*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
onsdag 23. juli 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten indland
Indland 06.02.2013 kl. 16:44
TV 2-bygningerne på Kvægtorvet i Odense. Foto: Ole Steen

TV2 udstillede uskyldige unge som hashrygere

Unge blev misbrugt i tv-program, som produktionsselskab nu trækker tilbage.

Flere unge mennesker er ved en fejl blevet fremstillet som garvede hashrygere i et program på TV2 Zulu.

Det er en helt klokkeklar fejl. Det var noget, der skulle være slettet, inden vi sendte programmet ud.
Chris D. Nørgaard, direktør.

Det erkender produktionsselskabet bag programmet "Én gang for alle," der blev sendt i mandags.

I programmet vises flere unge, der tilsyneladende svarer på spørgsmålet: "Hvor mange gange om dagen ryger du hash?"

"Fem gange om dagen," lyder svaret fra nogle, mens andre siger "syv gange" eller "et par gange".

Ikke spurgt til hash

Men de unge blev slet ikke spurgt til hash. De blev i stedet spurgt til, hvor mange gange de spiser mad om dagen.

"Det er en helt klokkeklar fejl. Det var noget, der skulle være slettet, inden vi sendte programmet ud," siger administerende direktør Chris D. Nørgaard fra produktionselskabet Respirator til Jyllands-Posten.

Han siger, at optagelserne ved "en fejl" kom med i udsendelsen på grund af "tidspres". Programmet er nu fjernet fra TV2’s Zulus hjemmeside og vil ikke blive genudsendt med de omstridte citater.

Beklager fejl

TV2 Zulu beklager i en skriftlig kommentar "fejlen," men henviser til produktionsselskabet for yderligere kommentarer.

Ifølge Respirator blev optagelserne med de unge mennesker lavet som en "test" under forberedelserne til programmet og skulle efterfølgende være smidt i skraldespanden. I stedet endte de i programmet.

"I de optagelser vi laver efterfølgende, siger vi til folk: ’Prøv at høre, du skal bare vide, at det her indgår i et program, hvor vi klippet alt muligt sammen, så din udtalelse kan blive taget helt ude af kontekst’. Det gjorde vi så bare ikke på de første optagelser. Det vil sige, at de her mennesker ikke er blevet informeret, som de skulle. Det er en klokkeklar fejl," siger Chris D. Nørgaard, der gerne vil i kontakt med de forurettede for at sige undskyld.

"Vi kan ikke gøre så meget andet end at beklage det her, og så love, at klippet ikke bliver sendt mere. Vi kan ikke gøre mere end det," siger han.

Ingen konsekvenser for personale

Programmet "Én gang for alle" vil fremover ikke benytte voxpop som en del af udsendelsen.

Får fejlen nogle personalemæssige konsekvenser?

"Nej, det er i sidste ende min fejl. Jeg er producent, og det er en fejl, som jeg burde have fanget. Og det er beklageligt, men der er ikke så meget at gøre andet end at sige, at jeg beklager. Det er en kæmpe fejl," siger Chris D. Nørgaard.

Flere fejl

Fejlen kommer midt i en tid, hvor flere tv-stationer er blevet afsløret i fejl. Først kom det frem, at DR's politiske kommentator spåede om, hvad statsministeren ville sige i sin nytårstale, selvom de allerede havde læst talen. 

LÆS OGSÅ DR-vært om nytårstale: Det er teater

Siden brugte DR's TV-Avisen billeder fra en  iscenesat demonstration, som om der var tale om en reel og spontan demonstration.

LÆS OGSÅ Demonstranter i TV Avisen var fup

Senest blev bl.a. TV 2 Lorry snydt af en falsk pressemeddelelse. Heri fremgik det, at en ny natklub ville åbne i København, og at kun smukke mennesker ville kunne komme ind. Men det viste sig at være løgn.

LÆS OGSÅ TV-chef retter hård kritik mod DR

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Tilmeld dig Jyllands-Postens Nyhedsoverblik
Annonce
Indland lige nu
Tophistorie

Hedebølger har ramt flere steder i Jylland

Temperaturerne i juli har været varmere end normalt, men der er stadig et stykke op til varmerekorderne.
forsiden lige nu

USA: MH17 blev måske ramt ved en fejl

Rusland fortsætter med at levere udstyr til oprørere i Ukraine, siger efterretningskilder.

Danskerne siger ja til skifergas

Over halvdelen af befolkningen mener, at Danmark skal jagte energi-eventyret.

EL beskylder minister for vildledning i udvisningssag

Ifølge Enhedslisten undlod justitsministeren at fortælle om vigtig del af udlændingesag.

SAS og Norwegian aflyser alle flyafgange til Israel

USA har forbudt flyvninger til Tel Aviv efter bombeangreb. Europæiske flyselskaber følger trop.
USA

Nyt sviende nederlag til Obamacare

Domstol har truffet afgørelse i en sag, der truer hjertet i Obamas sundhedsreform.

Apple sælger masser af telefoner men færre iPads

Teknologigiganten kan fremvise et regnskab med et overskud på 42,5 milliarder kroner.
Annonce
Annonce
Indland
Satire
  • Demonstration: Bliv hjemme for krig, død og ødelæggelse

    Kan du også godt lide krig i verdens brændpunkter, og er du ligeglad med international solidaritet og lidelse i Den Tredje Verden? I så fald kan du tilkendegive din støtte ved at undlade at møde op på din lokale rådhusplads en af de kommende dage. 
Søg i vejviseren
Annonce