Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
onsdag 16. april 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten indland
Trafik & vejr 15.06.11 kl. 12:20

Leverandør-problemer forsinkede rejsekort

Selskabet bag forsinket rejsekort var ikke nok opmærksom på problemer hos leverandøren, siger Rigsrevisionen.

Selskabet bag det omstridte rejsekort havde ikke i tilstrækkelig grad sikret sig, at leverandøren af det elektroniske kort forstod ønskerne til det system, der skulle indføres for rejserne med tog og busser i Danmark.

Det konkluderer Rigsrevisionen i en undersøgelse af rejsekortet.

Det mangelfulde samarbejde mellem Rejsekort A/S og leverandøren, East-West Denmark ApS, fremtræder hermed som en væsentlig del af forklaringen på, hvorfor rejsekortet er blevet mindst fire år forsinket.

Rigsrevisionen skriver blandt andet, at leverandøren ikke formåede at overholde de aftalte tidsfrister for leveringen af de enkelte dele til modellen for rejsekortet.

Reagerede ikke på problemer

- Rejsekort A/S prioriterede at sikre sin juridiske position og reagerede ikke tilstrækkeligt i sin risikostyring på leverandørens problemer med at levere, hedder det i konklusionen.

I forlængelse af disse bemærker konstaterer Rigsrevisionen dog, at der siden 2008 er sket en løbende styrkelse af organisationen og opfølgningen på leverandørens arbejde.

Hos selskabet bag kortet tages rapporten til efterretning.

- Der er ingen tvivl om, at vi er forsinkede. Men der er allerede kunder, der har glæde af rejsekortet, og endnu flere vil få det de kommende år, siger administrerende direktør i Rejsekort A/S, Bjørn Wahlsten.

Han glæder sig over, at rapporten bakker op om den linje, han har lagt, siden han overtog direktørstolen i 2008.

- Vi er enige i, at det tættere samarbejde med leverandøren danner et grundlag for, at vi får leveret det system, vi forventer, konstaterer Bjørn Wahlsten.

Han håber, at rapporten vil flytte debatten om Rejsekortet væk fra forsinkelser og over på funktionalitet.

- Jeg håber først og fremmest, at vi kan se fremad og fokusere på de oplevelser, som kunderne har med rejsekortet nu, og som de kommer til at få i de kommende år i takt med, at vi ruller det ud over hele Danmark, siger direktøren.



Ritzau
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Tilmeld dig Jyllands-Postens Nyhedsoverblik
Annonce
Indland lige nu
Tophistorie

Grevedatter har tabt strid om storgods

En bitter familiefejde om et af landets største godser har fået et foreløbigt punktum.
forsiden lige nu

Ukraine-kender: Situationen risikerer at eksplodere i Østukraine

Få fejltrin kan få alvorlige følger i det østlige Ukraine, vurderer Ukraine-kender.

Boligfesten er tilbage i København

Men store stigninger i boligpriserne fører ikke til en boligboble, vurderer EDC.

Samuelsen vil samle blå blok mod bilafgifter

Blå blok skal gøre lavere registreringsafgifter til »et kardinalpunkt« i kommende forhandlinger.

Grevedatter har tabt strid om storgods

En bitter familiefejde om et af landets største godser har fået et foreløbigt punktum.

Maersk Line kan ikke fylde megaskibe op

Kun to havne gør det muligt at fylde rederiets nye Triple-E-skibe helt op.

Aarhus fejrede dronning Margrethe

I solskin og med græs under fødderne fejrede folket dronningens 74 års fødselsdag.
Annonce
Annonce
Indland
TV
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce