*

International

Militærforsker: Ingen tør konfrontere USA i luften

Amerikansk kampflys nedskydning af syrisk fly er den første siden 1999. De amerikanske piloter kommer nemlig sjældent i kamp, fordi ingen tør konfrontere USA i luften.

De amerikanske jetjagere får som oftest luftrummet for sig selv uden modstand, fordi andre nationer er klar over, at de ikke har en chance. Foto: Rick Bowmer

Krigen foregår ikke længere i luftrummet, som den gjorde tidligere. Så selv om en film som "Top Gun" giver et billede af nervepirrende nærkamp mellem jetflyenes piloter, så er det langt fra sådan virkeligheden i dag ser ud i verdens krigszoner. Men hvorfor egentlig?

Det viser sig, at det er første gang siden 1999, at et amerikansk jetfly har nedskudt et andet fly. Episoden skete søndag aften.

To timer forinden havde præsident Bashar al-Assads styrker angrebet Syriens Demokratiske Styrker (SDF), som er USA's partnere i kampen mod Islamisk Stat, skriver den amerikanskledede koalition.

I 2015 viste en opgørelse fra Center for Strategic and Budgetary Assessments (CSBA), at der har været 59 nedskydninger siden 90'erne. Og størstedelen skete i forbindelse med Golfkrigen.

USA har skudt syrisk kampfly ned

I 1900-tallet betegnede man ofte piloterne, der skød fjenden, som "esser". Og i dag dækker betegnelsen i USA over en pilot, som har haft fem bekræftede drab i luften mellem fly. Men der findes ingen piloter i aktiv tjeneste, som besidder titlen.

Årsagen ligger i, at andre lande ikke har interesse i en luftkamp mod de amerikanske piloter, og derfor sender de ikke kampfly op. USA er simpelthen for overlegen, siger Justin Bronk, som er forsker ved Royal United Services Institute og er specialiseret i luftkrig. Det skriver BBC.

Det er en erfaring, som flere lande har gjort sig, og derfor har de holdt sig tilbage siden den første del af Golfkrigen, siger forskeren.

Rusland stopper samarbejde med USA efter nedskydning af kampfly

I den tidlige del af 1991, inden Golfkrigens afslutning, mistede Irak 33 fly, hvorimod USA kun fik et enkelt fly skudt ned.

»Selv i de tidlige stadier af den første Golfkrig, valgte flere irakiske piloter at flyve deres luftfartøj til Iran for at undslippe ødelæggelse - ingen let beslutning, kort efter den brutale Iran-Irak krig,« siger Justin Bronk til BBC.

Og i 2011, da Nato brød ind i Libyen for at støtte oprørshæren mod landets statsleder, Mammar Gaddafi, var der heller ingen modstand for piloterne.

Derfor er metoden nu ændret, og mange lande benytter sig af missiler og andre teknologier, hvor piloterne ikke skal risikere deres liv i kampsituationer mod de amerikanske.

Ifølge CSBA stod piloterne for 65 pct. af alle nedskydninger af fly i perioden 1965-1969, hvor det senere kom til at se helt anderledes ud. Mellem 1990 og 2002 var tallet nemlig helt nede på 5 pct. Der er altså sket en kraftig udvikling væk fra pilotstyrede drab.

Desuden er USA det land i verden, som bruger flest penge på at udvikle militær teknologi, og den luftbårne del er ingen undtagelse her.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
TV
Annonce
International
TV anbefaler
Analyse
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her