Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
torsdag 24. april 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten indland
Indland 29.05.12 kl. 13:14
Foto: Colourbox

Forbrugerne er klogere end butikkerne

Danskerne har bedre styr på deres rettigheder, end de butikker de handler i.

Hvem har ansvaret for en vare, hvis den går i stykker i utide?

Det spørgsmål kan 7 af 10 danskere svare på, også selvom reglerne afhænger af garantier og hvor gammel varen er.

Desværre kender kun halvdelen af butikkerne og virksomhederne de samme regler, og det kan give problemer, når butikkerne skal efterleve dem. Det viser en ny undersøgelse fra EU-Kommissionen.

Danskerne kender reglerne

Danskerne ligger nummer to, når det gælder kendskab til forbrugerrettigheder.

"Det er barokt, at den professionelle part i en handel - den erhvervsdrivende, har dårligere styr på reglerne end amatøren - forbrugeren," siger Rasmus Kjeldahl.

"Her er brug for en indsats, så forbrugerne kan stole på, at butikkerne giver dem, hvad de har krav på. Også hvis man ikke selv kan garantireglerne på fingrene," siger han.

Tillid er ikke nok

71 procent af danskerne kender reglerne for at få byttet eller repareret en defekt vare. Danmark er også det land, hvor færrest har oplevet problemer i forbindelse med køb af varer eller serviceydelser. Kun 11 procent har oplevet problemer i den forbindelse.

"Rapporten viser imidlertid også, at tillid alene ikke gør det," siger Rasmus Kjeldahl, som er direktør i forbrugerrådet i en pressemeddelelse.

Der er nemlig altid plads til forbedring, når det kommer til kendskab til forbrugerrettigheder - også i Danmark.

Problemer med Cimber-billetter

"Mange danskere kæmper i disse dage for at få deres penge tilbage for flybilletter fra det krakkede Cimber-Air, fordi netrejsebureauer ikke vil anerkende, at de har det samme ansvar som fysiske rejsebureauer," siger Rasmus Kjeldahl.

Han peger også på dyre sms-lån som et af de områder, hvor danskerne kæmper med at gennemskue, hvad de går ind til, og hvilke rettigheder de har.

LÆS OGSÅ: Rabat skal trækkes fra normalprisen

Ritzau
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Tilmeld dig overvågning af Kriminalitet
Annonce
Indland lige nu
Tophistorie

Nøgne unge skal skabe flere elevpladser

HK-reklame er useriøs, nedsættende og halvsexistisk, mener kommunikationsekspert.
forsiden lige nu

Nøgne unge skal skabe flere elevpladser

HK-reklame er useriøs, nedsættende og halvsexistisk, mener kommunikationsekspert.

Ekspert: Militæraktion rykker nærmere

Hændelserne i Østukraine, hvor separatister meldes dræbt, bringer russisk intervention tæt på, mener ekspert.

Dronning Margrethe hyldes i Kina

Danmarks dronning står i spidsen for den store flok af ministre og erhvervsfolk, der netop nu er i Kina.

Finland sætter bøsser på kuverten

Tom of Finlands erotiske, homoseksuelle motiver kommer til september som frimærker i kunstnerens hjemland.

Novozymes skal i år entre nyt grønt marked

I år skal Novozymes bevise, at det kan slå døren ind til markedet for næste generation af grønt brændstof, der skal sikre væksten.
Annonce
Annonce
Indland
Satire
Søg i vejviseren
Annonce