*

Dette er en kronik skrevet af en ekstern kronikør. Jyllands-Posten skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof. Vil du skrive en kronik? Læs hvordan her.

Kronik

Det er sundt at nyde livet

Nogle mennesker har et medfødt talent for at nyde tilværelsen på trods af de udfordringer og knubs, vi alle udsættes for livet igennem.

Rasmus Sand Høyer

Nyd livet! Det er danskernes enkle svar på, hvad de synes er det bedste, de kan gøre for at leve sundt.

Det sunde liv har selvfølgelig som undertekst, at mennesket instinktivt ønsker at leve så længe som muligt og så godt som muligt.

Danskerne har nu ikke helt tabt snøvsen, for med lige så stor vægt som at nyde livet peger de også på, at rygning skal undgås.

Det fremgår af en netop offentliggjort undersøgelse, som tænketanken Mandag Morgen og Trygfonden har fået foretaget i Statens Institut for Folkesundhed.

Danskerne har tilsyneladende fået øjnene op for, at sundhed ikke udelukkende er noget, som man putter i munden, men også er det, der foregår i den vigtige afstand mellem ørene.

5.029 deltagere i alderen 18-80 år skulle prioritere 12 forskellige sundhedsfaktorer efter vigtighed for det, de mente var det sunde liv. Tilsvarende undersøgelser har været foretaget i 2007 og i 2011.

”At spise sundt” var topprioritet i begge de to foregående undersøgelser, men det valg befinder sig nu på en beskeden delt syvendeplads sammen med ”at undgå stress.”

Noget er altså forandret i danskernes opfattelse af, hvad sundhed er.

Indlysende er det selvfølgelig at bevæge sig i det daglige og dyrke motion, at undgå overvægt, for megen alkohol og nikotin og at få tilstrækkelig med søvn. Det er nogle af forslagene, og det er områder, som den enkelte selv er herre over og kan gøre noget ved. Her handler det om beslutning, vilje og om at være målrettet.

Et godt familieliv var et andet af forslagene. Men det er ikke enhver beskåret at have et godt familieliv.

At undgå stress, som kan være et resultat af usikkerhed og angst for ikke at slå til og for fremtiden i det hele taget er en udfordring for mange både børn og voksne i en hektisk tidsalder, hvor de sociale medier er tid- og opmærksomhedsrøvere. Samtaleevnen degenererer.

Omgivelsernes nådesløse forventning om det perfekte liv er dominerende generelt, men specielt for den yngre og sårbare generation.

Kommuner og Børns Vilkår har netop rapporteret om et stigende antal henvendelser fra børn og unge om angst. Sundhedsstyrelsen vurderer, at omkring 70.000 mellem 7 og 17 år lider af angst.(TV 2 1/6.)

Direktør i Statens Institut for Folkesundhed Morten Grønbæk, der har været med til at udarbejde rapporten, vurderer, at de mentale faktorer vil komme til at spille en større rolle i fremtiden, når et handler om at forebygge sygdomme og leve et sundt liv. (DR 29.5.)

Det synspunkt er det vanskeligt at være uenig i.

Fokusskiftet i undersøgelsen fra det materielle, ”at spise godt”, til det mentale, ”at nyde livet”, er sket i løbet af de seneste 10 år.

Den gamle verden er i opbrud, og en ny og usikker verden trænger sig ubønhørligt på. Et nyt ord er dukket op i det danske sprog: krisestatus.

Den internationale økonomiske nedsmeltning i 2008, og de tiltagende terroraktioner har medvirket til en stigende usikkerhed. Grundlaget for vores tilværelse slår revner. En voldsom udvikling på kommunikationsområdet, der worldwide bombarderer os med informationer døgnets 24 timer samtidig med, at de sociale medier udvikler sig eksplosionsagtigt, skaber et pres på den enkelte om at være konstant opdateret for ikke at ryge ud af det vigtige og sårbare fællesskab.

De værdier, som tidligere var udtryk for stabilitet i samfundet, er hårdt angrebet. Tilliden til samfundets institutioner smuldrer i takt med afsløringer af bedrageri og sjusk i milliardklassen. Skattevæsnet kan bruges som eksempel på næsten alle de fejl, der kan begås.

En amerikansk præsident, Donald Trump, der tilsyneladende ukontrolleret tumler rundt i en sprængfarlig rus af uvidenhed og selvoptagethed, forstærker tendensen.

Nogle mennesker har et medfødt talent for at nyde tilværelsen på trods af de udfordringer og knubs, vi alle udsættes for livet igennem.

Det konkluderer en doktordisputats i 2014 af Margrethe Bondevik, dr.polit., der som 66-årig forsvarede sin disputats om at blive gammel ved Bergen Universitet.

Disputatsen konkluderer: »Der er noget med personligheden, som går igen hos mange. Det hjælper muligvis at tage tilværelsen med et smil. De har et lyst sind, og de har gennem livet haft evnen til aldrig at give op.«

Som oberst Slade (Al Pacino) siger i filmen ”En duft af kvinde: »In tango you can never make mistakes. Just tango on.«

Humor er et middel til et langt og godt liv.

Det beviste Jeanne-Louise Calment, der er det længstlevende menneske i verden: 122 år og 164 dage.

Jeanne-Louise Calment blev en international berømthed, fordi hun overskred det, der blev anset for den absolutte livslængde, 115 år. I den anledning blev hun interviewet, og på spørgsmålet om, hvordan hun havde holdt sig så godt, svarede hun: »Masser af olivenolie, indvendig og udvendig. Jeg har kun én rynke, og den sidder jeg på!«

De sidste år af sit lange liv undte hun sig selv hver dag et glas portvin, en cigaret og chokolade.

Om sin høje alder og sin imponerende livsvilje sagde hun:

»Jeg har ventet 110 år på at blive berømt. Jeg tror, jeg vil dø leende. Det er en del af mit program. Jeg forventer at nyde det så længe som muligt.«

Just tango on, og nyd livet.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Ord har betydning

Holger K Nielsen
Det hævdes ofte, at kun handlinger betyder noget i politik. Hvad man går rundt og siger er ligegyldigt, for det er kun ord.

Blog: JP er mere pluralistisk end Berlingske

Jens Kindberg
Tolerancen og mangfoldigheden har trange kår på Berlingske.

Blog: Farvel og tak. Jeg trækker mig bukkende tilbage

Finn Slumstrup
Gennem de seneste to år har jeg haft det privilegium at være blogger her på JP.
Annonce
Annonce
Syv fantastiske oplevelser i Kinas gamle kulturby
Suzhou, som kaldes Østens Venedig på grund af de mange kanaler, rummer nogle af Kinas smukkeste haver, templer og museer med genstande, der fortæller byens flere tusind år lange historie. 
Se flere
Syv fantastiske oplevelser i Kinas gamle kulturby
Suzhou, som kaldes Østens Venedig på grund af de mange kanaler, rummer nogle af Kinas smukkeste haver, templer og museer med genstande, der fortæller byens flere tusind år lange historie. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her