Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
onsdag 23. april 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten indland
Indland 28.03.12 kl. 13:43
Foto: Apple

iPad-købere bør kræve afslag i prisen

Den nye iPad lever ikke op til Apples reklamer. Det skal give afslag, mener Forbrugerrådet.

Forhandlere af Apples nye iPad bør give afslag i prisen eller tilbyde pengene tilbage, hvis køberne ønsker det, mener Forbrugerrådet.

Apple har vildledt forbrugerne ved at reklamere med en 4G-funktion, som ikke virker i Danmark, slår Forbrugerrådet fast.

"Apple markedsfører den nye iPad med 4G-funktionen, selv om netværket herhjemme slet ikke understøtter denne funktion," siger Tina Dhanda, der er jurist i Forbrugerrådet.

"Som forbruger vil man derfor efter dansk lovgivning have krav på at få pengene tilbage eller i hvert fald et forholdsmæssigt afslag," tilføjer hun.

Australiere får kompensation

I Australien har Apple efter pres fra de australske konkurrence- og forbrugermyndigheder lovet kompensation til købere, der føler sig snydt. Hvor stor en kompensation, der bliver tale om, er endnu uklart.

Apple erkender, at det nye apparat ikke kan udnytte supermobilnetværket i Australien. Selskabet vil nu offentliggøre yderligere informationer, så kunderne ikke efterlades i tvivl om, hvad iPad'en kan og ikke kan, skriver ABC News.

En fodnote på hjemmesiden

På den danske hjemmeside skriver Apple i en meget lille fodnote nederst på hjemmesiden, at 4G-funktionen kun virker i USA og Canada, men det er ikke godt nok ifølge Forbrugerrådet.

"Det giver ingen mening, at man på Apples danske hjemmeside går ind og bruger 4G i overskriften i markedsføringen, når man slet ikke kan bruge det herhjemme," siger Tine Dhanda.

Forbrugerrådet vil nu opfordre forbrugerombudsmanden til at gå ind i sagen.

Kræv prisafslag hos forhandleren

Tina Dhanda anbefaler, at utilfredse købere i første omgang henvender sig til forhandleren med et krav om et afslag i prisen, som, man selv synes, er rimeligt, eller at få pengene tilbage.

Forbrugere, der ikke kan få deres forhandler til at give afslag i prisen, har herefter mulighed for at køre en sag i Forbrugerklagenævnet.

LÆS OGSÅ. Test: Apple tilbage på tronen

Ritzau
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Tilmeld dig Jyllands-Postens Nyhedsoverblik
Annonce
Indland lige nu
Tophistorie

It-kriminelle praler med fupnumre

Lederen af et forbrydersyndikat udlodder en Audi Q7 til månedens medarbejder, og en gruppe marokkanere, der laver phishingsvindel i Danmark, praler med det på Facebook.
forsiden lige nu

It-kriminelle praler med fupnumre

Lederen af et forbrydersyndikat udlodder en Audi Q7 til månedens medarbejder, og en gruppe marokkanere, der laver phishingsvindel i Danmark, praler med det på Facebook.

Supermarkeder holder datomærkning skjult

Forbrugerne skal kende til mærkningen, mener Forbrugerrådet Tænk og fødevareministeren.

Saudisk prins dræbte 2.100 udryddelsestruede fugle

Endnu en sag om en saudisk prins med opsigtsvækkende udskejelser har set dagens lys.

Jysk succesbank løfter overskud 44 pct.

Der var fremgang over stort set hele linjen for Ringkjøbing Landbobank i første kvartal.

Google giver pengene tilbage for fup-app

Google er nødt til at undskylde for app, der er downloadet mere end 10.000 gange.

V: Aktion mod Thorning er barnlig

Venstres gruppeformand, Kristian Jensen, kalder den planlagte fløjteaktion mod statsministeren for barnlig.
Annonce
Annonce
Indland
Satire
Søg i vejviseren
Annonce