*

Kommunalvalg
Trafik & vejr

Uden busser og tog vil trafikken bryde sammen

Både Dansk Industri og FDM advarer mod at skære i den kollektive trafik. Det vil koste samfundet dyrt, viser en analyse.

Selv om der har været masser af skældud til busser og tog, vil det koste samfundet dyrt, hvis færre af os vælger at tage bussen eller toget, som her ved indkørslen til Københavns Hovedbanegård. Arkivfoto: Joachim Adrian/Polfoto

Politikerne skal nøje overveje konsekvenserne, hvis de skærer ned på den kollektive trafik, viser en analyse fra konsulentfirmaet Cowi. Hvis bare 10 pct. af kunderne i busser og tog forsvinder, vil det koste samfundet 900 mio. kr. om året, mens det årlige tab vil blive på ca. 3 mia. kr., hvis en tredjedel af kunderne skifter tog og bus ud med egen bil.

Vi kan simpelthen ikke undvære den kollektive trafik som en del af et samlet transportsystem.
Michael Svane, direktør, DI Transport

Det er Dansk Industri, DI, der har bestilt analysen, og direktør Michael Svane fra DI Transport mener, at analysen er vigtig i jagten på et samfund, der hænger bedre sammen.

»Vi kan simpelthen ikke undvære den kollektive trafik som en del af et samlet transportsystem,« siger Michael Svane, der ellers mest er kendt for at kæmpe for at få flere og bedre veje og motorveje i Danmark.

»Men hvis vi ikke havde den kollektive trafik, ville vi have et meget større pres på vores veje. Analysen viser, at det er vigtigt også at prioritere den kollektive trafik, og at den er til gavn for både samfundet og for bilisterne – uden at det dermed skal være en argument for at plastre hele Danmark til med togskinner.«

Hos bilejernes organisation, FDM, er afdelingschef Torben Kudsk af samme opfattelse.

»Kollektiv trafik har bestemt sin berettigelse, især omkring de større byer. Derfor er vores holdning også, at det ikke er et enten eller, men et både og, når man taler om kollektiv trafik kontra privatbilisme. I byområderne ville det være et stort samfundsmæssigt tab, hvis der ikke var kollektiv trafik,« siger han..

Trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet er delvis enig.

»Vi har brug for kollektiv trafik omkring byerne, ellers ville trafikken her bryde sammen. Men hvis en bus- eller togpassager skifter til cykel eller kører med i naboens bil, er det en gevinst for samfundet, ikke et tab,« siger Harry Lahrmann.

Han peger samtidig på, at mange rejsende kan spare tid ved at tage privatbilen frem for bussen eller toget, fordi det i gennemsnit tager 2,5 gange så lang tid at rejse kollektivt som med egen bil.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) understreger over for Jyllands-Posten, at han i fremtiden vil satse på flere og bedre veje – ikke på kollektiv trafik.

»Vi bruger lige nu næsten 120 mia. kr. på togområdet, og derfor skal alle de penge, vi fremover kan finde, bruges på vejene, hvor 90 pct. af trafikken foregår,« siger Ole Birk Olesen.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Indland
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her