*

Dette er en kronik skrevet af en ekstern kronikør. Jyllands-Posten skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof. Vil du skrive en kronik? Læs hvordan her.

Kronik

Tag de offentlige ledere og medarbejdere seriøst

Som det er i dag, er der alt for mange steder i den offentlige sektor, hvor der er skabt forhindringer for, at der kan leveres bedre kvalitet til borgerne. Vi skal tættere på borgeren, og afbureaukratiseringen skal i omdrejninger.

Illustration: Rasmus Sand Høyer

Lars Qvistgaard, formand, Akademikerne | Anne Marie Lassen-Nielsen, formand, Ansatte Dyrlægers Organisation | Hans-Henrik Jørgensen, formand, JA | Camilla Gregersen, formand, DM | Tine Jørgensen, formand, Bibliotekarforbundet | Per Lindegaard Hjorth, formand, Forbundet Kommunikation og Sprog | Juliane Marie Neiiendam, formand, Ansattes Råd i Ingeniørforeningen | Peter Toftsø, formand, Forbundet Arkitekter og Designere | Eva Secher Mathiasen, formand, Dansk Psykolog Forening | Annette Nordstrøm Hansen, formand, Gymnasieskolernes Lærerforening | Sara Gundelach Vergo, formand, Djøf Offentlig | Camilla Rathcke, formand, Yngre Læger | Niels Tønning, formand, Hovedorganisationen af Officerer i Danmark

Vi, der arbejder i og for det offentlige, bestræber os på at yde borgerne den bedste service og den højeste kvalitet hver dag. Det lyder måske banalt, men vi føler behov for at understrege det, fordi vi oplever, at skiftende regeringer desværre har spændt ben for bedre service til borgerne. Det fristes vi i hvert fald til at konkludere, når vi kigger på rammerne for arbejdet i den offentlige sektor. Og eksemplerne er der nok af.

Når du kommer på sygehuset i Danmark, bliver du ikke kun set som en patient, men også som et tal og en ”aktivitet”. For sygehuset og regionerne registrerer på forskellig vis den behandling, du får – f.eks. antal kontakter med lægen og antallet af operationer – og bruger derefter det samlede antal registreringer og målinger som dokumentation for, om der leveres nok aktivitet for sygehusbudgetterne.

Det giver i mange tilfælde god mening. Det er ikke uvæsentligt, hvor mange der er indlagt, hvad de fejler, og hvordan de behandles. Problemet er, når det ender i goldt bureaukrati, hvor unødvendige målinger begrænser ledernes handlemuligheder og medarbejdernes faglige råderum, og dermed ikke nødvendigvis fører til bedre behandling af patienterne.

JP mener: Er lægeskandalen i Viborg kun toppen af et isbjerg?

Selvfølgelig skal der være styr på pengene og budgetterne. Men overbureaukratisk registrering og optælling sætter snarere de ydelser, der måles på, i centrum og sætter måske således snarere fokus på kvantitet i sygehusenes drift frem for kvalitet i de enkelte forløb. De fleste ønsker nok patienten i centrum og ikke computerens Excel-ark.

Oveni medfører målinger en masse unødigt bureaukrati, som kan risikere at stjæle tid fra medarbejderne og ledere, der kunne være brugt sammen med patienterne eller til at lede institutionen.

Det, vi har brug for nu, er et opgør med en ledelsestankegang, hvor mennesket ikke er nok i centrum.

Som det er i dag, er der alt for mange steder i den offentlige sektor, hvor der er skabt forhindringer for, at der kan leveres bedre kvalitet til borgerne. Dette problem er ikke nyt. Og de fleste regeringer har da også lovet at gøre noget ved det. Men der sker ikke meget, trods de politiske løfter.

Sygeplejerske: Patienten og jeg lå/stod med håret i postkassen

Meget tyder på, at Finansministeriet og de øvrige myndigheder ikke tør slække på tøjlerne og mindske kravene til dokumentation og registrering, når det kommer til stykket. Og derfor er det vanskeligt at få ændret styringen af både sygehusene og resten af den offentlige sektor, så det er kvaliteten, der kommer i centrum.

Nu har regeringen heldigvis nedsat en ledelseskommission, der skal kigge på, hvordan man styrker ledelsen i den offentlige sektor og være med til at sætte fokus på styring og de rammer, vi giver lederne. Ledelseskommissionen er en del af regeringens stort anlagte ”Sammenhængsreform”, der skal udvikle og effektivisere den offentlige sektor. Vi er glade for begge initiativer, og vi bidrager gerne til arbejdet. En tidssvarende offentlig sektor kræver i høj grad en moderne ledelse.

Hvad skal der så gøres? Først og fremmest ønsker vi, at ledelseskraften i det offentlige sættes fri på en ny måde.

For det handler ikke om bare at sætte ledere fri, vigtigere er vilkårene for at udøve ledelse, hvordan styrker man det, hvordan skaber man den bedste rekrutteringsbase, hvordan bliver ledere bedre til at forstå og sætte sig ind i medarbejdernes pressede vilkår? Og helt klart også omvendt: Hvordan bliver regeringen bedre til at lade lederne være ledere?

Fem fagforeningsformænd: Lad os skabe en ny velfærdsvision

Vi mener, at der skal være bedre mulighed for at prioritere den enkelte i den offentlige sektor.

