*

USA

USA kræver russisk tv-station registreret som udenlandsk agent; Moskva lover gengældelse

Ruslands forsøg på at blande sig i det amerikanske valg har fået konsekvenser for den Kreml-finansierede tv-station, RT.

Tv-skærme på nyhedskanalen RT. Foto: Jevgenij Bjatov/RIA Novosti

SAN FRANCISCO

Russiske parlamentarikere er i gang med at udarbejde et lovforslag, der vil ramme amerikanske medier i Rusland med nye restriktioner.

Skridtet kommer efter, at den Kreml-finansierede engelsksprogede tv-kanal RT (tidligere Russia Today) af det amerikanske justitsministerium er blevet pålagt at registrere sig som en udenlandsk agent.

»Det amerikanske justitsministerium har ikke efterladt os noget valg,« skrev RT’s chefredaktør Margarita Simonyan torsdag i en udtalelse på organisationens hjemmeside:

»Vores advokater siger, at hvis vi ikke lader os registrere som en udenlandsk agent, kan vores USA-direktør blive arresteret, og selskabets bankkonti kan blive indefrosset. I sådan en situation vil vi ikke være i stand til at arbejde.«

Kravet fra USA er en følge af, at amerikanske efterretningsmyndigheder i januar beskrev RT America som en »Kreml-finansieret kanal i USA, der i betragtelig grad har udvidet dets repertoire af programmer med fokus på angivelige skavanker i det amerikanske demokrati og borgerrettigheder.«

Vurderingen sagde også, at RT America »har positioneret sig selv som en national, amerikansk kanal, der bevidst forsøger at sløre forbindelser til den russiske regering.«

Men bag scenen er det klart, at »RT’s ansatte i Kreml tæt superviserer tv-stationens amerikanske dækning og ansætter folk, som vil fremføre Ruslands strategiske budskab, fordi det er deres ideologiske overbevisning.«

Amerikanske efterretningsmyndigheder sagde i januar også, at RT såvel som det statskontrollerede, russiske nyhedsbureau, Sputnik, samt et netværk af tilsyneladende statskontrollerede internettrolde i 2016 forsøgte at påvirke det amerikanske præsidentvalg.

Det har den russiske regering benægtet, og at Rusland nu gør gengæld, er ingen overraskelse.

Præsident, Vladimir Putin, sagde i sidste måned, at »så snart vi ser forsøg på at begrænse vore massemedier, vil vi øjeblikkeligt svare igen.«

Foto: Mikhail Klimentyev/Pool Photo

The Moscow Times rapporterede i oktober også, at det øverste kammer i det russiske parlament har skrevet mindste fem amerikanske medier på en sortliste, herunder formentlig CNN, Voice of America og Radio Liberty.

Rusland indførte i 2012 en lov, som kræver at ngo’er, der er finansieret fra udlandet og er engageret i, hvad den russiske regering kalder ”politiske aktiviteter, er registreret som udenlandske agenter.

Loven, som Rusland introducerede efter de største politiske protester mod Putin, siden han i 2000 blev præsident, er blevet kritiseret som en måde for den russiske regering at kontrollere og marginalisere det civile samfund og modstand mod dens nuværende kurs.

Men denne lov vil nu blive udvidet til at omfatte mange udenlandske medier.

»Vores love om udenlandske agenter gælder ikke medier, men siden de tager sådanne skridt mod vores kanaler i USA, bør vi reagere på disse uvenlige handlinger,« lød det fredag fra Vjatjeslav Volodin, formand for Dumaen, det nederste kammer i det russiske parlament.

Kommentaren på Dumaens hjemmeside sagde også, at denne ændring ventes godkendt i næste uge.

Tidligere på måneden sagde det russiske udenrigsministeriums talsmand, Maria Zakharova, også, at Moskva forbereder »en overraskelse« som svar på pres på russiske medier i USA.

»The Washington Post og The New York Times kan pakke deres kufferter,« sagde hun og tilføjede, at hun ikke ville afsløre det hele med det samme.

»Vi vil pakke overraskelsen ud lidt efter lidt.«

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
International
TV anbefaler
Analyse
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her