Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
onsdag 23. april 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten digitalt

Digitalt - i samarbejde med

altomdata.dk
Digitalt 14.09.12 kl. 11:00
Foto: AP/Paul Sakuma

Facebook giver butikker adgang til profiler

Forbrugerrådet undersøger, om det er lovligt, at Facebook giver butikker viden om de danske brugere.

Tre millioner danskere har en profil på Facebook. Og de profiler kan være guld værd for virksomhederne.

Folkene bag Facebook er nemlig kommet med en tjeneste, der betyder, at de butikker, danskerne handler i, fremover kan følge efter dem helt ind på Facebook. Men Forbrugerrådet vil nu undersøge, om den nye tjeneste er lovlig.

- Vi er i gang med at se på, om det her er i overensstemmelse med den danske persondatalov og markedsføringslov. Der sker en videregivelse af personlige oplysninger udenom forbrugerne, siger seniorjurist i Forbrugerrådet Anette Høyrup.

Sælger ud af profiler

Uanset om det er lovligt eller ej, så mener Forbrugerrådet, at Facebooks nye initiativ er vidtgående.

- Skrækscenariet er selvfølgelig, at Facebook på et tidspunkt ikke bare giver virksomhederne lov til at reklamere på platformen, men sælger ud af de profiler med private oplysninger, som de har liggende, siger Anette Høyrup.

Helt konkret kan danske forbrugere regne med, at sælgere og reklamer fra de butikker, de handler i, også vil dukke op på forbrugernes Facebookprofiler.

Direkte reklamer

Det sker, da rigtig mange giver deres e-mailadresser, når de handler. Det kan være i forbindelse med oprettelse af et kundekort i en butik, abonnementet hos et fitnesscenter, eller et køb online.

Facebook vil nemlig give både fysiske virksomheder og onlinebutikker mulighed for at sende deres kunders e-mailadresser til Facebook for at finde ud af, om kunden er på Facebook.

Derefter kan virksomhederne reklamere direkte over for forbrugeren på Facebook, selvom kunden for længst har forladt supermarkedet eller onlinebutikken.

Ritzau
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Annonce
Digitalt lige nu
Tophistorie

Pentax med hele 51,4 megapixels

Det nye mellemformatkamera fra Pentax er vejrtæt og har høj nok opløsning til professionelle.
forsiden lige nu

Ledigheden i industrien dykker

Ledigheden i nogle af de store faggrupper i industrien falder. Det skaber frygt for flaskehalse og rejser tvivl om behovet for vækstpakker

Prins Charles' svoger er pludseligt død efter fald

Hertuginde Camillas bror er som 62-årig død i New York. Han faldt, da han var ved at tænde en cigaret.

Hollandske F-16 fly afviste russiske kampfly på grænsen til hollandsk luftrum

To fuldt bevæbnede F-16 flyblev sendt i luften, da uidentificerede russiske kampfly nærmede sig Holland.

Real Madrid vandt trods Bayerns belejring

Karim Benzemas scoring afgjorde den første semifinale i Madrid, hvor Bayern havde svært ved at skabe chancer.

Nu er manden uden hukommelse død

Amerikaner med mystisk hukommelsestab kunne pludselig kun tale svensk. Nu er han fundet død.

Historien bag Sydkoreas færgeforlis tager langsomt form

For meget i lasten og et dårligt design fik Sydkoreas færge til at kæntre. Det kan vise sig at være et generelt problem.
Annonce
Annonce
Mere
altomdata.dk
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce