*

Kommunalvalg
Indland

Optagelsessamtaler giver klogere lærerstuderende

Uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen (R) anbefaler andre uddannelser at kopiere læreruddannelsernes optagelsessamtaler.

Ifølge uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen (R) fungerer samtalerne efter hensigten. »Vi kan se, at der sker en forventningsafstemning mellem ansøgere og uddannelse, og derfor vil jeg da opfordre andre uddannelser til at lade sig inspirere af samtalerne på læreruddannelsen.« siger ministeren. Arkivfoto: Sofia Busk

Der er i dag færre unge med lave karakterer på landets læreruddannelser end for to år siden. Det er konsekvensen af, at der i 2013 blev indført optagelsessamtaler for ansøgere, der har mindre end 7 i gennemsnit fra gymnasiet.

På to år er adgangskvotienten steget fra 6,2 til 6,9, viser en evaluering af optagelsessamtalerne, som Uddannelsesministeriet og Danske Professionshøjskoler har foretaget.

22 pct. af ansøgere med mindre end 7 i gennemsnit fra gymnasiet booker ikke tid til en optagelsessamtale eller bliver helt væk fra samtalen.

12 pct. af de ansøgere, der går til optagelsessamtale, bliver afvist, fordi de ikke scorer de 30 point, som der kræves for at blive lukket ind på uddannelsen.

Der er dog kun sket et lille fald i frafaldet på læreruddannelsen fra ca. 20 til 18 pct., siden optagelsessamtalerne blev indført. Formålet med at lave adgangskrav til netop læreruddannelsen var bl.a. at hæve det faglige niveau og uddannelsens anseelse og at mindske frafaldet.

Til optagelsessamtalerne testes bl.a. ansøgerens »personlige myndighed«, motivation og evne til at kommunikere og til at forholde sig til etiske problemstillinger.

Ifølge Tove Hvid, der er dekan på professionshøjskolen UCC i København, har optagelsessamtalerne styrket læreruddannelserne.

»Hvis man ikke behøvede at tænke på økonomien, skulle man lave optagelsessamtaler for alle ansøgere og ikke kun dem med mindre end 7 i gennemsnit, for vi kan se, at det fører til mere afklarede studerende, og det giver ansøgere en ekstra chance for at overveje, om de vil være lærere,« siger dekanen.

Tove Hvid forventer, at frafaldet på uddannelsen vil falde de kommende år. Hun peger på, at det beskedne fald i frafaldet skal ses i lyset af, at man samtidig har strammet de faglige krav, hvilket kan få flere til at falde fra.

Ikke let at komme ind

Dekanen glæder sig over, at adgangskvotienten er steget til 6,9.

»Vi ved, at jo lavere gennemsnit, jo større er risikoen for at falde fra. Fortællingen om, at det er let at komme ind på læreruddannelsen, lever ikke længere. I dag er det jo sværere at komme ind på en læreruddannelse end på en humanistisk uddannelse på et universitet.«

Ifølge uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen (R) fungerer samtalerne efter hensigten.

»Vi kan se, at der sker en forventningsafstemning mellem ansøgere og uddannelse, og derfor vil jeg da opfordre andre uddannelser til at lade sig inspirere af samtalerne på læreruddannelsen. Det er et redskab, der fungerer, og som sikrer, at de, der kommer ind på uddannelsen, er motiverede,« siger ministeren.

Hun opfordrer samtidig andre uddannelser til at henvende sig til hende, hvis de gerne vil have lov til at afprøve nye måder at optage studerende på.

Christian Dalby, der er formand for Lærerstuderendes Landskreds, er positiv over for optagelsessamtalerne, som, han vurderer, giver mere motiverede studerende.

»Vi så dog gerne, at der var en studerende og en studievejleder med til samtalerne, så ansøgeren også fik indblik i, hvordan det er at være lærerstuderende.«

På søndag den 15. marts er der frist for at søge ind på en videregående uddannelse på kvote 2.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Indland
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her