*

Indland

Regeringen vil sende drift af S-togene i udbud

Private udbydere skal kunne drive S-togbanen i København, hvis det står til transportministeren.

Efter et udbud af S-togsbanen vil andre dele af DSB stå for tur, lover transportminister Ole Birk Olesen (LA).
DSB

Driften af de københavnske S-tog skal i fremtiden gå til det bedste bud i en udbudsrunde, mener regeringen ifølge Berlingske Business.

Private skal ifølge transportminister Ole Birk Olesen (LA) have lov at give deres bud, hvordan togene på S-banen skal drives og til hvilken pris.

Efter et udbud af S-togsbanen vil andre dele af DSB stå for tur, lover ministeren.

- Jeg synes, at togdriften er meget dyr i Danmark. At effektivisere togdriften for at gøre den billigere er en nødvendighed for, at togdriften kan have en fremtid i Danmark, siger han til Berlingske Business.

Hvis ikke togpriserne ryger ned, forsvinder rationalet bag at tage toget, mener han.

I 2016 blev S-toget benyttet til 116 millioner rejser. I alt havde DSB 192,6 millioner rejser.

Modsat fjern- og regionaltogene steg antallet af rejser med S-togene i 2016 med over 2,1 millioner. Den resterende del af DSBs togtrafik tabte 2,2 millioner rejser.

Udspillet er baseret på analyser fra konsulenthusene McKinsey & Company samt Stuensee & Co.

Analyserne har produceret seks scenarier, hvori DSB beskæres.

I dag er statens udgifter til DSB på 4,3 milliarder kroner. Regeringen forventer at spare 1,5 milliarder kroner, når investeringer i elektriske tog og ny infrastruktur giver gevinst.

Men der skal spares yderligere, mener transportministeren.

I det mest vidtgående af konsulenthusenes scenarier bringes statens omkostninger af DSB ned på 0,3-1,2 milliarder kroner om året i 2030.

Regeringen vil ifølge Berlingske indkalde Folketingets partier til forhandlinger efter sommerferien.

/ritzau/
Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
DSB
Debat: Forsvundet i labyrintisk telefonsløjfe
Lise Kristensen, Svinkløv
Vi arbejder hele tiden på at blive bedre. Det får den sagesløse kunde at vide ved en opringning til DSB.
JP mener: Træd på speederen
Når den reelle politiske opbakning til jernbanen er så minimalistisk, som tilfældet er, må danskerne selv træde på speederen.
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Indland
Annonce
Annonce
Syv fantastiske oplevelser i Kinas gamle kulturby
Suzhou, som kaldes Østens Venedig på grund af de mange kanaler, rummer nogle af Kinas smukkeste haver, templer og museer med genstande, der fortæller byens flere tusind år lange historie. 
Se flere
Syv fantastiske oplevelser i Kinas gamle kulturby
Suzhou, som kaldes Østens Venedig på grund af de mange kanaler, rummer nogle af Kinas smukkeste haver, templer og museer med genstande, der fortæller byens flere tusind år lange historie. 
Se flere
Mange har sprunget 2017 over
4 af 10 aarhusianere har endnu ikke interesseret sig for kulturhovedstadsåret. Det er som forventet, mener både borgmester og ledelsen af Aarhus 2017. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her