*

USA

Pressede kandidater har brugt millioner på tv-reklamer i lille landbrugsstat

Landbrugsstaten Iowa oplever i disse dage en opmærksomhed, som kun overgår den hvert fjerde år.

Marco Rubio er den af de amerikanske præsidentkandidater, der er blevet brugt flest penge på i den lille stat Iowa i ugerne op til, at statens vælgere som de første skal stemme om de to store partiers kandidatur. Foto: Jae C. Hong/AP

Los Angeles

Med sine omkring 3,1 millioner indbyggere hører den amerikanske stat Iowa bestemt ikke til blandt de største i USA.

Faktisk giver de 3,1 millioner indbyggere Iowa en placering som nummer 30 blandt USA's 50 stater. Man kan derved med en vis ret påstå, at Iowa tilhører udkants-USA.

Men hvert fjerde år virker staten alligevel som USA's centrum. For vælgerne i landbrugsstaten er traditionelt dem, som først skal tage stilling til hvilke to politikere, der senere på året skal stå som USA's to præsidentkandidater.

Hvert fjerde år oplever vælgerne i staten derfor, hvordan politikere rejser staten tynd. Der er vel nærmest ikke en afkrog af Iowa, der ikke kan sige, at den har haft besøg af i hvert fald en præsidentkandidat fra enten Demokraterne eller Republikanerne.

Skulle man som indbygger i Iowa alligevel ikke have opdaget, at der om to uger er valg i staten, så skal man ikke have haft tændt meget for sit tv for at blive mindet om det. For traditionen tro er annoncemarkedet for tv-reklamer i staten helt rødglødende op til valgene 1. februar.

Den britiske avis The Guardian har foretaget en optælling, der viser, at præsidentkandidaterne eller støtteorganisationer, som støtter de enkelte kandidater, har brugt hele 44,5 millioner kroner på tv-reklamer i den lille stat.

»For første gang i otte år er det helt åbent hos begge partier. I 2012 var der kun tre eller fire førende republikanere. Nu er det tætte valg hos både Republikanerne og Demokraterne," gav Dale Woods, der er øverste chef for tv-stationen WHO i Iowas største by Des Moines, som forklaring til den britiske avis på, hvorfor der netop i år er blevet brugt så mange på penge på annoncer i staten.

Hillary Clinton og Bernie Sanders angreb hinanden med hidtil uset hårdhed under en tv-debat natten til mandag dansk tid. Foto: Mic Smith/AP
Hos Demokraterne, der natten til mandag dansk tid afholdte sin sidste tv-debat mellem de tre kandidater, kan man se, at kampen mellem den tidligere udenrigsminister Hillary Clinton og senatoren Bernie Sanders, for alvor er spidset til i de første stater, både i meningsmålingerne og i retorikken mellem de to.

Angrebene mellem Sanders og Clinton var således klart de hårdeste, der indtil videre har været mellem de to under en tv-debat.

Afstanden mellem de to i meningsmålingerne er blevet markant mindre siden nytår, som valget har nærmet sig, og flere af de demokratiske vælgere er begyndt at tage stilling. Og det har så afgjort gavnet Bernie Sanders mest.

Fra at have været bagud med omkring 13 procentpoint ved årsskiftet, viser det seneste gennemsnit fra hjemmesiden realclearpolitics.com, at afstanden mellem de to nu blot er på fire procentpoint i Clintons favør.

Også i den republikanske lejr er der lagt op til et særdeles tæt opløb blandt særligt to af de 11 tilbageværende kandidater.

I langt de fleste af de seneste meningsmålinger har der således været statistisk set dødt løb mellem rigmanden Donald Trump og Texas-senatoren Ted Cruz, der de seneste uger har fået opløst det politiske ægteskab, som de to eller indgik i sommer. Et politiske ægteskab, der i varighed og dramatik kan byde de fleste af de mest skandaliserede Hollywood-ægteskaber kamp til stregen.

Slagudvekslingerne har involveret alt fra Donald Trumps mor til Ted Cruz' fødested. Ifølge gennemsnittet hos realclearpolitics.com er det lige nu Trump, der fører, men kun med et forspring på 1,1 procentpoint ned til Ted Cruz.

Fra frontduoen er der et godt stykke ned til Florida-senatoren Marco Rubio på tredjepladsen, der ligger 16,1 procentpoint efter Trump. Det til trods for, at Rubio, ifølge The Guardians optælling, er den kandidat på tværs af partierne, der har brugt flest eller er blevet brugt flest penge på i Iowa.

13 millioner kroner er der således blevet brugt på tv-reklamer, der støtter den 44-årige kandidat.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
International
Analyse
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her