*

Indland

Borgmestre vil inkludere endnu flere elever

Flere kommuner har nået målet om, at 96 pct. af alle skoleelever skal inkluderes i almindelige skoleklasser.

Undervisningsminister Christine Antorini (S) mener, at det er fint, hvis kommunerne kan inkludere endnu flere. Hun henviser til, at man med skolereformen fra næste år vil måle alle elevers trivsel i skolen. »Vi satte 96 pct. som et mål, da vi mente, at det var forsvarligt og realistisk. Hvis nogle kommuner vurderer, at de giver det bedste tilbud til hvert enkelt barn ved at inkludere mere end 96 pct., så skal de jo gøre det.« Arkivfoto: Mikkel Berg Pedersen

En række kommuner har inkluderet flere børn med specielle behov i folkeskolens almindelige klasser, end regeringen har sat sig som mål. Flere borgmestre fortæller samtidig, at de gerne vil inkludere flere end regeringens mål, som lyder, at 96 pct. af alle elever i 2015 skal gå i almindelige skoleklasser frem for i specialklasser eller på specialskoler.

Skolelederformand: Mere inklusion skal give mening

I en rundspørge til landets borgmestre, som Jyllands-Posten har foretaget, svarer 6 af 10, at de mener, at det er muligt at inkludere flere børn, end de gør i dag. Nogle af dem har ikke nået de 96 pct. endnu, mens andre allerede har inkluderet flere – bl.a. Nils Borring (S), der er borgmester i Favrskov Kommune, siger:

»Vi har sat et mål på 97 pct. Det er klart, at vi har oplevet nogle problemer, fordi forandringer ofte giver usikkerhed for lærere og elever, men man skal huske, hvad det omvendte af inklusion er; eksklusion, og det er altså med store følger for den enkelte. Derfor er vi klar til at gå langt.«

Fra flere borgmestre lyder det, at de i dag ikke anser opgaven med at inkludere flere elever som en svær opgave.

»Det har vist sig at være en løsbar opgave,« lyder det fra Leon Sebbelin (R), der er borgmester i Rebild Kommune, hvor 97,2 pct. af folkeskoleeleverne går i en almindelig klasse.

»Fokus i medierne er naturligt nok på de tilfælde, der ikke fungerer. Og de eksempler findes selvfølgelig. Men jeg tror også, at forældre ser udfordringen som større, end den er,« siger borgmesteren.

Lærernes formand Anders Bondo Christensen er ikke begejstret for udsigten til mere inklusion, da lærererne ikke er klædt på til at løfte opgaven. Han efterlyser efteruddannelse til flere lærere.

Undervisningsminister Christine Antorini (S) mener, at det er fint, hvis kommunerne kan inkludere endnu flere. Hun henviser til, at man med skolereformen fra næste år vil måle alle elevers trivsel i skolen.

»Vi satte 96 pct. som et mål, da vi mente, at det var forsvarligt og realistisk. Hvis nogle kommuner vurderer, at de giver det bedste tilbud til hvert enkelt barn ved at inkludere mere end 96 pct., så skal de jo gøre det.«

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Om temaet

I 2014 trådte en ny folkeskolereform i kraft, og lærerne fik ændrede vilkår. Dette tema handler om nye tider i folkeskolen.

Tip til historier

Annonce
Redaktionen anbefaler
Mere
Annonce
TV
Mere
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her