*

Indland

Regionerne: »Absurd krav om nedskæringer fra regeringen«

Det vil være ødelæggende for busdriften og skade Udkantsdanmark alvorligt, hvis regeringen kommer igennem med sit krav om store besparelser, mener regionerne.

Regionerne frygter, at der skal skæres voldsomt i den kollektive trafik - især på busområdet - hvis regeringen får sin vilje med at skære 10 pct. af pengene til "regional udvikling" væk. Arkivfoto: Carsten Ingemann

»Det er chokerende og på grænsen til det absurde.«

Næstformanden i Danske Regioner og regionsformanden i Region Syddanmark, Stephanie Lose (V), lægger ikke fingre imellem i sin kritik af den spareplan og det ”effektiviseringsprogram”, som regeringen har præsenteret regionerne for i forbindelse forhandlingerne om næste års økonomi.

Hvis man insisterer på, at vi skal skære 10 pct. ud af vores budget til regional udvikling, hvor den kollektive trafik udgør en meget stor andel, vil det betyde færre busser og tog og oprensning af færre forurenede grunde.
Stephanie Lose, næstformand Danske Regioner

Regeringen vil over de næste tre år skære 10 pct. af midlerne til busdrift og oprensning af oliegrunde i den særlige pulje, der hedder ”regional udvikling”. Af de 3 mia. kr. i puljen bliver den halve mia. kr. øremærket erhvervsområdet ifølge oplægget til gengæld friholdt fra besparelser. Dertil kommer et særligt omprioriteringsbidrag på en årlig besparelse på 1 pct. af det samlede budget, som alle regionerne er pålagt.

Færre busser og tog

»Hvis man insisterer på, at vi skal skære 10 pct. af vores budget til regional udvikling, hvor den kollektive trafik udgør en meget stor andel, vil det betyde færre busser og tog og oprensning af færre forurenede grunde,« lyder det fra Stephanie Lose, der betragter udspillet fra Finansministeriet og hendes egen partifælle finansminister Kristian Jensen (V) som værende »på grænsen til det absurde«.

Hun mener samtidig, at besparelserne især vil ramme de udkantsområder, som regeringen ellers har sagt, at den vil hjælpe til at få bedre vilkår.

»Men når regionerne skal prioritere, er vi nødt til at se på, hvilke busruter vi kan undvære, og her må vi nødvendigvis se på, hvilke ruter der har færrest passagerer. Derfor vil dette påvirke rigtig mange områder, som vi ikke længere vil kunne betjene,« lyder kritikken.

Ifølge Stephanie Lose vil resultatet formentlig blive, at man rundt i regionerne vælger helt at lukke de mindst lukrative busruter – typisk ruter i landdistrikterne – i stedet for blot at skære nogle afgange væk.

Trafikforsker Mogens Fosgerau fra DTU er langt hen ad vejen enig i regionernes udlægning:

Kollektiv trafik

Busser og lokalbaner

  • 8,5 pct. af al persontransport i Danmark foregår med bus.
  • Det foregår med 3.328 busser.
  • Der foretages ca. 300 mio. rejser med bus om året.
  • Årlige udgifter til de seks trafikselskaber finansieres således:
  • Regionerne: ca 1,1 mia. kr.
  • Kommunerne: ca. 2,1 mia. kr.
  • Passagererne: ca. 3,1 mia. kr.
  • Samlede udgifter: 6,335 mia. kr.

»Regionerne har for mange år siden udliciteret busdriften, derfor er det ikke muligt at effektivisere busdriften ret meget mere. Det er også rigtigt, at en besparelse på 10 pct. formentlig især vil ramme udkantsområderne,« vurderer Mogens Fosgerau.

Modarbejder egen politik

»Det står i kraftig modsætning til regeringens øvrige politik, hvor man siger, at man vil gøre det mere attraktivt at bo i udkantsområderne, og at man vil modvirke affolkning her.«

Per Homann Jespersen, der er trafikforsker på Roskilde Universitet, RUC, mener, at kravet om kraftige nedskæringer i regionernes kollektive trafik kan være et bevidst forsøg fra især de to regeringspartier Venstre og De Konservative på at få regionerne til at fremstå i et dårligt lys, fordi begge partier har ytret ønske om at få regionerne nedlagt.

Finansminister Kristian Jensen bekræfter, at regeringen vil have set nærmere på, hvordan regionerne bruger de 3 mia. kr., der årligt er afsat til ”regional udvikling” – herunder busdrift og oprensning af forurenede grunde:

»Regeringen foreslår, at vi i fællesskab sætter os ned og gennemgår regionernes opgaver med regional udvikling for at finde steder, hvor der er potentiale til at gøre det smartere. På samme måde som vi også andre steder i den offentlige sektor ser på, hvordan vi bedst muligt bruger vores skattekroner,« lyder det i et skriftligt svar fra Kristian Jensen.

»Den kollektive trafik er kun et af flere områder, vi skal se på. Vi har ikke på forhånd lagt os fast på bestemte løsninger. Derfor er der ikke lagt op til, at pengene skal findes på busområdet, medmindre det er en løsning, som regionerne selv spiller ind med.«

Regionerne betalte sidste år 1,1 mia. kr. til busdrift og ca. 400 mio. kr. til drift af lokalbaner.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Indland
Annonce
Annonce
Syv fantastiske oplevelser i Kinas gamle kulturby
Suzhou, som kaldes Østens Venedig på grund af de mange kanaler, rummer nogle af Kinas smukkeste haver, templer og museer med genstande, der fortæller byens flere tusind år lange historie. 
Se flere
Syv fantastiske oplevelser i Kinas gamle kulturby
Suzhou, som kaldes Østens Venedig på grund af de mange kanaler, rummer nogle af Kinas smukkeste haver, templer og museer med genstande, der fortæller byens flere tusind år lange historie. 
Se flere
Mange har sprunget 2017 over
4 af 10 aarhusianere har endnu ikke interesseret sig for kulturhovedstadsåret. Det er som forventet, mener både borgmester og ledelsen af Aarhus 2017. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her