*

Indland 29.05.2012 kl. 13:14

Forbrugerne er klogere end butikkerne

Danskerne har bedre styr på deres rettigheder, end de butikker de handler i.

Foto: Colourbox

Hvem har ansvaret for en vare, hvis den går i stykker i utide?

Det spørgsmål kan 7 af 10 danskere svare på, også selvom reglerne afhænger af garantier og hvor gammel varen er.

Desværre kender kun halvdelen af butikkerne og virksomhederne de samme regler, og det kan give problemer, når butikkerne skal efterleve dem. Det viser en ny undersøgelse fra EU-Kommissionen.

Danskerne kender reglerne

Danskerne ligger nummer to, når det gælder kendskab til forbrugerrettigheder.

"Det er barokt, at den professionelle part i en handel - den erhvervsdrivende, har dårligere styr på reglerne end amatøren - forbrugeren," siger Rasmus Kjeldahl.

"Her er brug for en indsats, så forbrugerne kan stole på, at butikkerne giver dem, hvad de har krav på. Også hvis man ikke selv kan garantireglerne på fingrene," siger han.

Tillid er ikke nok

71 procent af danskerne kender reglerne for at få byttet eller repareret en defekt vare. Danmark er også det land, hvor færrest har oplevet problemer i forbindelse med køb af varer eller serviceydelser. Kun 11 procent har oplevet problemer i den forbindelse.

"Rapporten viser imidlertid også, at tillid alene ikke gør det," siger Rasmus Kjeldahl, som er direktør i forbrugerrådet i en pressemeddelelse.

Der er nemlig altid plads til forbedring, når det kommer til kendskab til forbrugerrettigheder - også i Danmark.

Problemer med Cimber-billetter

"Mange danskere kæmper i disse dage for at få deres penge tilbage for flybilletter fra det krakkede Cimber-Air, fordi netrejsebureauer ikke vil anerkende, at de har det samme ansvar som fysiske rejsebureauer," siger Rasmus Kjeldahl.

Han peger også på dyre sms-lån som et af de områder, hvor danskerne kæmper med at gennemskue, hvad de går ind til, og hvilke rettigheder de har.

LÆS OGSÅ: Rabat skal trækkes fra normalprisen

Ritzau
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Tilmeld dig Jyllands-Postens Nyhedsoverblik
Annonce
forsiden lige nu

21-årig erkender skyld i Boston-bomber

Dzhokhar Tsarnaevs forsvarsadvokater forsøger at undgå, at klienten får dødsstraf.

Strejke er en kæmpegave til SAS

Det skandinaviske flyselskab kan hente trecifret milliongevinst, hvis strejken i Norwegian bliver ved i mange dage.

Skat klar til stormløb på årsopgørelsen

SKAT sidder klar ved tasterne på Facebook, når årsopgørelsen for 2014 mandag lægges online.

Hvad skete der i de tre sekunder inden Alonso kørte galt?

Mens FIA prøver at finde svaret på Fernando Alonsos blackout, er han i fuld gang med at foreberede sig til Grand Prixet i Malaysia.

Kronik: Udkanten har brug for mere end snak og skåltaler

Venstre er optaget af reel handling. Derfor kommer vi nu med samlet landdistriksoplæg.

”Jeg har kæmpet med Air Berlin i halvandet år”

Familien Løfstrøm Sørensen fra Roskilde strandede i Düsseldorf. De kendte ikke reglerne for kompensation - gør du?
Annonce
Indland
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce