*

Indland 27.12.2010 kl. 07:11

Slidte bilsæder udløser erstatning

Også en vare, der er standardudstyr, skal kunne holde til dagligdags brug, fastslår retten.

Forbrugerne har krav på en forventet holdbarhed ved køb af en vare. Det viser en ny dom fra Sø- og Handelsretten, som giver FDM medhold i en sag om slidte sæder. Foto: FDM

Hvis dine bilsæder ser nussede ud efter kun få kilometers brug, eller radioen ikke kan holde på kanalerne efter et halvt år, så er det producentens ansvar.

Forbrugerne har nemlig krav på, at en vare skal kunne holde til dagligdags brug. Derfor er sæder, der ser slidte ud eller bliver nussede efter få kilometers kørsel i bilen, heller ikke acceptabelt.

Det er efter FDM's opfattelse den klare konklusion af fire retssager af principiel karakter, som organisationen har vundet ved Sø- og Handelsretten.

Sager for fire medlemmer

FDM indbragte sagerne på vegne af fire medlemmer, hvis bilsæder så slidte eller nussede ud, få måneder efter at de havde købt bilen. I alle tilfælde var bilen en model Citroen C-4.

- Producenten og forhandleren kan altså ikke afvise kundens klage med den begrundelse, at der er tale om almindeligt slid, siger Lennart Fogh, advokat i FDM's rådgivning.

Han tilføjer, at sæderne i alle tilfælde var standard-udstyr og ikke en vare, som kunderne havde betalt ekstra for.

- Men det betyder ikke noget, og producenten kan heller ikke henholde sig til, at forbrugerne må leve med det, fordi der er tale om en generel mangel, understreger Lennart Fogh.

Betydning ved salg

Dommen blåstempler ifølge FDM, at det hører med til forbrugernes berettigede forventninger at få leveret en bil med sæder, der ikke efter kort tid kommer til at se slidte ud.

- Med andre ord stiller det ikke forbrugeren i en svagere position, hvis der, som i dette tilfælde, kun er tale om et kosmetisk problem. Det har ingen betydning for sikkerhed og køreegenskaber, men det betyder noget for prisen, hvis bilen senere skal sælges, siger advokaten.

De enkelte forhandlere og importøren blev dømt til at betale hver af de utilfredse kunder 25.000 kr. i erstatning. Desuden måtte de betale FDM 100.000 kr. til dækning af omkostninger i forbindelse med sagen.

-Afgørelsen vil også kunne anvendes i tilfælde, hvor eksempelvis radioen ikke kan fastholde kanalerne, eller der kommer generende lyde fra motoren eller gearkassen, fastslår Lennart Fogh.

Han tilføjer, at dommen i hans øjne også vil gøre sig gældende på andre produkter, som for eksempel vinterjakker, der ikke lever op til forbrugerens forventning. Også selv om varen kun mister kosmetisk værdi.

Læs også: Bil-bøvl spolerede USA-rejsen

Ritzau
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Tilmeld dig Jyllands-Postens Nyhedsoverblik
Annonce
forsiden lige nu

Appel til IS: Skån min søns liv

Ifølge IS har gidslet Kenji Goto kun 24 timer tilbage at leve i. Hans mor er trådt frem på pressemøde.

Rød blok: Næse har intet at gøre med partifarve

Der er ikke tale om politisk fnidder, når de røde partier vil give Troels Lund Poulsen en næse, siger R og SF.

Nordea i udbytte-fest

Den nordiske storbank slår analytikernes forventninger - og lægger op til markant udbytte til aktionærerne. Spareplaner fortsætter.

Opgradering lagde Jyllands-Posten.dk ned

JP/Politikens netaviser havde store problemer tirsdag eftermiddag og aften.

Beskæftigelsen på det højeste niveau i fem år

I alt er antallet af lønmodtagere oppe på 2.581.736 personer.

Tryg-chefen forklarer: Sådan kunne vi slå rekorden

Især tre ting har bidraget til et pænt regnskab fra forsikringskoncernen Tryg.
Annonce
Indland
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce