*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
fredag 11. juli 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten indland
Indland 28.03.2012 kl. 13:43
Foto: Apple

iPad-købere bør kræve afslag i prisen

Den nye iPad lever ikke op til Apples reklamer. Det skal give afslag, mener Forbrugerrådet.

Forhandlere af Apples nye iPad bør give afslag i prisen eller tilbyde pengene tilbage, hvis køberne ønsker det, mener Forbrugerrådet.

Apple har vildledt forbrugerne ved at reklamere med en 4G-funktion, som ikke virker i Danmark, slår Forbrugerrådet fast.

"Apple markedsfører den nye iPad med 4G-funktionen, selv om netværket herhjemme slet ikke understøtter denne funktion," siger Tina Dhanda, der er jurist i Forbrugerrådet.

"Som forbruger vil man derfor efter dansk lovgivning have krav på at få pengene tilbage eller i hvert fald et forholdsmæssigt afslag," tilføjer hun.

Australiere får kompensation

I Australien har Apple efter pres fra de australske konkurrence- og forbrugermyndigheder lovet kompensation til købere, der føler sig snydt. Hvor stor en kompensation, der bliver tale om, er endnu uklart.

Apple erkender, at det nye apparat ikke kan udnytte supermobilnetværket i Australien. Selskabet vil nu offentliggøre yderligere informationer, så kunderne ikke efterlades i tvivl om, hvad iPad'en kan og ikke kan, skriver ABC News.

En fodnote på hjemmesiden

På den danske hjemmeside skriver Apple i en meget lille fodnote nederst på hjemmesiden, at 4G-funktionen kun virker i USA og Canada, men det er ikke godt nok ifølge Forbrugerrådet.

"Det giver ingen mening, at man på Apples danske hjemmeside går ind og bruger 4G i overskriften i markedsføringen, når man slet ikke kan bruge det herhjemme," siger Tine Dhanda.

Forbrugerrådet vil nu opfordre forbrugerombudsmanden til at gå ind i sagen.

Kræv prisafslag hos forhandleren

Tina Dhanda anbefaler, at utilfredse købere i første omgang henvender sig til forhandleren med et krav om et afslag i prisen, som, man selv synes, er rimeligt, eller at få pengene tilbage.

Forbrugere, der ikke kan få deres forhandler til at give afslag i prisen, har herefter mulighed for at køre en sag i Forbrugerklagenævnet.

LÆS OGSÅ. Test: Apple tilbage på tronen

Ritzau
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Tilmeld dig overvågning af Trafik & Vejr
Annonce
Indland lige nu
Tophistorie

Snu svindler slettede alle spor efter falsk dødsannonce

Chokeret midtjyde læste sin egen dødsannonce i ugeavis - indrykket af en udspekuleret svindler.
forsiden lige nu

Unge erkender: Vi må nok arbejde til vi bliver 70 år - mindst

Halvdelen af danskerne under 40 år er klar til at arbejde, til de mindst bliver 70 år eller måske 75 år.

Frygtet sygdom på vej ud af kontrol

Hundredvis af ”rummænd” er sat ind i Vestafrika for at stoppe udbruddet af den frygtede sygdom ebola. Men stadig flere bliver smittet og dør.

Michael Schumachers kone: Det går fremad

Den tidligere Formel 1-kører er i bedring efter sin skiulykke, men der er stadig lang vej endnu, lyder det.

Berømt modeldronning er død

USA’s ukronede modeldronning, som også skabte flere danske stjerner, havde kun et talent.

Madministeren angriber købmænd

Dan Jørgensen: Supermarkedskæderne skader danskernes sundhed.

Moskva: Flere ukrainske beskydninger af russisk grænsepost

Ifølge Rusland har den ukrainske hær sendt granater mod den russiske grænsepost ved Gukovo.
Annonce
Annonce
Indland
Satire
Søg i vejviseren
Annonce
Ferie uden svimlende mobilregning
Der er mange penge at spare på udlandstelefoni, hvis man undersøger priserne, inden man rejser. Det er især dataforbruget, som afgør, hvilket teleselskab som er mest fordelagtigt. 
Se flere