*

Indland

Dansk Supermarked erkender fejl i Mohamad-sagen

Den 17-årige Mohamad Al Jawerheri kan efter et dialogmøde vende tilbage til sit job i Bilka Næstved, hvis han vil.

Dansk Supermarked erkender nu flere fejl i behandlingen af den 17-årige gymnasieelev Mohamad Al Jawerheri, der mistede sit fritidsjob hos Bilka i Næstved efter en ophedet debat på Facebook.

Samtidig tilbyder Dansk Supermarked, at Mohamad Al Jawerheri kan blive genansat i Bilka Næstved eller alternativt en anden butik inden for Dansk Supermarked, hvis han ønsker det.

Det sker efter et dialogmøde tirsdag mellem repræsentanter fra Dansk Supermarked og Mohamad Al Jawerheri, der havde både sin far, sin egen advokat og en HK-repræsentant med til mødet.

Ifølge Mohamad Al Jawerheris egen udlægning blev han kort ført jul kaldt ind til et møde med to chefer fra Bilka Næstved, hvor han blev presset til at skrive under på sin egen opsigelse. Det skete, efter at flere debattører fra Facebook-gruppen, ”Ja til frihed – nej til Islam”, havde kontaktet Bilka for at klage over Mohamads synspunkter i forbindelse med en debat om islam og terror.

Debattørerne fremstillede Mohamad som potentiel terrorrist, men fortrød senere deres klage til Bilka, da sagen endte med en opsigelse – og efterfølgende en intens dækning i medierne.

Mohamads anmelder: »Jeg havde nok ikke gjort det, hvis jeg havde tænkt mig lidt om«

Dansk Supermarked vil hverken af- eller bekræfte forløbet af selve opsigelsen, men kommunikationsdirektør Mads Hvitved Grand understreger, at Bilka har begået to procedurefejl, og at Mohamad Al Jawerheri alene af den grund har fået en urimelig behandling.

»Vi kan konstatere, at Mohamad som 17-årige skulle have været tilbudt at have en bisidder med til mødet. Det er ikke et lovkrav, men noget som vores virksomhedspolitik foreskriver,« siger Mads Hvitved Grand og fortsætter:

»Derudover burde han aldrig have været præsenteret for en opsigelse på dette møde, fordi sagen burde være undersøgt yderligere, inden den eventuelt kunne få konsekvenser for hans ansættelse.«

Ifølge kommunikationschefen har Dansk Supermarked i sin egen undersøgelse ikke forholdt sig til debatten på Facebook.

»Det er sagen uvedkommende, fordi vi kan konstatere, at Bilka ikke har fulgt vores procedurer. Vi kan kun konstatere, at mødet ender med, at han skriver under på en opsigelse,« siger Mads Hvitved Grand, der ikke vil sige noget om, hvorvidt sagen får konsekvenser for de to pågældende chefer fra Bilka Næstved.

Mohamad Al Jawerheri er tilfreds med, at Bilka »erkender deres fejl«, som han udtrykker det. Men han har endnu ikke besluttet, om han vil tage imod tilbuddet om en genansættelse i en af Dansk Supermarkeds butikker.

»Jeg skal først lige danne mig et overblik over mine valgmuligheder,« siger Mohamad Al Jawerheri, der også har andre jobtilbud på hånden.

Han afviser, at der kommer et økonomisk efterspil i form af en erstatning på grund af en uberettiget fyring.

»Hele denne sag handler ikke om penge. For mig har det været en princip-sag om ytringsfrihed og en uberettiget fyring. Derfor fortryder jeg heller ikke, hvad jeg har sagt eller skrevet. Jeg har kun brugt min ytringsfrihed med ansvar,« siger han.

»Men de har reageret alt for hurtigt, og nu tror jeg heller ikke, at der er nogen i Bilka Næstved, der ikke længere er klar over, at vores procedurer er der for at blive overholdt.«

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Indland
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her