*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

lørdag 20. september 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten indland
Trafik & vejr 15.06.2011 kl. 12:20

Leverandør-problemer forsinkede rejsekort

Selskabet bag forsinket rejsekort var ikke nok opmærksom på problemer hos leverandøren, siger Rigsrevisionen.

Selskabet bag det omstridte rejsekort havde ikke i tilstrækkelig grad sikret sig, at leverandøren af det elektroniske kort forstod ønskerne til det system, der skulle indføres for rejserne med tog og busser i Danmark.

Det konkluderer Rigsrevisionen i en undersøgelse af rejsekortet.

Det mangelfulde samarbejde mellem Rejsekort A/S og leverandøren, East-West Denmark ApS, fremtræder hermed som en væsentlig del af forklaringen på, hvorfor rejsekortet er blevet mindst fire år forsinket.

Rigsrevisionen skriver blandt andet, at leverandøren ikke formåede at overholde de aftalte tidsfrister for leveringen af de enkelte dele til modellen for rejsekortet.

Reagerede ikke på problemer

- Rejsekort A/S prioriterede at sikre sin juridiske position og reagerede ikke tilstrækkeligt i sin risikostyring på leverandørens problemer med at levere, hedder det i konklusionen.

I forlængelse af disse bemærker konstaterer Rigsrevisionen dog, at der siden 2008 er sket en løbende styrkelse af organisationen og opfølgningen på leverandørens arbejde.

Hos selskabet bag kortet tages rapporten til efterretning.

- Der er ingen tvivl om, at vi er forsinkede. Men der er allerede kunder, der har glæde af rejsekortet, og endnu flere vil få det de kommende år, siger administrerende direktør i Rejsekort A/S, Bjørn Wahlsten.

Han glæder sig over, at rapporten bakker op om den linje, han har lagt, siden han overtog direktørstolen i 2008.

- Vi er enige i, at det tættere samarbejde med leverandøren danner et grundlag for, at vi får leveret det system, vi forventer, konstaterer Bjørn Wahlsten.

Han håber, at rapporten vil flytte debatten om Rejsekortet væk fra forsinkelser og over på funktionalitet.

- Jeg håber først og fremmest, at vi kan se fremad og fokusere på de oplevelser, som kunderne har med rejsekortet nu, og som de kommer til at få i de kommende år i takt med, at vi ruller det ud over hele Danmark, siger direktøren.



Ritzau
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Tilmeld dig overvågning af Kriminalitet
Annonce
Indland lige nu
Tophistorie

Regeringen i kovending om asyl

Hidtil har regeringen afvist, at asylregler betyder noget for flygtningestrømmen, men nu skifter den holdning. Det samme gør regeringen med sin asylstramning.
forsiden lige nu

Regeringen i kovending om asyl

Hidtil har regeringen afvist, at asylregler betyder noget for flygtningestrømmen, men nu skifter den holdning. Det samme gør regeringen med sin asylstramning.

Skotsk nej er dårligt nyt for englændere der ikke gider EU

Skotterne ser EU som modvægt til London og vil kæmpe for et medlemskab, siger Europa-ekspert.

64-årig dansker død efter fald gennem tag i Thailand

En 64-årig mand er omkommet efter at være faldet gennem et tag på en vens hus i Thailand.

Landsbyboere dræbte otte personer, der skulle oplyse om ebola

Otte mennesker blev fundet døde i en spildevandstank.

21-årig kræver erstatning efter menneskejagt

Alisiv Ceran kræver 75.000 kroner i erstatning, efter at politiet efterlyste ham som mulig terrorist.

91 piskeslag for at danse til et hit

Op til et års fængsel og 91 piskeslag er straffen i Iran for at danse til et Pharrell Williams-nummer.
Annonce
Annonce
Indland
TV
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce