*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

søndag 26. oktober 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten indland
Indland 03.06.2007 kl. 22:39

Nyt forslag: Byg bro mellem Gedser og Rostock

Netop som transportminister Flemming Hansen (K) troede, at han sidst på måneden skulle ned til Tyskland og skrive under på en endelig aftale om at bygge en ny bro over Femerbælt, bliver der kastet grus i planerne. R og DF kaster i 11. time en bombe ind i debatten om en bro over Femerbælt: Byg i stedet en bro fra Gedser til Rostock.

Sammen med Dansk Folkeparti vil Det Radikale Venstre skrotte hele projektet og i stedet bygge en bro fra Gedser til Rostock. De får støtte fra flere førende trafikforskere og en konsulent fra det tyske trafikministerium.

»En bro over Femerbælt vil være gammeldags, mens en bro fra Gedser til Rostock vil åbne for hele Østeuropa. Derfor støtter den radikale folketingsgruppe op om sådan en bro,« lyder det fra den radikale trafikordfører Martin Lidegaard.

Hos Dansk Folkeparti er trafikordfører Walter Christophersen af samme opfattelse.

»Hvis vi skal have en bro til Tyskland, skal det være via Rostock.«

Konsulent Christoph Stroschein fra det tyske trafikministerium hilser initiativet velkommen.

»Hele Femer-projektet er et koldkrigsprojekt fra dengang, det var den eneste mulighed for at komme fra Danmark ned til resten af kontinentet. Ideen hører til det gamle Europa. I dag har vi et nyt Europa med en helt anden situation med nye økonomiske kræfter i Central- og Østeuropa. En bro fra Gedser til Rostock vil gøre turen fra København til Berlin 130 km kortere end via Femer, mens der er 160 km at spare på turen til München og 230 km på en tur til Polen,« konstaterer Christoph Stroschein.

Trafikøkonom Uffe Jacobsen er af samme opfattelse.

»Gedser-Rostock er det mest fremtidsvendte projekt og giver større forbedringer end en forbindelse over Femer. Jeg tror, at mange tyskere ville se det som en bedre løsning, ligesom jeg godt kunne forestille mig, at nogen i EU-Kommissionen ville se mere spil i en Gedser-Rostock-forbindelse end i en Femerbro. Der er heller ingen tvivl om, at Polen ville være meget interesseret i sådan en bro,« lyder det fra Uffe Jacobsen.

Længere, men ikke dyrere

Trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitets Center er enig.

»Der er langt mere fremtidsperspektiv i at vende en bro mod Berlin end mod Hamburg, hvor vi allerede har udmærkede forbindelser ned gennem Jylland.

Samtidig tror jeg ikke, at en bro til Rostock bliver dyrere end en Femerbro.

Havet er meget mere lavvandet, så den bliver næppe dyrere, selv om broen bliver en del længere,« siger Per Homann Jespersen.

Han mener, at der er behov for nye undersøgelser, inden Danmark indgår en aftale med tyskerne om at bygge en bro.

null
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Tilmeld dig Jyllands-Postens Nyhedsoverblik
Annonce
forsiden lige nu

Folketingspolitikere har mistet tilliden til Justitsministeriet

Manglende svar og nødløgne er årsagen til, at der er opstået kold luft mellem partiernes retsordførere og Justitsministeriet.

Kræftramte mister deres fynske slot

RehabiliteringsCenter Dallund lukker – genoptræning af kræftpatienter skal ligge ude i kommunerne.

Tobaksgigant forbyder rygning

Snart må medarbejderne hos producenten bag cigaretmærket Camel ikke ryge, mens de arbejder.

18-årig kvinde voldtaget under højskolefest

Politiet har anholdt en 22-årig mand for voldtægt på Vrå Højskole.

JP-læsere: Aarhus, vend tilbage til ”Smilets by”

JPs læsere er kommet med en række mere eller mindre seriøse bud på slogans til Aarhus.

Asyllejre i udlandet kan koste millioner per næse

Det koster Australien gennemsnitligt 2,7 millioner kroner at have en asylansøger i lejr i udlandet
Annonce
Annonce
Indland
Søg i vejviseren
Annonce