*

Indland

Danske skoleelever har flest undervisningstimer

Blandt alle OECD-lande har danske skoleelever flest undervisningstimer gennem grundskolen, viser ny rapport.

Danske skolelever har markant flere undervisningstimer i løbet af grundskolen end de øvrige 36 OECD-lande. Det viser OECD-rapporten Education at a Glance.

Ifølge rapporten har danske skolelever 10.040 obligatoriske undervisningstimer, mens gennemsnittet i OECD-landene er 7570 timer. Det er en forskel på 33 procent.

Nummer to på listen er Australien, hvor skoleeleverne har 10.000 undervisningstimer i løbet af den samlede skoletid i grundskolen.

Både danske og australske skolebørn går dermed markant mere i skole end ungarske børn. Ungarn har nemlig kun 5553 undervisningstimer, hvilket er færrest af alle.

De mange undervisningstimer i Danmark er et udtryk for, at vi har for meget fokus på kvantitet frem for kvalitet i undervisningen. Det mener Anders Bondo Christensen, der er formand for Danmarks Lærerforening.

- I Danmark har politikerne gjort præcis det, som der ikke er evidens for virker. Her har man forringet lærernes mulighed for at skabe kvalitet i undervisningen og samtidig udvidet elevernes undervisningstimetal betydeligt, skriver han i en pressemeddelelse.

Anders Bondo Christensen kalder kombinationen problematisk, og han opfordrer til en diskussion om, hvordan man sikrer eleverne den bedst mulige undervisning.

Undersøgelsen viser også, at børn i Finland har 6327 undervisningstimer, hvilket er mindst blandt de nordiske lande. Det til trods beskrives det finske skolesystem ofte, ifølge lærerformanden, som det bedste i verden.

- I Finland fokuserer man på at skabe gode rammer for elevernes undervisning. Lærerne har mulighed for at forberede, efterbehandle og løse opgaver i tilknytning til undervisningen, som giver eleverne indhold og feedback.

- Og det er det, som giver resultater, og det burde vi selvfølgelig lade os inspirere af, skriver Anders Bondo Christensen.

/ritzau/
Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Forsiden lige nu
Om temaet

I 2014 trådte en ny folkeskolereform i kraft, og lærerne fik ændrede vilkår. Dette tema handler om nye tider i folkeskolen.

Tip til historier

Annonce
Redaktionen anbefaler
Mere
Annonce
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her