*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
søndag 13. juli 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten indland
Indland 29.05.2012 kl. 13:14
Foto: Colourbox

Forbrugerne er klogere end butikkerne

Danskerne har bedre styr på deres rettigheder, end de butikker de handler i.

Hvem har ansvaret for en vare, hvis den går i stykker i utide?

Det spørgsmål kan 7 af 10 danskere svare på, også selvom reglerne afhænger af garantier og hvor gammel varen er.

Desværre kender kun halvdelen af butikkerne og virksomhederne de samme regler, og det kan give problemer, når butikkerne skal efterleve dem. Det viser en ny undersøgelse fra EU-Kommissionen.

Danskerne kender reglerne

Danskerne ligger nummer to, når det gælder kendskab til forbrugerrettigheder.

"Det er barokt, at den professionelle part i en handel - den erhvervsdrivende, har dårligere styr på reglerne end amatøren - forbrugeren," siger Rasmus Kjeldahl.

"Her er brug for en indsats, så forbrugerne kan stole på, at butikkerne giver dem, hvad de har krav på. Også hvis man ikke selv kan garantireglerne på fingrene," siger han.

Tillid er ikke nok

71 procent af danskerne kender reglerne for at få byttet eller repareret en defekt vare. Danmark er også det land, hvor færrest har oplevet problemer i forbindelse med køb af varer eller serviceydelser. Kun 11 procent har oplevet problemer i den forbindelse.

"Rapporten viser imidlertid også, at tillid alene ikke gør det," siger Rasmus Kjeldahl, som er direktør i forbrugerrådet i en pressemeddelelse.

Der er nemlig altid plads til forbedring, når det kommer til kendskab til forbrugerrettigheder - også i Danmark.

Problemer med Cimber-billetter

"Mange danskere kæmper i disse dage for at få deres penge tilbage for flybilletter fra det krakkede Cimber-Air, fordi netrejsebureauer ikke vil anerkende, at de har det samme ansvar som fysiske rejsebureauer," siger Rasmus Kjeldahl.

Han peger også på dyre sms-lån som et af de områder, hvor danskerne kæmper med at gennemskue, hvad de går ind til, og hvilke rettigheder de har.

LÆS OGSÅ: Rabat skal trækkes fra normalprisen

Ritzau
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Tilmeld dig Jyllands-Postens Nyhedsoverblik
Annonce
Indland lige nu
Tophistorie

Dreng på halvandet år er forsvundet

Dreng på halvandet år er meldt savnet i nordjysk skov. Stor eftersøgning er i gang.
forsiden lige nu

Dreng på halvandet år er forsvundet

Dreng på halvandet år er meldt savnet i nordjysk skov. Stor eftersøgning er i gang.

Holland fuldendte den brasilianske ydmygelse ved VM

Brasilien fik endnu et sammenbrud i kampen om VM’s tredjeplads.

Israel til palæstinensere i Gaza: Forlad jeres hjem

Palæstinensere i det nordlige Gaza bør forlade deres hjem, siger Israels militær.

Norddjurs: Fire politikere og en jurist er inhabile

Der bliver flere og flere inhabile politikere i sag om et omdiskuteret vindmølleprojekt.

Anders Samuelsen: Vi er regeringsparate

Danmark har brug for et ægte borgerligt, liberalt parti i regering, siger LA's leder.

Seks på hospitalet efter voldsomt sammenstød

Firehjulstrækker med to personer overså personbil med to voksne og to børn.
Annonce
Annonce
Indland
Satire
Søg i vejviseren
Annonce