*

Annonce
Indland 29.05.2012 kl. 13:14

Forbrugerne er klogere end butikkerne

Danskerne har bedre styr på deres rettigheder, end de butikker de handler i.

Foto: Colourbox

Hvem har ansvaret for en vare, hvis den går i stykker i utide?

Det spørgsmål kan 7 af 10 danskere svare på, også selvom reglerne afhænger af garantier og hvor gammel varen er.

Desværre kender kun halvdelen af butikkerne og virksomhederne de samme regler, og det kan give problemer, når butikkerne skal efterleve dem. Det viser en ny undersøgelse fra EU-Kommissionen.

Danskerne kender reglerne

Danskerne ligger nummer to, når det gælder kendskab til forbrugerrettigheder.

"Det er barokt, at den professionelle part i en handel - den erhvervsdrivende, har dårligere styr på reglerne end amatøren - forbrugeren," siger Rasmus Kjeldahl.

"Her er brug for en indsats, så forbrugerne kan stole på, at butikkerne giver dem, hvad de har krav på. Også hvis man ikke selv kan garantireglerne på fingrene," siger han.

Tillid er ikke nok

71 procent af danskerne kender reglerne for at få byttet eller repareret en defekt vare. Danmark er også det land, hvor færrest har oplevet problemer i forbindelse med køb af varer eller serviceydelser. Kun 11 procent har oplevet problemer i den forbindelse.

"Rapporten viser imidlertid også, at tillid alene ikke gør det," siger Rasmus Kjeldahl, som er direktør i forbrugerrådet i en pressemeddelelse.

Der er nemlig altid plads til forbedring, når det kommer til kendskab til forbrugerrettigheder - også i Danmark.

Problemer med Cimber-billetter

"Mange danskere kæmper i disse dage for at få deres penge tilbage for flybilletter fra det krakkede Cimber-Air, fordi netrejsebureauer ikke vil anerkende, at de har det samme ansvar som fysiske rejsebureauer," siger Rasmus Kjeldahl.

Han peger også på dyre sms-lån som et af de områder, hvor danskerne kæmper med at gennemskue, hvad de går ind til, og hvilke rettigheder de har.

LÆS OGSÅ: Rabat skal trækkes fra normalprisen

Ritzau
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Tilmeld dig Jyllands-Postens Nyhedsoverblik
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Indland

Når en mor sender sin søn på rumrejse

Lisa Bjerregaard ville ønske, at hendes søn havde haft en anden drengedrøm. Mandag så hun for første gang raketten, der skal gøre ham til den første dansker i rummet.
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Biler
V8-helten fra før finanskrisen er raslet ned i pris
Brugttest: Porsche Cayenne Turbo, årg. 2003-2010 fås billigt, men spørgsmålet er, om du har råd til at holde den kørende. 
Se flere
Honor 7 første indtryk: En OnePlus 2-killer?
Skarp pris, en masse kvalitetskomponenter, nydeligt metalchassis - er Honor 7 en ny prisbombe i mellemklassen? Mobilsiden.dk prøver OnePlus-udfordreren. 
Se flere
Tv-stationer er ukritiske
Indtil videre har hverken DR eller TV 2 formået at forholde sig objektivt, når det kommer til dækningen af den massive bølge af bekvemmelighedsflygtninge, der i øjeblikket skyller ind over Europa. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her