*

Breaking
Få breaking news via vores app | Få nyheden på mail

Dette er en kronik skrevet af en ekstern kronikør. Jyllands-Posten skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof. Vil du skrive en kronik? Læs hvordan her.

Kronik

Overlæge om it-system: Det er ikke blevet lettere at leve op til mit lægelige ansvar

Så fik vi Sundhedsplatformen i psykiatrien, og det har været en interessant og lærerig oplevelse. Men medicineringsfejl, uoverskuelighed og tabet af mulighederne for at diktere til en sekretær har ikke gjort det lettere for mig at leve op til mit lægelige ansvar over for patienterne – de mennesker, der har søgt hjælp og med rette kan forvente uden unødig forsinkelse at modtage den rigtige pleje og behandling.

Illustration: Rasmus Sand Høyer

Jeg skrev i kronikken i Jyllands-Posten den 20. marts, at jeg med en vis bæven så frem til indførelsen af det ny sundheds-it-system Sundhedsplatformen (SP) i Region Hovedstadens psykiatri.

Jeg havde forsøgt at sætte mig ind i, hvad SP ville komme til at betyde, og lagde ikke skjul på min bekymring for, at systemet ville amputere mit virke som psykiater og medføre et langvarigt arbejdspres pga. af meget indviklede og tidkrævende procedurer, hvor man bl.a. skal igennem et utal af klik og undersider, når man skal foretage selv de simpleste procedurer.

Den 20. maj tog psykiatrien i Region Hovedstaden SP i brug. I tiden forud modtog jeg som alle andre ansatte undervisning igennem flere dage i beklumrede lokaler på Gentofte Hospital. Det var på mange måder en interessant oplevelse. Underviserne gjorde en stor indsats for at afmystificere og berolige, men det var ikke særlig betryggende, når en underviser f.eks. udbrød: »Hov, det gjorde systemet da ikke i går,« eller ledsagede sin undervisning med kommentarer om, at vi måtte regne med, at det, vi sad og lærte lige nu, nok ikke ville blive særlig brugbart, fordi man arbejdede på at lave netop den og den funktion om. Flere gange i løbet af undervisningen kunne enkelte elever ikke helt lægge bånd på deres frustration, men jeg tager hatten af for underviserne, der af al magt forsøgte at holde fast i det positive. Således fik vi bl.a. vist, hvordan man kan ændre farverne i SP, og det var da også spændende, at jeg kunne give min baggrund leopardpletter!

Overlæge i kronik: Jeg er bekymret for at tage regionens nye it-system i brug

Er der noget at sige til, at jeg undertiden går hjem fra arbejde med en fornemmelse af, at jeg kan have overset noget vigtigt?

Om aftenen den 19. maj skulle vi gøre systemet klar til drift. Det skulle gøres ved, at vi manuelt overførte nogle lægeligt vitale parametre som medicinstatus og diagnoser til SP for derefter med vores signatur at angive, at vi som læger stod inde for de indtastede oplysninger. Det gik i og for sig ret let, men det var mest, fordi jeg havde fantastisk støtte fra Asbjørn – en ung og meget entusiastisk sygeplejerske, uden hvis hjælp jeg havde været helt på herrens mark. Hvad der dog var yderst bekymrende, var, at strømmen gik tre gange i løbet af aftenen: Hver gang forsvandt alt lys, computerne gik i sort, og vi kunne høre en alarm starte et eller andet sted i huset. Man forsøgte at berolige os med, at intet arbejde var gået tabt, og at systemet ville starte igen, dér hvor det var kommet til, da strømmen gik. Og det gjorde det også – på nogle af maskinerne. På resten måtte vi genstarte SP og sad tilbage med en fornemmelse af, at noget måske alligevel var gået tabt.

Nu har vi anvendt systemet i mere end to måneder i psykiatrien: Mine patienter bliver behandlet, og systemet kan ikke forhindre mig i at tale med dem, som jeg hidtil har gjort. Med støtte fra plejepersonalet (og patienter) får vi det hele til at hænge sammen, og selvfølgelig giver den daglige armlægning med SP trods alt et mere nuanceret syn på både muligheder, udfordringer og de egentlige problemer.

For at tage det positive først: SP åbner næsten altid hurtigt og stabilt, og det går ikke nær så meget ned, som de systemer den afløser. Det er faktisk ret smart, at hvis jeg har arbejdet på én pc og er nødt til at flytte mig til en anden, ”trækkes” systemet med over i den tilstand, det var nået til, da jeg skiftede plads. Der er også gjort en indsats for, at de almindeligste funktioner er let tilgængelige. Hvis man vel at mærke arbejder på en sengeafdeling med indlagte patienter.

For det er en helt anden sag, når det drejer sig om de ambulante patienter. Her skal jeg igennem et utal af uforståelige ”klik”, hvor jeg, hver gang jeg skal foretage mig noget, både skal ”oprette en kontakt” og ”tildele et behandlingsforløb”, gennemføre, hvad jeg nu havde sat mig for, for til slut med en hel række tastetryk og klik at ”vikle mig ud” igen. Også selv om jeg har været patientens faste læge i mange år. Men det forstår SP tilsyneladende ikke.

Det er gået mere og mere op for mig, at ét af de helt store problemer er, at SP skal kunne det hele. Det medfører, at det skærmbillede, der præsenterer sig, indeholder et utal af oplysninger – f.eks. blodprøvesvar, juridisk status, oplysninger om pårørende, sygeplejestatus, risikovurderinger, allergier etc., etc. Det er faktisk ikke overskueligt, og jeg er altid bekymret for, at jeg overser et tal eller en oplysning, som kan være afgørende for behandlingen af patienten.

Formanden for Danske Lægesekretærer: Giv arbejdsdelingen på hospitalerne en chance

Da jeg var yngre, havde jeg på min computer en flysimulator – et program, hvor man efterligner instrumentpanelet fra f.eks. en jumbojet. Man skal så ud fra disse oplysninger bringe de 500 fiktive passagerer sikkert frem til deres bestemmelsessted. Der er måske på skærmen 20-25 oplysninger, man skal koordinere, hvis alt skal gå godt. Det kræver mange timers træning, kan jeg godt fortælle.

I SP har jeg mindst lige så mange oplysninger at se på, når jeg skal forholde mig til en patient. Og patienten har naturligvis en forventning om, at alt går glat og rigtigt til, for jeg har ifølge lovgivningen et fuldstændigt lige så stort ansvar for patienten, som piloten har for sine passagerer.

Men der er en helt afgørende forskel i vores muligheder for at løfte dette ansvar: Piloten lærer at flyve et færdigt og helt gennemprøvet system under en uddannelse, der tager mellem to og fire år. Mine forudsætninger for at anvende SP er en uddannelse af knap en uges varighed og i et ufærdigt system, der i skrivende stund fortsat er under hastig forvandling. Er der noget at sige til, at jeg undertiden går hjem fra arbejde med en fornemmelse af, at jeg kan have overset noget vigtigt?

Og så ser det ud til, at selv om jeg så gør alting rigtigt, kan jeg alligevel risikere at bringe mine patienter i fare: Det har, siden SP blev indført på Herlev og Gentofte Hospital, været kendt, at der af uigennemskuelige årsager kan optræde ændringer i medicinen, som kan medføre, at patienterne får enten for lidt eller for meget medicin. Region Hovedstaden kender godt til dette problem, men har indtil videre kun kunnet melde ud, at det forventes løst i løbet af året. Og man beroliger med, at der ikke er sket nogen alvorlig patientskade.

Startvanskeligheder for elektronisk patientjournal: Sundhedsplatform – en ny gyser?

Derimod er det et faktum, at det f.eks. ikke altid under SP har været muligt at overholde behandlingsfristerne – selv for alvorlige lidelser som f.eks. kræft. Her bliver problemerne pludselig smerteligt tydelige. I psykiatrien kan forsinkelser sjældent på samme måde påvise et systemsvigt: Er forværringen af psykosen, selvmordsforsøget eller den kriminelle handling en følge af ventetid, eller ville det være sket alligevel?

Heldigvis havde vores ledelse igennem længere tid været opmærksom på, at der er stor mangel på psykiatere, og at denne mangel vil være et vilkår de næste 15-20 år. Derfor gennemførte man en grundig undersøgelse og udkom i november 2016 med rapporten ”Den fremtidige lægerolle”. Den fastslog, at hvis psykiatrien skulle overleve som et lægeligt fagområde, ville det blive nødvendigt med en udtalt grad af opgaveglidning: Sygeplejersker, plejepersonale, psykologer og andre faggrupper skal overtage mange af de opgaver, psykiaterne udfører i dag.

Så meget mere absurd virker det så, at SP i sin opbygning er meget insisterende i, hvad der er de lægelige opgaver, og der lægges ikke på nogen måde op til ”opgaveglidning”.

Det mest rystende – og det måske især for os psykiatere – er, at vi læger skal afse meget mere tid til at sidde foran skærmen og hakke os igennem vores omfattende journalnotater i stedet for som tidligere at have hjælp af veluddannede lægesekretærer.

Resultatet er altså blevet, at man fra regionens side forventer, at mens vi herefter skal fungere som temmelig inkompetente lægesekretærer, skal vi afgive kerneopgaver som samtale, udredning og faktisk også behandling til andre faggrupper. Handlinger, vi vel at mærke er pålagt at skulle tage det fulde lægelige ansvar for.

Og det synes jeg, er et stort og alvorligt problem.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Fem borgerlige pejlemærker for fremtiden København

Jens-Kristian Lütken
Efter 100 år med Socialdemokratiet ved magten i København er der brug for forandring og nytænkning

Blog: Venstre skærer i velfærden og lyver om det

Christian Rabjerg Madsen
Da Socialdemokratiet i 2015 advarede om, at Venstre ville skære velfærden, afviste V-borgmestrene det som en skræmmekampagne. I dag kan vi desværre konstatere, at Socialdemokratiet fik ret. Venstre har skåret dybt i velfærden.

Blog: Det er bedre med slap penis

Lars Boje Mathiesen
Magtmisbrug og sexchikane er alvorligt. Det må Alternativet forholde sig til - partinavn eller ej.

Debat: Mere fælles udenrigspolitik gennem EU

Alexander Lemche, jurastuderende ved Københavns Universitet, København K
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her