*

Indland

Bestyrelserne på erhvervsskolerne bør selv på skolebænken for at lære mere

Der er gode kurser i, hvordan man arbejder i en bestyrelse – og dem bør de kommende nye bestyrelser på landets erhvervsskoler tage, mener Lars Goldschmidt, formand for Danske Erhvervsskoler og -gymnasier – Bestyrelserne.

Mange erhvervsskoler er gennem fusioner vokset til store og komplekse organisationer. Det stiller store krav til deres bestyrelser. Foto: Janus Engel/Polfoto

Det skal stadig være arbejdsmarkedets parter, der primært er repræsenteret i erhvervsskolernes bestyrelser. Og selv om de ikke er perfekte, er uddannelsessektorens bestyrelser gennemsnitlig mindst lige så gode som bestyrelser inden for andre områder. Det vil alligevel være en god idé, at de nye bestyrelser, der udpeges i forbindelse med kommunalvalget, sendes på efteruddannelse.

Sådan lyder reaktionerne, efter at tænketanken DEA, som omtalt i Jyllands-Posten søndag, har offentliggjort en analyse, hvori bestyrelsesmedlemmer og ledere på erhvervsskolerne peger på, at bestyrelserne ofte mangler kompetencer til at styre de voksende og pressede skoler.

»Egentlige kompetencer i organisationsledelse, administration og økonomi kommer ikke af sig selv. Det er man nødt til at arbejde med. De bestyrelser, der er, kan sagtens arbejde yderst professionelt med at være en god bestyrelse. Jeg vil opfordre til, at man sender dem på bestyrelsesuddannelse, når de i løbet af efteråret bliver udpeget,« siger Lars Goldschmidt, formand for Danske Erhvervsskoler og -gymnasier - Bestyrelserne.

Udpegning er en barriere

Det er fagforbundene og arbejdsgiverne, private som offentlige, der udpeger de fleste af erhvervsskolernes bestyrelsesmedlemmer. I analysen peger to af fem på, at udpegningen er en barriere for godt bestyrelsesarbejde.

Ifølge Lars Goldschmidt er systemet bl.a. med til at tilføre skolerne vigtig viden om det samfund, som der uddannes til. Derfor ønsker hverken han eller Dansk Industri (DI) at ændre på proceduren. Men det er vigtigt, at skolernes bestyrelse tydeligt fortæller, hvilke kvalifikationer der er brug for. Det fremgår også af et kodeks, som erhvervsskoleforeningen har lavet sammen med Undervisningsministeriet.

»Det er altid sundt i forbindelse med udpegninger, at der er en tæt kontakt imellem bestyrelserne og de udpegende organisationer, om hvad det er for udfordringer, som en skole står med, og hvad det er for nogle kompetencer, der er brug for,« siger chefkonsulent Anja Trier Wang, DI.

Hun har selv siddet i en række skolebestyrelser og været med til at udpege kandidater til andre skoler.

Næstformand i LO Nanna Højlund, der er formand for bestyrelsen i Sopu København og Nordsjælland, mener også, at det er en god idé med efteruddannelse:

»Vi har selv i FOA lavet uddannelser om, hvad det vil sige at være bestyrelsesmedlem. Og i vores bestyrelse har vi talt om, at vi skal lave en form for jobopslag med, hvilke forventninger vi har til dem, der bliver nyudpeget.«

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Indland
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her