*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

torsdag 23. oktober 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten indland
Indland 27.12.2010 kl. 07:11
Forbrugerne har krav på en forventet holdbarhed ved køb af en vare. Det viser en ny dom fra Sø- og Handelsretten, som giver FDM medhold i en sag om slidte sæder. Foto: FDM

Slidte bilsæder udløser erstatning

Også en vare, der er standardudstyr, skal kunne holde til dagligdags brug, fastslår retten.

Hvis dine bilsæder ser nussede ud efter kun få kilometers brug, eller radioen ikke kan holde på kanalerne efter et halvt år, så er det producentens ansvar.

Forbrugerne har nemlig krav på, at en vare skal kunne holde til dagligdags brug. Derfor er sæder, der ser slidte ud eller bliver nussede efter få kilometers kørsel i bilen, heller ikke acceptabelt.

Det er efter FDM's opfattelse den klare konklusion af fire retssager af principiel karakter, som organisationen har vundet ved Sø- og Handelsretten.

Sager for fire medlemmer

FDM indbragte sagerne på vegne af fire medlemmer, hvis bilsæder så slidte eller nussede ud, få måneder efter at de havde købt bilen. I alle tilfælde var bilen en model Citroen C-4.

- Producenten og forhandleren kan altså ikke afvise kundens klage med den begrundelse, at der er tale om almindeligt slid, siger Lennart Fogh, advokat i FDM's rådgivning.

Han tilføjer, at sæderne i alle tilfælde var standard-udstyr og ikke en vare, som kunderne havde betalt ekstra for.

- Men det betyder ikke noget, og producenten kan heller ikke henholde sig til, at forbrugerne må leve med det, fordi der er tale om en generel mangel, understreger Lennart Fogh.

Betydning ved salg

Dommen blåstempler ifølge FDM, at det hører med til forbrugernes berettigede forventninger at få leveret en bil med sæder, der ikke efter kort tid kommer til at se slidte ud.

- Med andre ord stiller det ikke forbrugeren i en svagere position, hvis der, som i dette tilfælde, kun er tale om et kosmetisk problem. Det har ingen betydning for sikkerhed og køreegenskaber, men det betyder noget for prisen, hvis bilen senere skal sælges, siger advokaten.

De enkelte forhandlere og importøren blev dømt til at betale hver af de utilfredse kunder 25.000 kr. i erstatning. Desuden måtte de betale FDM 100.000 kr. til dækning af omkostninger i forbindelse med sagen.

-Afgørelsen vil også kunne anvendes i tilfælde, hvor eksempelvis radioen ikke kan fastholde kanalerne, eller der kommer generende lyde fra motoren eller gearkassen, fastslår Lennart Fogh.

Han tilføjer, at dommen i hans øjne også vil gøre sig gældende på andre produkter, som for eksempel vinterjakker, der ikke lever op til forbrugerens forventning. Også selv om varen kun mister kosmetisk værdi.

Læs også: Bil-bøvl spolerede USA-rejsen

Ritzau
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Tilmeld dig Jyllands-Postens Nyhedsoverblik
Annonce
forsiden lige nu

Supersygehus har bøvl med økonomien

For anden gang på en måned er der problemer med supersygehus.

Udviklingsbistand skal finansiere asylboom

Regeringen omlægger udviklingsbistanden for at dække udgifter til øget antal asylansøgere i Danmark.

42-årig anholdt for drab på Amager

42-årig mand, der er anholdt for drab på en anden mand i weekenden, nægter sig skyldig i drab.

Ronaldo: Mit mål på Anfield er specielt

Portugiseren glæder sig over endelig at få scoret på Liverpools hjemmebane.

EL: Tyrkiets forklaring er en røverhistorie

Den tyrkiske regering forsøger at løbe fra ansvaret, hedder det fra Enhedslisten.

Danish Crown genopliver børsplaner

Verdens største eksportør af svinekød har atter fundet overvejelserne om en børsnotering frem fra skuffen.
Annonce
Annonce
Indland
Søg i vejviseren
Annonce