transporteret til ambulancer og andre køretøjer på trillebøre og bagagevogne fra hotellerne i nærheden.

Strømmen af kvæstede til byens hospitaler fortsatte, i flere timer efter at skuddene var døet hen.

»Det tog dem tre timer at lede selv i den fjerneste krog i eftersøgningen efter ofrene,« fortalte CNN’s udsendte på stedet.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
TV
Annonce
International
TV anbefaler
Analyse
Annonce
Bolig
Hun fandt sit kreative drive på en gård langt ude på landet
Cecilie Elisabeth Rudolph er en kreativ sjæl, som både arbejder med tekstil-, print- og materialedesign. Hun deltager netop nu i udstillingen “Our Scissors” om Fiskarssakse på Helsinki Design Museum og har et julesamarbejde med designfirmaet Stilleben. 
Se flere
Hun fandt sit kreative drive på en gård langt ude på landet
Cecilie Elisabeth Rudolph er en kreativ sjæl, som både arbejder med tekstil-, print- og materialedesign. Hun deltager netop nu i udstillingen “Our Scissors” om Fiskarssakse på Helsinki Design Museum og har et julesamarbejde med designfirmaet Stilleben. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her