*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
mandag 28. juli 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten indland
Indland 03.06.2007 kl. 22:39

Nyt forslag: Byg bro mellem Gedser og Rostock

Netop som transportminister Flemming Hansen (K) troede, at han sidst på måneden skulle ned til Tyskland og skrive under på en endelig aftale om at bygge en ny bro over Femerbælt, bliver der kastet grus i planerne. R og DF kaster i 11. time en bombe ind i debatten om en bro over Femerbælt: Byg i stedet en bro fra Gedser til Rostock.

Sammen med Dansk Folkeparti vil Det Radikale Venstre skrotte hele projektet og i stedet bygge en bro fra Gedser til Rostock. De får støtte fra flere førende trafikforskere og en konsulent fra det tyske trafikministerium.

»En bro over Femerbælt vil være gammeldags, mens en bro fra Gedser til Rostock vil åbne for hele Østeuropa. Derfor støtter den radikale folketingsgruppe op om sådan en bro,« lyder det fra den radikale trafikordfører Martin Lidegaard.

Hos Dansk Folkeparti er trafikordfører Walter Christophersen af samme opfattelse.

»Hvis vi skal have en bro til Tyskland, skal det være via Rostock.«

Konsulent Christoph Stroschein fra det tyske trafikministerium hilser initiativet velkommen.

»Hele Femer-projektet er et koldkrigsprojekt fra dengang, det var den eneste mulighed for at komme fra Danmark ned til resten af kontinentet. Ideen hører til det gamle Europa. I dag har vi et nyt Europa med en helt anden situation med nye økonomiske kræfter i Central- og Østeuropa. En bro fra Gedser til Rostock vil gøre turen fra København til Berlin 130 km kortere end via Femer, mens der er 160 km at spare på turen til München og 230 km på en tur til Polen,« konstaterer Christoph Stroschein.

Trafikøkonom Uffe Jacobsen er af samme opfattelse.

»Gedser-Rostock er det mest fremtidsvendte projekt og giver større forbedringer end en forbindelse over Femer. Jeg tror, at mange tyskere ville se det som en bedre løsning, ligesom jeg godt kunne forestille mig, at nogen i EU-Kommissionen ville se mere spil i en Gedser-Rostock-forbindelse end i en Femerbro. Der er heller ingen tvivl om, at Polen ville være meget interesseret i sådan en bro,« lyder det fra Uffe Jacobsen.

Længere, men ikke dyrere

Trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitets Center er enig.

»Der er langt mere fremtidsperspektiv i at vende en bro mod Berlin end mod Hamburg, hvor vi allerede har udmærkede forbindelser ned gennem Jylland.

Samtidig tror jeg ikke, at en bro til Rostock bliver dyrere end en Femerbro.

Havet er meget mere lavvandet, så den bliver næppe dyrere, selv om broen bliver en del længere,« siger Per Homann Jespersen.

Han mener, at der er behov for nye undersøgelser, inden Danmark indgår en aftale med tyskerne om at bygge en bro.

null
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Tilmeld dig overvågning af Kriminalitet
Annonce
Indland lige nu
Tophistorie

Tre druknet ved Grønlands vestkyst

En jolle ramte søndag eftermiddag flydende is og kæntrede nær Uummannaq. Tre omkom.
forsiden lige nu

FN: MH17-nedskydning kan være krigsforbrydelse

FN's højkommissær for menneskerettigheder fordømmer nedskydning, der kan være en krigsforbrydelse.

K afviser V-forslag om forskelsbehandling

Venstre vil stille skrappere krav til indvandrere fra et »muslimsk Pakistan« end et »kristent USA«.

Pensionskunder har grund til at juble

Usædvanlig situation har givet pensionskunderne et lukrativt halvår.

Tre druknet ved Grønlands vestkyst

En jolle ramte søndag eftermiddag flydende is og kæntrede nær Uummannaq. Tre omkom.

Yukos-aktionærer tilkendt enorm erstatning

Tidligere aktionærer i det nu opløste russiske olieselskab Yukos har fået en erstatning på 277 milliarder kr.

Politikere kender ikke milliardtal i statskassen

Både regeringen og blå blok satser på at finde 12 mia. kr. ved at effektivisere den offentlige sektor. Men ingen ved, hvor langt der er til mål.
Annonce
Annonce
Indland
Satire
Søg i vejviseren
Annonce