*

Indland

Hvor kreativt er dit barn?

Lærere skal også teste elevers evne til at samarbejde og være kreative, foreslår skolerådet.

Det er ikke kun skoleelevers evner til at læse, skrive og regne, der jævnligt skal efterprøves og noteres i lærerens bog. Ifølge Skolerådet bør landets skoler systematisk teste, hvor gode eleverne er til at være kreative og til at samarbejde og indgå i sociale fællesskaber.

For nylig slog statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) fast, at danske elever skal opnå mindst en femteplads i bl.a. læsning i de internationale PISA-undersøgelser. Ifølge Skolerådets formand, Jørgen Søndergaard, er det fokus for snævert.

»PISA-test må ikke stå alene, og vi bliver nødt til også at fokusere på elevernes alsidige udvikling. Det står ikke i modsætning til statsministerens udmelding, men det er et supplement. Vi må holde fast i, at eleverne skal gå på to ben. Elevernes evne til for eksempel at samarbejde er med til at bestemme, om de overhovedet kan bruge deres faglige kundskaber,« siger Jørgen Søndergaard.

Det er ikke nok

Ifølge folkeskoleloven skal skolen allerede i dag fremme elevernes »alsidige udvikling« begrebet dækker over bl.a. samarbejdsevne og kreativitet. Men de ord er ikke nok, mener Jørgen Søndergaard.

»Meget tyder på, at mange lærere er tøvende over for, hvordan de skal løse opgaven. Derfor er dette tænkt som en hjælp til lærerne,« siger Jørgen Søndergaard, som netop er blevet udnævnt til at stå i spidsen for det rejsehold, som det kommende halve år skal føre statsministerens 360 graders eftersyn af folkeskolen ud i livet.

Skolerådet anbefaler, at elevernes kreativitet og samarbejdsevner bliver en del af trinmålene for 3., 6. og 8. klasse, og at deres evner skrives ind i de elevplaner, som lærerne skal lave for hver elev i alle fag. Redskabet skal være særlige projektforløb, hvor lærerne kan iagttage, hvor god hver enkelt elev er til at få et samarbejde til at fungere, selv om han/hun bliver sat sammen med elever fra klassen, som han/hun normalt ikke er sammen med.

Haarder støtter forslaget

Undervisningsminister Bertel Haarder (V) roser Skolerådet.

»Det skal prøves af, inden vi beslutter at lave regler om projektopgaver på bestemte klassetrin. Man siger, at test indebærer en risiko for, at lærerne underviser efter dem. Derfor er det en god idé at sætte ord på nogle af de andre mål,« siger Bertel Haarder.

Også Anders Balle, der er formand for landets skoleledere, er positiv:

»Når det nu er besluttet, at vi skal teste i skolen, er det godt, at man også begynder at fokusere på noget som sociale kompetencer.«

Tøvende lærere

Danmarks Lærerforening er begejstret for at skulle teste elevernes kreativitet.

»Det er en god idé at fokusere på den alsidige udvikling, men vi vil ikke have en tjekliste, som eleverne skal leve op til. Så kommer lærere til at undervise efter tjeklisten, og i Danmark har vi tradition for, at det er op til læreren, hvordan udviklingen fremmes,« siger Dorte Lange, formand for lærerforeningens skolepolitiske udvalg.

Men hvis man ikke måler elevernes alsidige udvikling, kan vi så vide, at vi faktisk er så gode til at lære børnene at være selvstændige, kreative og gode til at samarbejde, som vi tror?

»Vi lærere kan helt sikkert blive bedre til at sætte ord på, hvordan vi lærer eleverne at være kreative. Men alene det, at danske børn ifølge flere undersøgelser er glade for at gå i skole, og at de har høj selvtillid, er for mig et tegn på, at det allerede lykkes at fremme deres alsidige udvikling,« siger Dorte Lange.

Læs også: Elever og forældre skal bedømme lærere

Hvad mener du?

null
Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Kronik: Kaos i klassen
Folkeskolen har kurs mod afgrunden. Situationen i folkeskolen er en parallel til Folketingets i 1970'erne. Sådan tolker jeg signalerne nu i 2010, skriver Bente Troense.
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Indland
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her