*

Her er bedst at bo
Indland

Skjulte tal sætter på ny spørgsmålstegn ved køb af kampfly

Tal, som er hemmeligholdt af den danske regering, sår på ny tvivl om regeringens beregninger om køb af nye kampfly. Nu handler det om, hvor mange timer flyet kan flyve om året.

F-35 Joint Strike Fighter Foto: Lockheed Martin/AP

Der sås nu tvivl om et af de helt centrale tal, som regeringen har lagt til grund for milliardindkøbet af 27 nye kampfly fra den amerikanske flyproducent Lockheed Martin.

Ifølge de danske beregninger kan flyet, F35 Joint Strike Fighter, være på vingerne 250 timer om året pr. fly.

Men tal fra Norge, som hidtil har været skjult af den danske regering, viser, at vores naboland planlægger at anvende præcis det samme fly kun 167,7 timer om året i gennemsnit. Det viser et svar til Jyllands-Posten fra den norske regering. Det svarer til, at regeringen i Danmark forventer ud fra dele af tallene, at kunne vride over 50 pct. mere ud af flyene end Norge.

Et tal, som De Konservatives forsvarsordfører, Rasmus Jarlov, finder helt urealistisk:

»Jeg finder ærlig talt det her meget bekymrende. Det kan ikke passe, at den danske regering kan nå frem til et tal, som er væsentligt højere i forhold til vores nabolande. Det er det samme fly, og det viser bare, at regeringen ikke har været ærlig om, at vi skal have flere end 27 fly for at få dette til at løbe rundt,« siger Rasmus Jarlov.

Hård kritik af grundlag

I forrige uge besluttede den danske regering efter en indstilling fra det såkaldte kampflykontor, at der skal købes 27 F35 kampfly. Siden har der været kritik af forløbet omkring valget af kampfly og grundlaget for regeringens beslutning, der betød, at to andre flyproducenter blev fravalgt.

Hvorfor skal Norge sende langt færre kampfly til USA?

Blandt andet har Jyllands-Posten afdækket, at fem af flyene permanent skal stå i USA til træning af piloter fra både Danmark og andre lande. Også i denne sag havde regeringen skjult tallet for, hvor mange fly andre lande har afsat til træningsbrug. For Norges vedkommende var det lavere end Danmark.

Det får Rasmus Jarlov til at kritisere regeringen for at have været for lukket omkring beslutningen om valget af kampfly.

»Der er alt for meget i dette materiale, der stadig er fortroligt, og jeg forstår ikke, hvorfor disse tal stadig skal være skjult. Det er ikke klogt, for det vækker mistro i befolkningen,« siger Jarlov.

Klassificeret fortroligt

I et notat fra Forsvarsministeriet står der, at tallet om flyvetimer i Norge, Holland og USA er klassificeret fortroligt, også selv om Jyllands-Posten har fået oplyst dele af talmaterialet fra den norske regering. Samtidig findes flere af tallene på det norske forsvarsministeriums hjemmeside.

»Oplysningerne er givet i fortrolighed og er derfor klassificerede. Tallene for flyvetimer kan oplyses mundtligt på et forligskredsmøde, ligesom forligskredsmedlemmer har adgang til at læse den klassificerede rapport i Forsvarsministeriet,« står der i notatet.

Ifølge eksperter er tallene for, hvor langt flyene kan flyve pr. år, helt afgørende for både prisen på flyene og antallet af fly, der skal til for at løse opgaverne i Danmark.

Fem af de nye danske F35 Joint Strike Fighter-kampfly skal blive i USA

Det er konsulentfirmaet McKinsey, der har foretaget beregningerne, som kritikere betegner som urealistiske. Selv i rapporten fra regeringens eget udvalg om F35-flyet hedder det, at de anvendte datasæt »er optimistiske.« Der står også, at regeringens egen projektgruppe bag valget af kampfly ikke har haft indsigt i McKinseys datagrundlag og derfor ikke har haft mulighed for at validere det, og Rasmus Jarlov mener da også, at det viser, at regeringen nu bør lægge kortene åbent frem.

»Regeringen bliver nødt til at erkende, at det her er alt for optimistisk,« siger Jarlov.

Også Dansk Folkeparti har tidligere udtrykt bekymring om beregningsgrundlaget for købet af de 27 fly.

Optimistiske beregninger

I Norge viser tal samtidig, at den norske regering løbende har nedjusteret det forventede antal flyvetimer markant – med i alt 25 pct. siden 2008. Endre Lunde fra det norske kampflykontor skriver i en mail til Jyllands-Posten, at de forventer, at flyet kan flyve længere baseret på erfaringerne fra træningsbasen i USA.

»Vi har flere gange i vores svar trukket det faktum frem, at vi ved at F-35 kan præstere meget mere og vores erfaring Luke Air Force Base tyder også på dette,« skriver han.

Norge har dog hele tiden forventet at flyet i træningssammenhæng på Luke Air Force Base kan præstere op til 300 timer, mens tallet for almindelig flyvning er langt mindre.

Det er uklart, hvordan disse tal er blevet anvendt af McKinsey i deres beregninger. Men flere centralt placerede kilder siger til Jyllands-Posten, at også tallene fra Holland og USA er lavere end det, som den danske regering forventer, at F35-flyet kan præstere, når det lander i Danmark.

Jyllands-Posten arbejder på at få en kommentar fra forsvarsminister Peter Christensen om sagen.

”Konsulentfirmaet McKinsey ønsker ikke at udtale sig om sagen, skriver det i en mail til Jyllands-Posten.”

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Indland
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her