*

 

Europa

Tysk transportminister: Lokomotivførerne kunne ikke se hinanden og ramte med fuld fart

Togulykken, der tirsdag morgen kostede mindst 10 personer livet, burde ikke kunne ske.

Efterforskerne ved fortsat ikke, hvordan to tog kunne kollidere tirsdag morgen ved den tyske by Bad Aibling ca. 60 km sydøst for München i Bayern.

For det var ulykken, som ikke skulle kunne ske. Efter en togulykke ved Magdeburg i 2011, hvor mindst 10 mistede livet, indførte man nemlig et sikkerhedssystem på jernbanespor over hele landet.

Systemet indebærer, at tog bliver tvunget til at bremse, hvis signaler bliver ignoreret, eller et tog kører over for rødt.

Dødstallet stiger efter tysk togulykke

Det fortalte den tyske transportminister, Alexander Dobrindt (CSU), ved et pressemøde fra rådhuset i Bad Aibling tirsdag eftermiddag.   

Forinden havde han sammen Bayerns indenrigsminister Joachim Herrman (CSU) besøgt det svært fremkommelige ulykkessted for at danne sig et overblik.

»Vi har netop taget ulykkestedet i øjesyn, og det er skræmmende billeder, som viser sig. Det er chokerende, hvordan begge tog har kilet sig ind i hinanden. Det ene tog har boret sig ind i det andet, og kabinen i det andet tog er revet fuldstændig fra hinanden,« sagde han og tilføjede:

»Ulykkesstedet befinder sig i et sving, og man må gå ud fra, at lokomotivførerne ikke havde visuel kontakt forinden og dermed har ramt hinanden uden at bremse.«

De døde begge.

Ulykken skete kl. 6.48. De to tog kørte på en ensporet strækning, da de kolliderede. 10 meldes dræbt, heriblandt lokoførerne i de to tog samt togførerne, og 18 er hårdt såret, mens omkring 90 er lettere såret. Én person er fortsat savnet, og bjærgningsarbejdet fortsætter.

To af i alt tre sorte bokse er blevet fundet og kan formentlig kaste lys over, hvordan ulykken kunne ske. Sikkerhedssystemet blev nemlig testet på strækningen i sidste uge uden problemer.

»Vi må vente på resultatet, alt andet vil være spekulation,« sagde transportministeren.

Og:

»Vi er interesserede i at opklare, om der var tale om et teknisk problem eller en menneskelig fejl.«

Redningsaktionen blev voldsomt besværliggjort af, at man måtte bruge helikoptere for at komme de berørte til undsætning, og op mod 700 personer deltog på flere forskellige måder i arbejdet.

På pressemødet betonede Joachim Herrmann ligeledes, at han ikke havde kunnet forestille sig, at en sådan ulykke overhovedet kunne ske.

Han mindedes en togulykke i Bayern i 1975, hvor 41 personer døde.

»Jeg var overbevist om, at nogen sådant ikke kunne ske igen, fordi vi har investeret i så mange tekniske opfindelser,« sagde han og rettede ligesom transportministeren en tak til de mange mennesker, som deltog i redningsarbejdet.

Han fortalte endvidere, at de to tog havde afveget fra køreplanen, men at man endnu ikke kendte årsagen.

Der var i alt omkring 150 personer om bord på de to tog. Politimester i Rosenheimer Robert Kopp bekræftede ved samme pressemøde, at der var færre passagerer end normalt i togene, fordi skolerne i øjeblikket holder ferie.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
International
Analyse
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her