*

Kommunalvalg
Indland

Ekspert: Danmark har fået digitaliseringen »galt i halsen«

Om 10 år vil uhæmmet skærmbrug svare til at give børn cola hver dag, forudser medieekspert.

Digitalisering: I Børnehuset Klatretræet bruger børn og personale Ipads til leg, spil og andre pædagogiske aktiviteter. Medieforsker Katrine K. Pedersen mener dog, at vi bør være mere reflekterede omkring brugen af de digitale redskaber i hverdagen. Foto: Casper Dalhoff Arkivfoto: Casper Dalhoff

Der gik et kollektivt suk gennem befolkningen, da en ung mor i Kanal 5-realityserien "De Unge Mødre" med et smil fortalte, at hendes 2-årige søn får cola morgen, middag og aften, fordi »han elsker det.«

Men ifølge ekspert i medieudvikling og digitalisering Katrine K. Pedersen er der faktisk ikke langt fra ovenstående scenarie til den måde, hvorpå danske forældre og børn bruger smartphones, computere og tablets i hverdagen.

»Fordi vi lever i en tid, hvor vi ved, hvad, der er sundt, og hvad, der er usundt, i forhold til fødevarer, så kan vi se det tragikomiske i situationen og forholde os til det med en distance. Min påstand er, at man i fremtiden vil se tilbage på os, som en generation af "digitale unge mødre", fordi vi simpelthen klunter og kejter rundt og er fuldstændig ubevidste i vores forbrug af digitale medier,« siger hun og uddyber:

»Hvis vi stikker vores børn en tablet, når vi sidder og spiser til en familiesammenkomst, så er det måske lettere, fordi så kan de voksne tale, og så er børnene underholdt, men man glemmer at tænke på, hvad det er, som børnene går glip af. De lærer for eksempel ikke de sociale koder, som er krævet i en måltidssituation.«

Regne-app hjælper skolebørn

Hjemme hos Østerbro-parret Laura Bertelsen og Massimo Girotto leger deres 4-årige søn Ib sjældent med familiens tablet. Og det er helt bevidst, forklarer Laura Bertelsen:

»Vi har først købt en iPad for to måneder siden, og det er meget bevidst, fordi vi ikke synes, at vores søn skal bruge iPad. Vi købte den, fordi min mand skulle bruge den til arbejdsbrug, og vi bruger den sådan set kun i rejsesituationer.«

Da den lille familie var på ferie i Italien i påsken, viste iPad'en sig at være »fantastisk« at have med i flyveren, fordi turen sydpå gik meget let, fortæller Laura Bertelsen. Parrets søn fik dog hurtigt smag for det nye "legetøj".

»Han fik lynhurtigt et afhængighedsforhold til den. På ferien i Italien var det første han spurgte om, når han vågnede: "Må jeg spille iPad?". Så vi kunne se, at det eskalerede meget hurtigt. Det har han ikke brug for, tænkte vi,« forklarer hun og tilføjer, at parrets 2-årige datter, ligesom Ib, »er helt vild« med at lege med iPad'en, men at hun heller ikke får lov i det daglige.

Netop at være bevidst om brugen af tablets, smartphones og computere mener Katrine K. Pedersen er helt afgørende. Der er nemlig ikke noget galt med de nye digitale redskaber - det er vores adfærd omkring dem, som ofte er problematisk.

Børnelæge Mange flere børn får skærmskader - sådan kan du hjælpe dem

Ifølge medieforskeren har vi i Danmark haft en idé om, at vi vil være »verdensmestre i digitalisering«. Problemet er, påpeger hun, at vi har glemt at overveje hvilke værdier, vi skal have med, og om, der knytter sig et etisk ansvar til udviklingen. Hun fremhæver en »ukritisk brug« af tablets i danske børnehaver og skoler som eksempel på, hvor »crazy« vores forbrug af smart-teknologi er.

»At vi har indført tablets i daginstitutioner uden overhovedet at have overvejet, hvordan vi skulle anvende dem, opfatter man i USA som fuldstændig galimatias,« siger hun med henvisning til at tablets for et par år siden blev indført som krav helt ned på vuggestueniveau, som del af en digitaliseringsplan i 2013.

To år efter at digitaliseringen af børn ned til 1 år var en realitet, deltog Katrine K. Pedersen i en høring, som handlede om, hvordan tablets'ene skulle anvendes.

»I min verden er det et soleklart eksempel på, hvor langt ude det egentlig er, fordi sådan noget burde man overveje, inden man indførte det,« siger hun.

Nye regler på skoler: Elever skal aflevere telefonen, når de møder

På en skole i Silicon Valley i Californien, hvor børn af ledere ved de store medievirksomheders går - bl.a. har medstifter af Apple Steve Jobs børn gået på skolen - er digitale redskaber fuldstændig bandlyst, da skolen og forældrene ikke mener, at redskaberne hører til i barndommen, forklarer Katrine K. Pedersen, der har besøgt skolen. I modstætning til den danske tankegang, hvor man er bange for, at børnene ikke kan følge med, hvis ikke de lærer at bruge tablets fra barnsben, har man en helt anden tilgang til teknologien.

»Det er interessant, at dem, der udvikler digitale produkter til vores børn, selv har den holdning, at det kan man tidsnok lære,« siger hun og tilføjer at vi også herhjemme vil se en langt større bevidsthed omkring brugen af den nye teknologi inden for de nærmeste år.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Indland
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her