*

 

Indland

Flere lærere bliver udsat for vold i skolen

Vold fra elever er i stigende grad en del af hverdagen for skolelærere, viser tal fra Danmarks Lærerforening.

Charlotte Johansen er en af de lærere, som har været udsat for vold fra en elev. Hun siger til DR, at skolerne mangler ressourcer til at kunne håndtere udfordringen med voldsepisoder, der er grænseoverskridende for de ansatte. »Man bliver chokeret, overrasket og frustreret. Nogen ville måske sige, at det bare er et barn på 10 år, men det er ikke bare et barn på 10 år – det er virkelig ubehageligt,« Arkivfoto: Martin Lehmann

En hverdag med trusler, konflikter og aggressive studerende.

Som Jyllands-Posten kunne fortælle tirsdag, er en række uddannelsesinstitutioner begyndt at sende ansatte på kurser i konflikthåndtering og formulere procedurer for konflikter, der ender med trusler eller aggressiv adfærd fra en studerende.

Og det er tilsyneladende med god grund.

Ifølge tal fra Danmarks Lærerforening er antallet af sager om vold mod lærere steget fra 66 sager i 2013 til 102 sager i 2015.

Det skriver Ekstra Bladet.

Stigningen i antallet af sager om skolevold er dermed mere end fordoblet siden 2015.

Psykiske og verbale krænkelser indgår dog ikke i opgørelsen, og samtidig peger lærerforeningen ifølge Ekstra Bladet på, at lærere ikke altid fortæller om voldelige oplevelser i arbejdstiden.

Udviklingen bekymrer formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo, der påpeger, at overfald mod lærere kan have dramatiske konsekvenser.

Formanden for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen.
»Vi har adskillige eksempler på, at lærere aldrig er kommet tilbage til undervisningen, fordi det er så grænseoverskridende pludselig at opleve, at de børn, som du har opbygget et tillidsforhold til, reagerer på den måde,« siger han til Ekstra Bladet.

Mens der sidste år var 102 sager om vold mod lærere, fik 38 skoler i 2015 påbud om vold og traumatiske hændelser fra Arbejdstilsynet, skriver avisen.

Et af de steder, hvor Arbejdstilsynet har bedt ledelsen om at forebygge risikoen for vold og trusler mod de ansatte, er på privatskolen Sct. Michaels Skole i Kolding, skriver JydskeVestkysten.

Flere påbud

Siden 2012 har flere skoler fået påbud fra Arbejdstilsynet på grund af vold.

2012: 14 ud af 1066 kontrolbesøg.

2013: 19 ud af 836 kontrolbesøg.

2014: 24 ud 495 kontrolbesøg.

2015: 38 ud af 523 kontrolbesøg.

Kilde: DR.dk

Her har man de seneste år oplevet en tendens til, at eleverne ikke altid tager lærere alvorligt. Blandt andet har en elev kastet en sten efter en lærer, mens en anden elev sagde, »du kan rende mig i røven« til en af skolens ansatte, skriver avisen.

»Vi har generelt søde og velfungerende børn, og som sådan oplever vi ikke generelle problemer. Men vi oplever krænkende adfærd og har handlet på det. Nu undersøger vi omfanget af problemerne,« siger skoleleder Jette Mikkelsen til JydskeVestkysten.

Uddannelser ruster sig mod aggressive studerende

En af de lærere, som har været udsat for vold i arbejdstiden, er Charlotte Johansen.

Hun fortæller til DR, at hun har oplevet børn smide med bøger og smække med døre, og at det langt fra er sjældent, at børnene ikke gør det, som de får besked på.

Midt i en billedkunsttime blev hun udsat for vold og efter en kort tænkepause uden for klasselokalet måtte hun genoptage undervisningen.

Netop det at skulle være upåvirket foran det voldelige barn og de børn, som har været vidne til voldsepisoden, er særligt grænseoverskridende, forklarer hun til DR.

»Hun slog mig i brystet med en knyttet hånd, mens hun råbte, at jeg skulle holde min kæft. Jeg kan ikke huske, jeg nogensinde er blevet slået før. Man bliver chokeret, overrasket og frustreret. Nogen ville måske sige, at det bare er et barn på 10 år, men det er ikke bare et barn på 10 år – det er virkelig ubehageligt,« siger hun til DR.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Indland

Begrebet mobning kan være svært at definere

»Nogle gange taler børn om, at de bliver mobbet, uden at det et tilfældet, og andre gange vurderer læreren, at der ikke er tale om mobning, hvor det faktisk er mobning. På samme måde kan det også for os forskere være vanskeligt,« siger ph.d. Stine Kaplan Jørgensen.
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her