*

Indland 27.12.2010 kl. 07:11

Slidte bilsæder udløser erstatning

Også en vare, der er standardudstyr, skal kunne holde til dagligdags brug, fastslår retten.

Forbrugerne har krav på en forventet holdbarhed ved køb af en vare. Det viser en ny dom fra Sø- og Handelsretten, som giver FDM medhold i en sag om slidte sæder. Foto: FDM

Hvis dine bilsæder ser nussede ud efter kun få kilometers brug, eller radioen ikke kan holde på kanalerne efter et halvt år, så er det producentens ansvar.

Forbrugerne har nemlig krav på, at en vare skal kunne holde til dagligdags brug. Derfor er sæder, der ser slidte ud eller bliver nussede efter få kilometers kørsel i bilen, heller ikke acceptabelt.

Det er efter FDM's opfattelse den klare konklusion af fire retssager af principiel karakter, som organisationen har vundet ved Sø- og Handelsretten.

Sager for fire medlemmer

FDM indbragte sagerne på vegne af fire medlemmer, hvis bilsæder så slidte eller nussede ud, få måneder efter at de havde købt bilen. I alle tilfælde var bilen en model Citroen C-4.

- Producenten og forhandleren kan altså ikke afvise kundens klage med den begrundelse, at der er tale om almindeligt slid, siger Lennart Fogh, advokat i FDM's rådgivning.

Han tilføjer, at sæderne i alle tilfælde var standard-udstyr og ikke en vare, som kunderne havde betalt ekstra for.

- Men det betyder ikke noget, og producenten kan heller ikke henholde sig til, at forbrugerne må leve med det, fordi der er tale om en generel mangel, understreger Lennart Fogh.

Betydning ved salg

Dommen blåstempler ifølge FDM, at det hører med til forbrugernes berettigede forventninger at få leveret en bil med sæder, der ikke efter kort tid kommer til at se slidte ud.

- Med andre ord stiller det ikke forbrugeren i en svagere position, hvis der, som i dette tilfælde, kun er tale om et kosmetisk problem. Det har ingen betydning for sikkerhed og køreegenskaber, men det betyder noget for prisen, hvis bilen senere skal sælges, siger advokaten.

De enkelte forhandlere og importøren blev dømt til at betale hver af de utilfredse kunder 25.000 kr. i erstatning. Desuden måtte de betale FDM 100.000 kr. til dækning af omkostninger i forbindelse med sagen.

-Afgørelsen vil også kunne anvendes i tilfælde, hvor eksempelvis radioen ikke kan fastholde kanalerne, eller der kommer generende lyde fra motoren eller gearkassen, fastslår Lennart Fogh.

Han tilføjer, at dommen i hans øjne også vil gøre sig gældende på andre produkter, som for eksempel vinterjakker, der ikke lever op til forbrugerens forventning. Også selv om varen kun mister kosmetisk værdi.

Læs også: Bil-bøvl spolerede USA-rejsen

Ritzau
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Tilmeld dig Jyllands-Postens Nyhedsoverblik
Annonce
forsiden lige nu

Udkantskommuner afskaffer bopælspligten

Kommunerne kaster håndklædet i ringen, siger landsbyforsker Jørgen Møller.

Skat gjorde intet ved læk om skattely - og skjulte det

Det var slet og ret en forsømmelse, at Skat ikke reagerede på sag om hemmelige bankkonti, siger skatteminister

To dræbt og en såret efter skuddrama på Bornholm

En mand og en kvinde er fundet dræbt af skud og yderligere en mand er hårdt såret.

Dette kan være meget vel være Jesu barndomshjem

Myten kan ikke med sikkerhed bekræftes - men heller intet videnskabeligt afkræfter den.

Nasdaq-børsen klatrede over 5000 for første gang i 15 år

Ikke siden dagene før dot-com-boblen bristede i år 2000 har den amerikanske IT-børs været så højt oppe.

Her er verdens værste økonomier - flere er tæt på os

Den værste økonomi i verden er Venezuelas, men Europa har omkring halvdelen af navnene på top-10.
Annonce
Indland
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce