Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
mandag 21. april 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten digitalt

Digitalt - i samarbejde med

altomdata.dk
Digitalt 14.09.12 kl. 11:00
Foto: AP/Paul Sakuma

Facebook giver butikker adgang til profiler

Forbrugerrådet undersøger, om det er lovligt, at Facebook giver butikker viden om de danske brugere.

Tre millioner danskere har en profil på Facebook. Og de profiler kan være guld værd for virksomhederne.

Folkene bag Facebook er nemlig kommet med en tjeneste, der betyder, at de butikker, danskerne handler i, fremover kan følge efter dem helt ind på Facebook. Men Forbrugerrådet vil nu undersøge, om den nye tjeneste er lovlig.

- Vi er i gang med at se på, om det her er i overensstemmelse med den danske persondatalov og markedsføringslov. Der sker en videregivelse af personlige oplysninger udenom forbrugerne, siger seniorjurist i Forbrugerrådet Anette Høyrup.

Sælger ud af profiler

Uanset om det er lovligt eller ej, så mener Forbrugerrådet, at Facebooks nye initiativ er vidtgående.

- Skrækscenariet er selvfølgelig, at Facebook på et tidspunkt ikke bare giver virksomhederne lov til at reklamere på platformen, men sælger ud af de profiler med private oplysninger, som de har liggende, siger Anette Høyrup.

Helt konkret kan danske forbrugere regne med, at sælgere og reklamer fra de butikker, de handler i, også vil dukke op på forbrugernes Facebookprofiler.

Direkte reklamer

Det sker, da rigtig mange giver deres e-mailadresser, når de handler. Det kan være i forbindelse med oprettelse af et kundekort i en butik, abonnementet hos et fitnesscenter, eller et køb online.

Facebook vil nemlig give både fysiske virksomheder og onlinebutikker mulighed for at sende deres kunders e-mailadresser til Facebook for at finde ud af, om kunden er på Facebook.

Derefter kan virksomhederne reklamere direkte over for forbrugeren på Facebook, selvom kunden for længst har forladt supermarkedet eller onlinebutikken.

Ritzau
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Annonce
Digitalt lige nu
Tophistorie

Lav din egen cloudserver

Få sikkerhed med en hjemmelavet cloudserver. Se hvordan du styrer dine filer.
forsiden lige nu

Flere piger søger hjælp i æreskonflikter

Antallet af unge, der søger hjælp i æresrelaterede konflikter, er mere end fordoblet på fire år.

Palæstinensere truer med at opløse selvstyre

Fredsprocessen i Mellemøsten er igen i hårdknude. Palæstinenserne er ved at have fået nok.

Bokseren Rubin Carter er død

Rubin "Hurricane" Carter, der efter uretfærdig retssag sad fængslet i 19 år i USA, er død.

Danske firmaer strutter af sundhed

Kreditværdigheden i erhvervslivet er nu højere end i flere år.

Otte meldes dræbt ved flyulykke i Finland

Mindre fly er styrtet ned i Finland. Otte meldes dræbt, mens tre reddede livet via faldskærm.

"Pludselig vinkede alle soldaterne til mig"

Danske Torben Dahl løb for en uge siden et noget specielt maraton i Nordkorea.
Annonce
Lyd på Guide.dk
Test af Altec Lansing inMotion MAX

Lydkvaliteten i Altec Lansing inMotion MAX til 1.499 kr. er fin til baggrundsmusik, men forvrængningen indtræder, når der skrues lidt op.

Annonce
Mere
altomdata.dk
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce