*

Indland

Ny forskning: Små daginstitutioner er bedst for børnene

Børns evne til at lære og udvikle sig i en daginstitution afhænger i høj grad af institutionens størrelse. Det viser en ny undersøgelse.

Ny forskning fraråder store daginstitutioner. Foto: David Bering

Flere og flere kommuner samler vuggestuer og børnehaver i store daginstitutioner, men det sker på bekostning af børns læring, trivsel og udvikling.

Børnenes dagligdag og trivsel er på mange måder bedre i de små dagsinstitutioner end i de store med plads til over 100 børn.

Sådan lyder konklusionen i en ny rapport, hvor man har undersøgt, hvad daginstitutionens størrelse betyder for børnenes læring, trivsel og udvikling.

Forældre: Kæmpe fritidshjem kan gå ud over følsomme børn

"De store daginstitutioner ser ud til at have nogle vanskelige vilkår, som de små ikke har. Det går ud over den pædagogiske kvalitet i institutionen og børnenes muligheder for at udvikle sig og trives, hvis børnene er samlet i for store vuggestuer eller børnehaver," fortæller Charlotte Ringsmose, der er den ene af to forfattere til den nye rapport.

Hun er professor og psykolog ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU). Den anden kvinde bag rapporten er Grethe Kragh-Müller, som er lektor ved samme institut. Begge forfattere er ansat ved Aarhus Universitet.

Om rapporten:

Undersøgelsen, der ligger bag rapoorten ”Pædagogisk kvalitet i store og små daginstitutioner” er udarbejdet af Grethe Krag-Müller, lektor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), og Charlotte Ringsmose, professor og psykolog ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU).

Den bygger dels på en kombination af spørgeskemaundersøgelser, hvor der er svar fra 488 institutionsledere og 388 stuepædagoger, og interviews og observationsstudier i 12 daginstitutioner, som både er store og små.

Institutionerne, der har deltaget i undersøgelsen, er udvalgt, så de er sammenlignelige med hensyn til børnenes socioøkonomiske baggrund og etnicitet.

Rapporten er udover at være udarbejdet på universitetet også støttet med midler fra BUPL's forskningsfond.

Rapportens anbefalinger er klare:  Der skal ikke være mere end 50 til 70 børn i hver institution.

Hvis man alligevel vælger at samle flere børn i daginstitutioner, vil det ifølge Charlotte Ringsmose have konsekvenser for børnene.

"I store daginstitutioner kommer børnene til at stå i rækker og vente på, at det bliver deres tur til voksenkontakt eller lignende. Børnenes bevægelsesfrihed er dermed meget mindre, og adgangen til kammerater og legetøj er mindre. Det går i høj grad ud over børnenes glæde, trivsel og udvikling i sidste ende," fortæller hun til Jyllands-Posten.

DF bekymret for, at børnene drukner i store SFO'er

Men det er ikke kun børnene, der bliver ramt af de negative konsekvenser ved en stor daginstitution.

Undersøgelsen viser også, at pædagogerne får mere glæde af de mindre daginstitutioner.

"Mange børn i institutionen gør, at man bliver nødt til at have en klar struktur for dagen. Dermed er både børnene og pædagogerne underlagt et større system, hvor der er mindre fokus på behov hos den enkelte og på at gribe øjeblikket. Der ligger et pres om at skulle overholde de faste rutiner og holde styr på flere børn på mindre plads. Det giver mere støj," siger Charlotte Ringsmose og fortsætter:

"I de store institutioner er der mere distance til ledelsen, som i en mindre grad er til stede på stuerne, så pædagogerne kan opsøge svar og hjælp. Dermed bliver mange af beslutningerne taget over hovedet på pædagogerne, hvilket ikke fremmer pædagogikken i institutionen."

Der er i undersøgelsen fundet mange forhold, der er bedre for børnenes trivsel i små frem for store institutioner.

I de små institutioner er der blandt andet mere voksen- og børnekontakt og nærvær. Undersøgelsen viser også, at børn i små institutioner sjældnere bliver uvenner med hinanden, der er færre drillerier, og de kan bedre lege og aktivere sig selv uden at blive forstyrret.

Normeringerne er ifølge undersøgelsen lidt dårligere i de store institutioner end i de små, og der er typisk fire til fem flere i en børnegruppe i en stor daginstitution end i en mindre.

Det er dybt bekymrende og uhensigtsmæssigt både for barnet og for samfundet.
Charlotte Ringsmose Professor og psykolog ved Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet

Derudover er personalet i højere grad uddannet i de mindre institutioner, og i de store institutioner er det ikke alle voksne, der kender alle børn, og det kan gøre det vanskeligt at trøste. Derudover viser undersøgelsen også, at personalet i de store institutioner oftere er syge, og der er en større personalegennemstrømning.

"Alt sammen er med til at påvirke, hvor meget tid, der egentlig går til barnet. OG det er ikke nok i de store institutioner," siger Charlotte Ringsmose.

Ifølge rapporten og udspil fra mange danske kommuner er der og vil der de seneste år dukke flere og flere store institutioner op. Særligt i de større kommuner bliver der åbnet store daginstitutioner.

København vil indføre kæmpe SFO'er med over 500 børn

Det bekymrer undersøgelsens forfatter meget.

"Det er dybt bekymrende og uhensigtsmæssigt både for barnet og for samfundet. Jeg håber virkelig, at kommunerne tager vores undersøgelse til sig, og tager de store institutioner op til en revurdering," siger Charlotte Ringsmose, der samtidig fortæller, at hvis man endelig har bygget store huse til store institutioner, så kan man med fordel dele dem op i mindre.

Men hun slår fast, at for at disse skal have fordelene ved at være mindre daginstitutioner, så skal de også have en delt ledelse.

Ifølge Elisa Bergmann, der er formand for BUPL, bør rapporten få advarselslamperne til at blinke ude i kommunerne.

"De nye resultater er et vink med en vognstang til kommunerne om at sikre ressourcer til bedre organisering og planlægning i de store daginstitutioner. Det er vigtigt, at pædagogerne kan give børnene tryghed og nærvær både i store og små daginstitutioner. Fokus er i for høj grad gledet over på økonomi og stordriftsfordele i stedet for at være på børnene, som er dem, det hele handler om," siger hun på BUPL's hjemmeside.

Hun fortæller, at hun på baggrund af rapportens resultater vil tage kontakt til Kommunernes Landsforening og børneminister Manu Sareen for at sikre, at politikerne er opmærksomme på udfordringerne i de store daginstitutioner.

Du kan læse hele "Pædagogisk kvalitet i store og små daginstitutioner"-rapporten her.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Indland
Annonce
Annonce
Viden
Arkæolog: Bornholmsk kobberfund ændrer vores syn på Stenalderen
Stenalderfolk har været i overraskende tæt kontakt med andre dele af Europa, siger arkæolog efter et nyt kobberfund. Men ikke alle er enige i, at kobberstykket er specielt. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her