Det er så vigtigt, at mennesker kommer mere i centrum, ikke systemer. Vi tvivler på, om en offentlig styrelse bliver bedre til at udføre sin kerneydelse, fordi den har en detaljeret kontrakt med departementet. Og bliver plejeboligen bedre at arbejde eller bo i, fordi kommunen udfører et bestemt antal tilsyn pr. år? Måske og forhåbentlig. Men i så fald skyldes det også andet end styring og kontrol. Det skyldes for eksempel lydhørhed og forståelse for medarbejderes og borgeres behov samt evnen til at skabe en spændende arbejdsplads med en engageret og innovativ kultur. Det handler med andre ord om ledelse af mennesker.

Vi har brug for et opgør med en ledelsestankegang, hvor mennesket ikke er nok i centrum.

Vi mener, at der er flere ledelsesudfordringer i den offentlige sektor i dag, der skal kigges på, hvis vi skal skabe mere kvalitet. Det drejer sig særligt om to: Vi skal tættere på borgeren, og afbureaukratiseringen skal i omdrejninger.

Regeringen har med ledelseskommissionen sat et mål om, at den offentlige sektor ”skal køre længere på literen”. Skal kvaliteten følge med, kræver det som minimum mere rum og tillid til ledere og medarbejdere.

De, der er tættest på borgerne, skal have bedre muligheder for at handle, i forhold til hvad der fagligt giver bedst mening, og som skaber god kvalitet. Medarbejdere og ledere skal kunne bruge deres kompetencer fuldt ud.

Kronik: Det offentlige styringssystem er planøkonomisk og udemokratisk

Men der skal også et større fokus på det psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladserne. Et godt arbejdsmiljø gør nemlig, at opgaver bliver løst med en højere kvalitet. Sådan har det altid været, og forskningen dokumenterer det igen og igen.

Undersøgelser viser sort på hvidt, at godt samarbejde mellem ledelse og medarbejdere samt oplevelsen af tillid og retfærdighed er afgørende for, hvor godt arbejdspladsen lykkes med sin kerneopgave.

Sunde medarbejdere udvikles af dygtige ledere, som også har fokus på den enkelte. Akademikerne gennemførte i 2015 den hidtil mest gennemgribende analyse af akademikeres psykiske arbejdsmiljø. Den viste, at 16 pct. oplever at være stressede i stort omfang og pegede samtidig på manglende ledelse i det daglige som hovedårsagen. Et konstant fokus på det psykiske arbejdsmiljø er og bliver en essentiel ledelsesopgave.

Ledelsesudfordring nummer to handler om at forhindre vildtvoksende bureaukrati.

Når det handler om udvikling i den offentlige sektor, ser vi ofte, at nye tiltag medfører nye bureaukratiske procedurer. Der er ingen tvivl om, at der er ressourcer at hente ved at afbureaukratisere den offentlige sektor.

Kronik: Drop disruptive innovation i den offentlige sektor

Derfor opfordrer vi også politikerne til at turde kigge indad en gang imellem. Love og regler er det fundament, som vores samfund bygger på, men det er vigtigt ikke at lade enkeltsager eller oppisket medieopmærksomhed dominere udformningen af nye lovforslag og styringsforslag.

Vi må huske, at hver gang man fra politisk side triller en mere eller mindre uskyldig snebold ned fra toppen af bjerget, så kan det bidrage til en lavine af overbureaukrati, manglende tillid for den enkelte medarbejder, et klaustrofobisk ledelsesrum og dermed i sidste ende ringere service for borgeren.

Vi skal have modet til at luge ud i love og regler samt mod til at differentiere styringsredskaber. Det betyder også, at vi alle har brug for at lære at gå nye veje.

Den offentlige sektor er hele tiden i udvikling. Inden for de seneste år er der sket meget, når vi kigger på ledelse og rammerne for ledelse.

Heldigvis er det i dag almindeligt, at der fra ledelseshold sættes spørgsmålstegn ved en ukritisk brug af new public management.

Vi ønsker os ikke tilbage til en tid før new public management. Vi mener ikke, at, målstyring og benchmark er dårligt i sig selv. Men vi skal arbejde for at modvirke en overdreven styringsfiksering, der svækker kerneopgaven.

I Danmark har vi en af de bedste offentlige sektorer i verden, en offentlig sektor, som den danske befolkning bakker op om, fordi den er fundamentet for et velfærdssamfund for alle.

Det skal vi blive ved med at have, og vi har alle mulighederne for det, hvis vi tager ledernes og medarbejdernes opgave og vilje til at levere kvalitet seriøst.

Kort sagt skal vi have politiske beslutningstagere med mod på en offentlig sektor, der er til gavn for borgeren, hvor fokus er på ledelse af mennesker mere end på ledelse af systemet.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

.
Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Lars Hedegaard 75 år

Morten Uhrskov Jensen
En kriger fylder rundt.

Blog: Lars Løkkes lange omvej til tilgivelse

Olav Skaaning Andersen
Der er fremgang at spore, men statsministeren slider stadig med sin troværdighed

Theresa May: Storbritannien vil fortsat være jeres ven og partner

Theresa May, Storbritanniens premierminister
Vi ved godt, at vi ikke kan få alle fordelene ved et medlemskab uden at acceptere forpligtelserne.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her