*

Kommunalvalg
Trafik & vejr

Se kortet: 11 danske vejstrækninger får permanent fartkontrol

Opsætningen af stærekasserne har ikke til formål at skrabe penge ind til statskassen, understreger transportministeren.

11 såkaldte farlige strækninger rundt omkring i landet er af Vejdirektoratet og Rigspolitiet blevet udpeget til at skulle have opsat stærekasser, der kan fange fartsyndere.

Strækningerne er bl.a. blevet udpeget ud fra ulykkeshistorikken og tidligere hastighedsmålinger.

»Formålet med fartkontrol er at forebygge ulykker. Ikke at skrabe penge ned i statskassen. Fartkontrollen skal derfor i høj grad fokusere på de farlige strækninger, og det er ikke alle steder, hvor politiets fotovogne er det rette redskab til det,« udtaler transport-, bygnings- og boligminister, Ole Birk Olesen (LA) i en pressemeddelelse.

Fakta: Sådan fanger politiet fartsyndere

På kortet nedenfor kan du se, hvor i landet stærekasserne vil blive sat op.

Det er regeringen, som sammen med Dansk Folkeparti har besluttet at igangsætte pilotprojektet med stærekasserne, som forventes at blive taget i brug i begyndelsen af det nye år.

Det er kameraerne fra 20 af politiets fotovogne, som vil blive omdannet til stærekasser, der skal få bilisterne på de danske veje til at lette foden fra speederen.

FDM: 20 nye stærekasser er skridt i den rigtige retning

Det er ifølge transportministeren ikke utænkeligt, at der også vil blive opsat stærekasser på andre strækninger senere hen.

»Hvis det derfor viser sig, at disse stærekasser samlet set har den ønskede effekt, kan vi skalere pilotprojektet op og omdanne endnu flere fotovogne til stærekasser,« lyder det fra Ole Birk Olesen.

At man har valgt at erstatte 20 af politiets 100 fotovogne med stærekasser er som udgangspunkt en god idé ifølge bilisternes interesseorganisation FDM.

»Når man sætter stærekasser op og skilter med det på særligt udsatte strækninger, så kan man se en meget klar sammenhæng mellem fartkontrol og antallet af uheld. De falder faktisk med 39 pct., og det er tilstrækkeligt til, at man rent statistisk kan sige, at det skyldes fartkontrollerne,« har leder af FDM's økonomisk-politiske sekretariat, Torben Lund Kudsk, tidligere udtalt med henvisning til internationale undersøgelser af stærekassers virkning.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Indland
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her