*

Politi og retsvæsen

Nu har Nyhavn fået terrorsikring – endnu flere betonklodser kan være på vej

Københavns Politi og PET vurderer løbende, hvor risikoen for lastbilangreb er størst.

Nyhavn er det seneste sted i København, hvor politiet har fundet det nødvendigt at opstille betonblokke som terrorsikring. Arkivfoto.

Turister, sommergæster og andet godtfolk må nu kante sig uden om tunge betonblokke for at besøge Nyhavn i København.

Den verdenskendte turistattraktion og tætbefolkede solskinskaj er blot det seneste sted i hovedstaden, der er blevet barrikaderet mod truslen fra dødbringende terrorangreb med lastbiler eller andre tunge køretøjer.

I forvejen er der opstillet betonklodser ved indgangene til Strøget og foran blandt andet Tivoli og ved Zoologisk Have på Frederiksberg. 

Det er helt klart en balancegang. Vi kan ikke pakke hele byen ind i beton.
Peter Dahl, Københavns Politi
Og i sidste uge kom Nyhavn altså også med på listen.

Det er særligt symbolske mål, der bliver taget i betragtning, når Københavns Politi, Københavns Kommune og Politiets Efterretningstjeneste (PET) løbende vurderer, hvor terrorsikringen skal etableres. Og der kan sagens være flere betonblokeringer på vej, oplyser ledende politiinspektør i Københavns Politi, Peter Dahl.

»I denne omgang har vi kun sat betonklodser op i Nyhavn, men vi vurderer løbende udviklingen i byen sammen med Københavns Kommune, og vi hører hvilke anbefalinger PET har på området. Så jeg vil ikke udelukke, at vi frem til andre relevante steder,« siger han.

De første betonklodser blev sat op på Strøget i dagene efter lastbilangrebet mod et menneskefyldt julemarked i Berlin i december. Siden er også London og Stockholm blevet ramt af terror, hvor køretøjer blev brugt som våben – og det var også tilfældet ved angrebet i Nice i juli 2016, hvor 86 mennesker blev dræbt flere hundrede blev såret, da en islamisk terrorist forvandlede en lastbil til et mordvåben på byens strandpromenade.

Betonblokke på Rådhuspladsen og langs Strøget i København skal sænke en mulig angribers fart så meget, at folk kan nå at flygte. Foto: Thomas Borberg
Sommerens komme betyder sol og mange mennesker i gadebilledet i København.

»Det gælder særligt i Nyhavn, så vi har vurderet, at det var nødvendigt at videreføre den sikring, vi allerede har lavet forskellige steder primært omkring Indre By,« siger Peter Dahl og peger på, at Nyhavn er en af Danmarks mest kendte attraktioner i udlandet.

Dronning Louises Bro over Søerne i København er også et sted, hvor rigtig mange unge samles, når solen skinner. Overvejer I terrorsikring dér?

»Vi kigger på de muligheder, der er. Vi er kigger også på, hvilke symbolske mål, der kan være. Jeg vil ikke afvise, at Dronning Louises Bro også kommer med på listen,« siger Peter Dahl.

Terrorsikring i København stopper ikke lastbiler

Det er ikke muligt for politiet at sikre alle steder, hvor mange folk samles, erkender han. Og omvendt ønsker politiet heller ikke, at København fremstår som en fæstning.

»Det er helt klart en balancegang. Vi kan ikke pakke hele byen ind i beton. Jeg kan bare sige, at vi læner meget op ad PET’s anbefalinger og vurderinger hvad det her angår,« siger den ledende politiinspektør.

Da PET’s Center for Terroranalyse (CTA) udgav dets seneste rapport om terrortruslen mod Danmark var netop »simple« angreb med »lettilgængelige midler« listet som den mest sandsynlige form for terror i Danmark.

Eksperter og forskellige crash-tests har vist, at betonklodserne slet ikke er i stand til at standse en lastbil med for eksempel 50 km/t. Desuden står blokkene på Strøget flere steder med så store mellemrum, at lastbiler kan kante sig igennem. Det er nødvendigt for, at de mange butikker og restauranter i handelsgaden kan få leveret varer

Crashtest afslører: Betonblokke stopper ikke en lastbil

Men det aldrig været meningen, at terrorsikringerne skulle være umulige at bryde igennem, forklarer Peter Dahl.

»Hensigten er ikke egentlig afspærring, men at få køretøjet til at sænke farten. Hvis et køretøj rammer betonklodserne vil det larme så meget, at folk bliver opmærksomme og forhåbentlig kan nå at komme væk,« siger politiinspektøren.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Indland
Annonce
Annonce
Bolig
»En skønne dag skal vi alle i gang med den sidste oprydning«
Den svenske designer Margareta Magnusson er aktuel med sin bog “Fru Magnusson rydder op!”, hvor hun giver tip til, hvordan man får styr på sine ting og sager. Enten én gang for alle eller løbende. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her