*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

fredag 24. oktober 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten indland
Trafik & vejr 15.06.2011 kl. 12:20

Leverandør-problemer forsinkede rejsekort

Selskabet bag forsinket rejsekort var ikke nok opmærksom på problemer hos leverandøren, siger Rigsrevisionen.

Selskabet bag det omstridte rejsekort havde ikke i tilstrækkelig grad sikret sig, at leverandøren af det elektroniske kort forstod ønskerne til det system, der skulle indføres for rejserne med tog og busser i Danmark.

Det konkluderer Rigsrevisionen i en undersøgelse af rejsekortet.

Det mangelfulde samarbejde mellem Rejsekort A/S og leverandøren, East-West Denmark ApS, fremtræder hermed som en væsentlig del af forklaringen på, hvorfor rejsekortet er blevet mindst fire år forsinket.

Rigsrevisionen skriver blandt andet, at leverandøren ikke formåede at overholde de aftalte tidsfrister for leveringen af de enkelte dele til modellen for rejsekortet.

Reagerede ikke på problemer

- Rejsekort A/S prioriterede at sikre sin juridiske position og reagerede ikke tilstrækkeligt i sin risikostyring på leverandørens problemer med at levere, hedder det i konklusionen.

I forlængelse af disse bemærker konstaterer Rigsrevisionen dog, at der siden 2008 er sket en løbende styrkelse af organisationen og opfølgningen på leverandørens arbejde.

Hos selskabet bag kortet tages rapporten til efterretning.

- Der er ingen tvivl om, at vi er forsinkede. Men der er allerede kunder, der har glæde af rejsekortet, og endnu flere vil få det de kommende år, siger administrerende direktør i Rejsekort A/S, Bjørn Wahlsten.

Han glæder sig over, at rapporten bakker op om den linje, han har lagt, siden han overtog direktørstolen i 2008.

- Vi er enige i, at det tættere samarbejde med leverandøren danner et grundlag for, at vi får leveret det system, vi forventer, konstaterer Bjørn Wahlsten.

Han håber, at rapporten vil flytte debatten om Rejsekortet væk fra forsinkelser og over på funktionalitet.

- Jeg håber først og fremmest, at vi kan se fremad og fokusere på de oplevelser, som kunderne har med rejsekortet nu, og som de kommer til at få i de kommende år i takt med, at vi ruller det ud over hele Danmark, siger direktøren.



Ritzau
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Tilmeld dig Jyllands-Postens Nyhedsoverblik
Annonce
forsiden lige nu

Erhvervslivet usikker på DF’s kurs

DF prioriterer ikke erhvervslivet nok, og partiets erhvervspolitik understøtter ikke virksomhedernes behov, siger Finans’ erhvervspanel.

Tak Sharapova - Wozniacki er i semifinalen

Sharapova vandt første sæt over Radwanska. Og det var nok.

Regioner overhørte hjertelægers advarsel

Hjertelæger advarede i januar om risikofyldt hjerteklap. Først nu reagerer tre regioner.

Banker presser forgældede lejere

"Det er mit indtryk, at bankerne er blevet mere rå og uforsonlige," siger gældsrådgiver.

Mistanke om bestikkelse af vidne

Den konkursramte, tidligere Aarhus-advokat, Poul Holmgård er sigtet for medvirken til forsøg på at få et vidne til at tale falsk i retten.

Thorning: "Vi sender et klokkeklart signal om, hvad vi kan levere"

Aftale om klimamål blev mindre ambitiøs end oplægget. Alligevel glæder Helle Thorning-Schmidt sig.
Annonce
Annonce
Vejrdata fra Vestas.
Præsenteret i samarbejde med
Indland
TV
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce