*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
mandag 28. juli 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten indland
Indland 01.11.2009 kl. 10:39
Oasis of the Seas passerer under Storebæltsbroen med nød og næppe - helt som planlagt. Foto: swb-photo.

Drama på Storebælt: Skibet var pludselig for højt

Lørdag aften og søndag nat blev lidt mere dramatisk for chefen for VTS Storebælt, Jørgen Brandt, end han havde kunnet håbe på.

Allerede da Jørgen Brandt kørte ind til sit kontor i Korsør klokken 20.00, mødte han adskillige spændte tilskuere ved Halskov Rev på den sjællandske side af broen, som var dukket op for at se det 360 meter lange og 72 meter høje skib passere den syv meter lavere bro.

Der var lagt op til en spændende dag på jobbet.

Varm røg snød måleudstyret

En halv times sejlads før, at verdens største krydstogsskib nåede til broen, meldte skibets kaptajn til Jørgen Brandt, at højden var på 64,85 m.

"Og det lød jo fint, når vores bro er 65 m," siger Jørgen Brandt.

LÆS OGSÅ: LILLE MARGEN TIL KÆMPESKIB

"Men da vi skulle måle skibets højde med vores egne varmefølsomme kameraer, viste det sig, at kameraerne var mindre pålidelige, end jeg havde håbet på. Skibet var pludselig for højt," siger han.

Tv: Se skibet sejle under Storebæltsbroen

Skibets skorstene, som var trukket ned, sendte nemlig varm røg op og snød på den måde målekameraerne.

Jørgen Brandt besluttede derfor at lukke broen af, mens skibet med fuld gas sejlede under med 20 knob - eller godt 37 km/t - for på den måde at blive trukket det sidste stykke ned i havet. Derfra forløb passeringen heldigvis helt fint.

"Det var et vildt flot øjeblik. Det var godt, at han kom godt igennem," siger han.

Søsterskibet kommer til næste år

Om et år vil et nybygget søsterskib, Allure of the Seas, i samme størrelsesorden sejle gennem Storebælt. Jørgen Brandt har lært en lektie:

"Vi skal have fat i noget bedre måleudstyr, så vi kan være sikre på skibets højde."

Jørgen Brandt kan ikke oplyse skibets præcise margen til broen.

Tv: Se skibet sejle under Storebæltsbroen

Grafik over Oasis of the Seas

Sådan ser agterdækket ud

null
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Tilmeld dig Jyllands-Postens Nyhedsoverblik
Annonce
Indland lige nu
Tophistorie

Mand død efter cykelsammenstød i Odense

Manden slog hovedet direkte ned i asfalten, efter at han kørte ind i en anden cyklist.
forsiden lige nu

Politikere kender ikke milliardtal i statskassen

Både regeringen og blå blok satser på at finde 12 mia. kr. ved at effektivisere den offentlige sektor. Men ingen ved, hvor langt der er til mål.

Sikkerhedsråd opfordrer til våbenhvile i Gaza

FN's Sikkerhedsråd er alvorligt bekymret over tabet af civile i konflikten mellem Israel og Hamas.

V vil stille skrappere krav til muslimske indvandrere

For mange ikke-vestlige indvandrere med muslimsk baggrund deler ikke danske værdier, mener Venstre.

Rusland til USA: I forhindrer OSCE-arbejde ved flyvrag

Internationale observatører kunne søndag ikke få adgang til ulykkessted i det østlige Ukraine.

Dan Jørgensen ændrer vildt-forslag

Vildtet skal have mulighed for at komme væk, når brakmarkerne slås.

Whistleblowerordningerne breder sig

Hver fjerde af de store danske virksomheder har en whistleblowerordning, viser en Wilke-måling. En god del af dem afslører problematiske forhold.
Annonce
Annonce
Indland
Satire
Søg i vejviseren
Annonce