*

Indland

I Midtjylland husker patienterne oftere deres aftaler på hospitalet

Andelen af udeblivelser, forårsaget af at patienter ikke får åbnet deres digitale post, glemmer en indkaldelse eller af andre årsager udebliver fra en aftale på sygehuset, er faldet i en region. En anden er blevet inspireret.

Det koster spildtid, når patienter ikke møder op til undersøgelser, operationer eller andre aftaler på landets sygehuse. I Region Midtjylland ses nu frugten af en lang række indsatser mod problemet. Flere patienter møder op. Foto: Ole Lind

Efter flere år med et stigende antal aflyste aftaler, fordi patienter bliver væk fra alt fra små konsultationer til komplicerede undersøgelser, har Region Midtjylland knækket kurven. Fra efter de første seks måneder af 2015 til samme periode i år er antallet af aflyste aftaler og operationer på sygehusene faldet fra 46.562 til 37.717.

De færre aflysninger kan ifølge Rikke Ellekilde, der er specialkonsulent i patientkommunikation i Region Midtjylland, skyldes en række forskellige tiltag, heriblandt patientinddragelse i behandlingerne, påmindelses-sms’er og en forenkling af indkaldelsesbrevene.

Brevene er blevet slanket for information, sproget er ændret, og de vigtige oplysninger er blevet mere tydelige.

»Vores kommunikation skal være i øjenhøjde med patienterne. Er det f.eks. ikke nemt at se eller forstå, hvordan man melder afbud eller ændrer sin tid, er det for nogen nemmere at blive væk,« siger hun.

Vi skal være mere digitale, men på en forståelig måde. Vi må ikke tabe patienterne undervejs. De skal vide, at vi gør det for deres skyld.
Jess Vibech Laursen, næstformand i Regionsrådet i Nordjylland.

Faldet i udeblivelser er sket i en periode, hvor antallet af aftaler har været stigende. I det første halve år af 2015 havde sygehusene i Region Midtjylland 1 mio. aftaler. Det tal var steget til knap 1,5 mio. i de første seks måneder af 2017.

Unge glemmer e-Boksen

Et andet og mere generelt problem for alle landets sygehuse har i mange år været danskernes forhold til digital post. Mange glemmer at tjekke deres indboks.

»Det er ikke kun de ældre, der ikke tjekker deres e-Boks. Vi oplever, at unge ikke bruger den digitale postkasse,« siger Rikke Ellekilde.

For at få unge til at lære at huske at logge på deres e-Boks og tjekke den digitale post har Region Midtjylland indledt et samarbejde med fire unge såkaldte youtubere, der er kendt blandt bl.a. 15-17-årige for at sende budskaber via videoer på Youtube.

To sygehusafdelinger i det midtjyske har som de eneste i landet i dele af 2015 og 2016 opkrævet et ”glemmegebyr” fra nogle patienter som en del af et forskningsforsøg – bliver patienten væk fra en aftale på sygehuset, koster det et gebyr på 250 kr.

Patienter udebliver

Sygehuse

  • I Region Midtjylland blev der aflyst 46.562 aftaler og operationer af i alt godt 1 mio. i 1. halvår 2015.
  • I samme periode i 2017 var tallet faldet til 37.717, men antallet af indgåede aftaler var steget til knap 1,5 mio.
  • I Region Nordjylland var der i 2014 42.018 udeblivelser, det tal var i 2016 steget til 49.061.
  • Begge regioner sender påmindelses-sms’er ud for at mindske faldet i udeblivelser.

Om gebyret har indflydelse på, at flere møder op på sygehusene til deres aftaler, er endnu uvist, da forsøget ikke er færdigevalueret, oplyser kommunikationsafdelingen i Region Midtjylland.

»Har ventet lidt for længe«

I Region Nordjylland har udviklingen været en anden. På to år fra 2014 til 2016 er antallet af udeblivelser steget fra 42.018 til 49.061 på de nordjyske sygehuse.

»Det er voldsomt mange udeblivelser, vi har, men problemet er ikke nyt. Vi må erkende, at vi nok har ventet lidt for længe med at komme i gang med at gøre noget ved det,« siger Jess Vibech Laursen (V), der er næstformand i Regionsrådet i Nordjylland.

En del af stigningen tilskriver Region Nordjylland indførelsen af digital post. Men ifølge næstformanden er digitaliseringen ikke en undskyldning.

»Vi skal være mere digitale, men på en forståelig måde. Vi må ikke tabe patienterne undervejs. De skal vide, at vi gør det for deres skyld. Det nytter ikke, at sundhedsvæsenet finder på nye tiltag, hvis det ikke gavner borgerne,« siger Jess Vibech Laursen.

Kan ikke overbooke

De første skridt mod en øget digitalisering tog Region Nordjylland med lanceringen af Nem-sms, der er en påmindelses-sms til patienterne, som mange kender det fra tandlægen eller egen læge.

Selv om der ikke findes konkrete målinger på effekten af tiltagene i Region Midtjylland, er det Rikke Ellekildes vurdering, at indsatsen mod patientudeblivelse ikke kun kommer de syge til gode, men også personalet.

»Når patienterne møder op til deres tider, undgår vi spildtid, « siger hun.

For på landets sygehuse kan lægerne ikke overbooke pladser som i et fly og håbe på, at der er nogle, som ikke dukker op.

Landets øvrige regioner har ingen tal for, hvor mange patienter der udebliver, eller hvor mange penge det koster. Heller ikke Region Midtjylland eller Region Nordjylland har et bud på prisen for udeblivelser, men det er dyrt, lyder det fra begge regioner.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Indland
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her