*

Indland

Teknisk fejl kan have forhøjet resultatet ved DR's indsamlingsshow

TDC-kunder blev trukket op til tre gange for den samme donation ved DRs indsamlingsshow lørdag aften som følge af en teknisk fejl hos TDC.

En teknisk fejl hos TDC kan have haft betydning for det endelige resultat af Danmarks Indsamlingen. Foto: Mikkel Berg Pedersen

En teknisk fejl betyder, at TDC-kunder oplevede at blive trukket flere gange for den samme donation ved DR's Danmarks Indsamling i lørdags.

Teleselskabet TDC vurderer, at fejlen har berørt ca. 5.000 opkald og sms'er ved indsamlingsshowet. Hvis hvert opkald og sms svarer til en donation på 150 kroner, bliver det samlede beløb 750.000 kroner.

Efter en uges indsamling i tv, i radioen og på nettet endte årets Danmarks Indsamling, der i år gik til verdens fattigste, lørdag aften med et fem timers langt tv-show på DR1.

Da DR ved showets afslutning præsenterede det endelige resultat af anstrengelserne, 97 millioner kroner, kan det reelle beløb derfor have været noget lavere.

Danskerne samlede 98 millioner ind til verdens fattige

Svend Nicolaisen, der er kunde hos Telmore ejet af TDC, var en af DR's mange seere, der valgte at donere penge ved showet. Da han ikke modtog en bekræftelse på sine donerede 150 kr., blev han mistænksom.

»Det var pudsigt, at der ingen kvittering kom, da man ringede ind lørdag aften. Søndag formiddag modtog jeg ikke bare én, men tre kvitteringer. Det er klart, at der er et eller andet galt,« fortæller han.

Da Svend Nicolaisen mandag morgen opdagede, at Telmore havde trukket 450 kr fra hans konto, kontaktede han telefonselskabet. Telmore henviste ham til underleverandøren, Unwire, der dog blot sendte ham retur til Telmore med en besked om, at ansvaret ligger hos dem.

Røde Kors om indsamling: Danskerne har et stort hjerte

TDC, der bekræfter fejlen, er i øjeblikket ved at undersøge årsag og omfang af problemet. De beklager forvirringen:

»Man skal selvfølgelig ikke kastes rundt på den måde. Vores besked til kunder, der har oplevet det her, er, at alle vil blive krediteret,« siger TDCs presseansvarlige, Rasmus Avnskjold, der understreger, at TDC i øjeblikket arbejder på højtryk for at alle kunder automatisk får deres penge igen.

»Vi lægger os fuldstændig fladt ned. Fejlen ligger hos os, og det er selvfølgelig os, der rydder op i det her,« siger han.

Det vides ikke med sikkerhed endnu, hvorvidt den tekniske fejl har betydning for det endelige resultat af Danmarks Indsamlingen.

»Det tør jeg ikke sige, før vi ved, hvor meget det drejer sig om, men vi har overvejet det,« lyder det fra Rasmus Avnskjold.

Også DR er i færd med at undersøge, hvorvidt fejlen har påvirket indsamlingens resultat.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

Kronik: Fakta og myter om landbrugspakken

Jørgen Eivind Olesen, professor Institut for Agroøkologi Aarhus Universitet | Leif Knudsen, chefkonsulent SEGES Planter & Miljø
Udfasningen af den hidtidige undergødskning er fornuftig fra såvel et erhvervs- som samfundsøkonomisk synspunkt, hvis man fortsat ønsker et dansk landbrug drevet på EU’s markedsvilkår.
Annonce
Annonce
Indland
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce
Thomsen: "Storbritannien er ramt af en politisk nedsmeltning"
EU vil ikke give briterne det ”tag-selv bord”, som brexit-bevægelsens talerør Boris Johnsen ønsker når Storbritannien skal stå uden for EU. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her