*

Trafik & vejr

Nye problemer med togsignaler gør projektet endnu dyrere

Banedanmark bekræfter nye problemer med nye togsignaler og erkender, at regningen bliver endnu større end de 20 mia. kr., det allerede har kostet.

Banedanmark har de seneste måneder været i fuld gang med at anlægge en helt ny jernbane fra København til Ringsted for ca. 10 mia. kr. Nu tyder det på, at man må installere gamle signaler på den splinternye superjernbane, da det kostbare signalprogram til 20 mia. kr. ikke kan nå at blive færdigt. Arkivfoto: Finn Frandsen/Polfoto

Til december næste år skal Danmarks nye højhastighedsbane fra København til Ringsted åbne. Der er bare lige et lille problem: De signaler, der skal styre togdriften – og som koster omkring 20 mia. kr. at installere i hele Danmark – har Banedanmark store problemer med at få til at fungere.

Derfor har Banedanmark nu igangsat en plan B, der betyder, at man gør klar til at sætte gamle togsignaler op på den nye togstrækning, der efter planen skal tages i brug for togrejsende til december næste år.

Det er klart, at det vil koste ekstra, at vi vælger denne løsning. Men ved ikke at gøre det, kan vi ende med, at vi har en spritny bane, der står fuldstændig ubenyttet hen.
Jan Erik Schneider-Tilli, programdirektør, Banedanmark

Hos Banedanmark bekræfter programdirektør Jan Erik Schneider-Tilli, at der er problemer:

»Konkret begynder vi derfor at igangsætte vores plan B, sideløbende med at vi arbejder videre med få det nye signalsystem klar. Det betyder, at vi nu laver planer for, hvordan vi kan anvende et mere simpelt og traditionelt signalkoncept, som anvendes på resten af den danske jernbane,« oplyser Jan Erik Schneider-Tilli.

Det er især problemer med at få det nye system til at fungere i togene, der driller.

»Og når Ringstedbanen åbner i december 2018, skal der være det nødvendige antal tog til at køre på strækningen. Derfor er det rettidig omhu at sætte denne plan B i værk,« forklarer programdirektøren, der samtidig erkender, at det kommer til at koste ekstra.

Dyrere løsning

»Det er klart, at det vil koste ekstra, at vi vælger denne løsning. Men ved ikke at gøre det, kan vi ende med, at vi har en spritny bane, der står fuldstændig ubenyttet hen. Rent samfundsøkonomisk giver det absolut ingen mening – særligt når den nye bane skal løse en udfordring med, at der er for meget trafik på strækningen mellem København og Ringsted.«

Folketingets transportordførere blev torsdag orienteret om de nye problemer med signalprogrammet. Hos Socialdemokraterne er Rasmus Prehn ikke i tvivl:

Fejl i nye togsignaler giver forsinkelser og frygt for en ekst

»Det er dødhamrende træls og helt utilfredsstillende. Men det tyder på, at andre ude i Europa har de samme problemer, så det kan være, at det er selve signalsystemet og ikke kun Banedanmark, der er problemer med,« siger Rasmus Prehn.

Hos Dansk Folkeparti betegner Kim Christiansen det som »fuldstændig gak i låget«, hvis man ender med at sætte gamle signaler op.

»Vi har ikke betalt 20 mia. kr. for et nyt signalsystem, for at der skal sættes gamle signaler op på den helt nye jernbane.«

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Indland
Annonce
Vores lærere fortjener den bedste uddannelse
Fremtidens læreruddannelse skal være forskningsbaseret og praksisnær. Og den bør udvikles i tæt samarbejde mellem professionshøjskolerne og universiteterne. Institutionskamp bør afløses af ambitionskamp. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her