*

Indland

1.500 dør, fordi vi lader cyklen stå

Vi kasserer cyklen til fordel for bilen. Siden 1990 er cykling i Danmark faldet med 30 pct. Det går alvorligt ud over vores sundhed og koster ca. 1.500 mennesker livet om året, vurderer sundhedseksperter.

Færre børn cykler, og det er skidt for folkesundheden. Foto: Lars Krabbe

1.500 mennesker dør hvert år tidligere, end de ellers ville have gjort, fordi danskerne i dag kører 30 pct. mindre på cykel end i 1990.

Det konkluderer én af landets førende idræts- og motionseksperter, professor, dr.med. Lars Bo Andersen fra Institut for Idræt og Biomekanik ved Syddansk Universitet.

Ifølge tal fra Vejdirektoratet tilbagelagde danskerne i 1990 3,2 mia. km på cykel. Det var i 2006 faldet til 2,3 mia. km - et fald på knap 30 pct.

»30 pct. mindre cykling er en massiv reduktion. Cykling er en af de vigtigste vaner i vores kultur, og når det falder så markant, betyder det enormt meget for vores sundhed,« konstaterer Lars Bo Andersen.

»Ved at se på effekten i forhold til udvikling af hjerte-kar-sygdomme, visse typer kræft og sukkersyge kan vi regne ud, at det store fald medfører ca. 1.500 ekstra dødsfald om året. Det tal skal ses i forhold til, at 30-40 cyklister hvert år bliver slået ihjel i trafikken. Hvis trafikforskerne havde sat de to tal i forhold til hinanden, tror jeg, at diskussionen om sikkerheden for cyklisterne ville havde været lidt anderledes,« lyder det fra Lars Bo Andersen.

Professor, overlæge og formand for Det Nationale Råd for Folkesundhed, Bente Klarlund Pedersen, er bekymret over udviklingen.

»Vi ved, at de, der cykler, har 30 pct. mindre risiko for at dø for tidligt i forhold til folk, der ikke cykler. Samtidig ser vi tegn på, at befolkningen er ved at udvikle flere hjerte-kar-sygdomme og mere gammelmands-sukkersyge. Derfor er udviklingen bekymrende på et område, hvor vi ellers har haft en god tradition.«

Børnenes sikkerhed
»Men som forældre er man bange for, at ens børn bliver kørt ned, hvis de cykler til skole. Derfor kører man dem i bil,« forklarer Bente Klarlund Pedersen og peger dermed på en af de vigtigste årsager til, at cyklingen er faldet så voldsomt.

Transportminister Carina Christensen (K) erkender, at udviklingen går den gale vej.

»Det er en helt forkert udvikling, som vi skal have vendt. Derfor skal vi sammen med kommunerne skabe trygge rammer for cyklisterne. Så tror jeg, at mange forældre gerne vil lade deres børn cykle,« siger Carina Christensen.

Regeringen bruger 85 mio. kr. om året på cykelstier og lignende. Men det er alt for lidt, mener SF, der vil bruge 250 mio. kr. over fire år på 25 nye cykelbyer og 50 mio. kr. ekstra årligt på særlige cykelinitiativer.

SF's trafikordfører, Pia Olsen Dyhr, foreslår desuden bilfri zoner omkring skolerne. På den måde vil børnene blive tvunget til enten at cykle eller gå i skole.

null
Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Indland
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her