*

 

Indland

Toget til Kastrup Lufthavn standser – måske – ved Kastrup Lufthavn

Togproblemer: Id-kontrollen gør sporene ved Kastrup Lufthavn så trængte, at tog fra Sverige dagligt aflyser deres stop i Kastrup og sætter folk af et andet sted.

Togpassagerer fra Sverige, der har Kastrup Lufthavn som mål, må indtil videre leve med, at toget ikke nødvendigvis stopper ved lufthavnen og må derfor påregne ekstra transporttid. Arkivfoto: Jens Henrik Daugaard

Hvert år flyver cirka 4 mio. svenskere fra Kastrup Lufthavn, også kaldet Copenhagen Airport.

Med Øresundsbroen er det nemt og bekvemt at komme til Kastrup med bil eller tog. Eksempelvis tager det bare 21 minutter fra det centrale Malmø til lufthavnen med Øresundstoget.

Hvis toget altså stopper i Kastrup.

Id-kontrol

Sådan foregår det

  • Alle togpassagerer, der skal ind i Sverige, skal have tjekket og fotograferet deres id i Kastrup Lufthavn, som er den sidste togstation før Sverige.
  • Passagererne skal gå ud af det ene tog, op i lufthavnen, ned på en anden perron, gennem en id-kontrol og ind i et nyt tog.
  • Bringer DSB en passager til Sverige uden gyldigt id, risikerer selskabet en bøde på 50.000 svenske kr.
  • Der er ingen id-kontrol, når man rejser fra Sverige til Danmark.

For selv om Øresundstoget fra Sverige ifølge planen altid skal stoppe ved lufthavnen, så er det ikke sikkert, at det sker. Sommetider kører det uden om Kastrup via et godsbanespor og fortsætter ind mod København. Folk, der skal til lufthavnen, må i stedet tage sig selv og deres kufferter af toget på Tårnby Station og finde et andet tog til lufthavnen. Det vil typisk gå inden for 20 minutter.

Når togene fra Sverige af og til kører uden om Kastrup, er det en afledt effekt af id-kontrollen. Ganske vist er der ikke id-kontrol, når man kommer fra Sverige og ind i Danmark. Men der er kun to spor i Kastrup, og det er ikke så meget, når der samtidig skal være id-kontrol. Hvis et tog er forsinket mere end fem minutter, kører det uden om lufthavnen ifølge DSB og Banedanmarks ”disponeringsplan”, en slags nødplan. Det fortæller Tony Bispeskov, informationschef i DSB, der kører Øresundstogene i et 50/50-samarbejde med svenske Skånetrafiken.

Det mindste onde

Årsagen er, at Øresundstoget også bruges til de mange tusinde pendlere på Kystbanen, en tætpakket strækning nord for København. Og så er det mindste onde altså at genere flypassagerer og lufthavnsansatte fra Sverige.

»Vi vil gerne isolere forsinkelsen, for Kystbanen er ”et rullende fortov”, og vi risikerer, at forsinkelser spreder sig fra et tog til flere tog,« forklarer Tony Bispeskov.

Hvis forsinkelsen overstiger 10 minutter, får toget faktisk lov at standse i lufthavnen, men så kører det til gengæld ikke længere end til Københavns Hovedbanegård, hvor et nødtog så tager over og kører ad Kystbanen.

I Facebook-grupper for Øresunds-passagerer skaber det frustration, når toget ikke som forventet standser i lufthavnen. En fortæller, at toget er kørt uden om lufthavnen fire af de ni gange, han har været med, siden id-kontrollen blev introduceret. I gruppen ”BroenLive & Forum” skrev en anden lørdag morgen direkte fra toget. »Då kör vi förbi Kastrup ...« (»Så kører vi forbi Kastrup ...«, red.). En dansker spurgte, om ikke det næsten er »hver anden gang efterhånden?«

At det er så meget, tyder intet på. Men det sker ofte.

Då kör vi förbi Kastrup ...
Togpassager, da Øresundstoget endnu engang fraveg køreplanen og ikke standsede i Kastrup Lufthavn

»Jeg har ikke det præcise antal, men det er dagligt, at det sker,« siger Tony Bispeskov.

Kastrup Lufthavn er den den naturlige lufthavn for mange indbyggere i det sydlige Sverige. Den er meget tættere på for dem end Arlanda-lufthavnen ved Stockholm og har flere ruter end Landvetter i Gøteborg.

»Kastrup er skånsk«

Ifølge tal, som Københavns Lufthavne A/S har fundet til Jyllands-Posten, var 15 pct. af lufthavnens passagerer sidste år svenskere. Det svarer til cirka 3.990.000 personer.

Sydsvenskernes tilhørsforhold til Kastrup Lufthavn blev også illustreret, da avisen Sydsvenskan for halvandet år siden bragte lederen ”Kastrup er skånsk, Löfven”, fordi man var utilfreds med, at den daværende S-formand (nu statsminister) Stefan Löfven i en luftfartsstrategi ville satse på Arlanda ved Stockholm.

Ud over flypassagerer er der en del svenskere, som arbejder i lufthavnen, der med 23.000 personer kalder sig Danmarks største arbejdsplads. Tallet dækker både lufthavnens egne medarbejdere og eksempelvis flyselskabernes ansatte med base/arbejdssted i Kastrup.

Formanden for pendlerklubben på Øresundstoget og Kystbanen, Michael Randropp, fortæller, at klubben, allerede før id-kontrollen blev indført, foreslog at bygge en ekstra perron ved Kastrup, der kunne supplere de nuværende to.

»Det ville blive en andenrangsperron uden overdækning, men det ville være til gavn for Danmarks største arbejdsplads og Øresundsregionen,« siger han om projektet, der skønnes at ville koste mindst 250 mio. kr.

Id-kontrollen blev indført, for at Sverige kunne mindske en enorm asyltilstrømning. Det ønsker pendlerklubben ikke at blande sig i.

»Vi har ikke nogen politisk holdning til det spørgsmål. Vi kan bare se, at det giver problemer, og jo længere tid det fortsætter, jo mere pulveriserer man tanken om en Øresundsregion,« siger Michael Randropp.

DSB estimerer, at id-kontrollen koster 1 mio. kr. om dagen. I tallet indgår udgifter til de vagter, der udfører kontrollen (9 mio. kr. om måneden) og passagertab.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Indland
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce
Biler
Årets Bil 2017: Her er kandidaterne til årets bilpris
Kåringen af Årets Bil i Danmark byder på godt 20 bilnyheder, der alle er på jagt efter at vinde hæderen. For første gang kan det blive en SUV, der løber med sejren, men hybridbilerne lurer. 
Se flere
Bolig
Hvorfor trækker byggesager ud i nogle kommuner?
I to kommuner tager det kun fire dage, mens det i en anden kommune tager hele 101 dage at få en byggetilladelse, men hvorfor er der så stor forskel på sagsbehandlingen i kommunerne? 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her