*

Annonce
Indland 06.02.2013 kl. 16:44

TV2 udstillede uskyldige unge som hashrygere

Unge blev misbrugt i tv-program, som produktionsselskab nu trækker tilbage.

TV 2-bygningerne på Kvægtorvet i Odense. Foto: Ole Steen

Flere unge mennesker er ved en fejl blevet fremstillet som garvede hashrygere i et program på TV2 Zulu.

Det er en helt klokkeklar fejl. Det var noget, der skulle være slettet, inden vi sendte programmet ud.
Chris D. Nørgaard, direktør.

Det erkender produktionsselskabet bag programmet "Én gang for alle," der blev sendt i mandags.

I programmet vises flere unge, der tilsyneladende svarer på spørgsmålet: "Hvor mange gange om dagen ryger du hash?"

"Fem gange om dagen," lyder svaret fra nogle, mens andre siger "syv gange" eller "et par gange".

Ikke spurgt til hash

Men de unge blev slet ikke spurgt til hash. De blev i stedet spurgt til, hvor mange gange de spiser mad om dagen.

"Det er en helt klokkeklar fejl. Det var noget, der skulle være slettet, inden vi sendte programmet ud," siger administerende direktør Chris D. Nørgaard fra produktionselskabet Respirator til Jyllands-Posten.

Han siger, at optagelserne ved "en fejl" kom med i udsendelsen på grund af "tidspres". Programmet er nu fjernet fra TV2’s Zulus hjemmeside og vil ikke blive genudsendt med de omstridte citater.

Beklager fejl

TV2 Zulu beklager i en skriftlig kommentar "fejlen," men henviser til produktionsselskabet for yderligere kommentarer.

Ifølge Respirator blev optagelserne med de unge mennesker lavet som en "test" under forberedelserne til programmet og skulle efterfølgende være smidt i skraldespanden. I stedet endte de i programmet.

"I de optagelser vi laver efterfølgende, siger vi til folk: ’Prøv at høre, du skal bare vide, at det her indgår i et program, hvor vi klippet alt muligt sammen, så din udtalelse kan blive taget helt ude af kontekst’. Det gjorde vi så bare ikke på de første optagelser. Det vil sige, at de her mennesker ikke er blevet informeret, som de skulle. Det er en klokkeklar fejl," siger Chris D. Nørgaard, der gerne vil i kontakt med de forurettede for at sige undskyld.

"Vi kan ikke gøre så meget andet end at beklage det her, og så love, at klippet ikke bliver sendt mere. Vi kan ikke gøre mere end det," siger han.

Ingen konsekvenser for personale

Programmet "Én gang for alle" vil fremover ikke benytte voxpop som en del af udsendelsen.

Får fejlen nogle personalemæssige konsekvenser?

"Nej, det er i sidste ende min fejl. Jeg er producent, og det er en fejl, som jeg burde have fanget. Og det er beklageligt, men der er ikke så meget at gøre andet end at sige, at jeg beklager. Det er en kæmpe fejl," siger Chris D. Nørgaard.

Flere fejl

Fejlen kommer midt i en tid, hvor flere tv-stationer er blevet afsløret i fejl. Først kom det frem, at DR's politiske kommentator spåede om, hvad statsministeren ville sige i sin nytårstale, selvom de allerede havde læst talen. 

DR-vært om nytårstale: Det er teater

Siden brugte DR's TV-Avisen billeder fra en  iscenesat demonstration, som om der var tale om en reel og spontan demonstration.

Demonstranter i TV Avisen var fup Finans

Senest blev bl.a. TV 2 Lorry snydt af en falsk pressemeddelelse. Heri fremgik det, at en ny natklub ville åbne i København, og at kun smukke mennesker ville kunne komme ind. Men det viste sig at være løgn.

TV-chef retter hård kritik mod DR Finans

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Tilmeld dig Jyllands-Postens Nyhedsoverblik
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Indland

Når en mor sender sin søn på rumrejse

Lisa Bjerregaard ville ønske, at hendes søn havde haft en anden drengedrøm. Mandag så hun for første gang raketten, der skal gøre ham til den første dansker i rummet.
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her