*

Trafik & vejr

Jysk motorvej er besluttet i blinde

Vejdirektoratet er stadig i gang med forundersøgelse, og resultaterne er ikke kendte.

Da regeringen, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne i forbindelse med finansloven vedtog motorvejen mellem Herning og Holstebro for blandt andet at lette adgangen til et kommende supersygehus i Gødstrup nær Herning, så skete det reelt i blinde.

Det skriver fagbladet Ingeniøren, der samtidig afdækker, at politikerne reelt ikke aner, hvor stort behovet for motorvejen egentlig er.

De eneste, der kender til behovet, er nemlig Vejdirektoratet - og de er stadig i gang med en forundersøgelse af projektet, der først forventes færdig om flere uger.

Undersøgelsen skal bl.a. afdække de nuværende vejforhold på rute 18 mellem Herning og Holstebro, ligesom trafikudviklingen, sikkerheden og fremkommeligheden skal beskrives.

Pris baseret på rene skøn

Hos Vejdirektoratet ønsker man ikke at udtale sig, før forundersøgelsen er færdig, men man oplyser til Ingeniøren, at resultater og konklusioner fra forundersøgelsen endnu ikke er sendt til Transportministeriet.

Prisen, der i finansloven er sat til 2,5 mia. kr., er ifølge Vejdirektoratet ikke fastsat på baggrund af nogen faglig vurdering, men er blot baseret på et tidligere skøn, der lå på mellem 2,5 og 3,5 milliarder kroner.

Forsker: Politisk beslutning

Lektor og trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet mener, at den manglende forundersøgelse viser, at beslutningen er truffet ud fra et politisk synspunkt om at tilgodese området, frem for et ønske om at udbygge vejnettet der, hvor behovet er størst.

»Fælleslisten fik 40 pct. af stemmerne i Holstebro, og det gik ud over Venstre i Regionsrådet, så Venstre har haft behov for at sige, at de også kærede sig om dem i Holstebro. Så enkelt er det,« siger han til Ingeniøren.

Strider mod Folketingets transportplan

Samtidig påpeger han, at beslutningen i finansloven er i modstrid mod transportplan ’En grøn transportpolitik’, som et enigt Folketing minus Enhedslisten vedtog efter Infrastrukturkommissionens anbefalinger.

I planen står der bl.a. at vejkapaciteten skal udbygges, hvor der i dag er de største trængselsproblemer, men også, hvor man kan se, at den fremtidige trafikvækst som følge af erhvervs- og samfundsudviklingen vil kræve en udbygning af infrastrukturen.

null
Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Indland
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her