*

Dette er et international debatindlæg: Jyllands-Posten har sammensat et korps af kommentatorer, der debatterer og analyserer verden omkring os.

International debat

Kloden bliver klogere online

Digital og onlineuddannelse har bevæget sig fra niche til verdensomspændende succes med gratis kvalitetsprodukter.

Tegning: Rasmus Sand Høyer

I den danske skoledebat er der ofte fokus på de udfordringer, børn og unges stigende tendens til at have øjnene klistret til en smartphone eller tablet giver i undervisningen. For selv om tablets ofte bliver brugt konstruktivt i undervisningen, betyder de små skærme også distraktioner og koncentrationsbesvær.

Men potentialet i digital uddannelse, der bæres frem af øget internetadgang og billigere smartphones og tablets overalt i verden, overstiger langt disse udfordringer. Især hvis man bor i et udviklingsland.

For blot 10-15 år siden var digital og onlinelæring stadig en niche med begrænset omfang og succes. Siden da har udviklingen af software gjort digitale læringsværktøjer både interaktive og underholdende. Onlineuddannelse er gået ind i en ny fase, og i dag udbyder selv et af verdens mest prestigefyldte universiteter, Harvard University, en bred vifte af onlinekurser – nogle af dem gratis.

Ifølge universitetet selv ønsker det at gøre viden og læring tilgængelig for alle, også dem, der ikke har mulighed for at få en uddannelse fra Harvard.

Mange sproginteresserede kender også Duolingo, der siden lanceringen i 2012 har vundet stor popularitet med sin spilagtige opbygning, der kombinerer indlæring med leg.

I skrivende stund udbyder Duolingo kurser inden for 23 forskellige sprog – med flere under udvikling – og har cirka 150 millioner registrerede brugere verden over.

Et andet eksempel på, at digitaliseringen har demokratiseret vores adgang til viden, er den brugerdrevne encyklopædi Wikipedia, der i den engelske udgave i skrivende stund rummer artikler om knap 5,5 millioner emner.

En af pionererne inden for moderne onlineuddannelse er Salman Khan, der i øvrigt selv er uddannet på Harvard University. For 10 år siden hjalp han en af sine yngre kusiner med skoleopgaverne – og efterhånden som flere og flere af hans kusiner og fætre spurgte ham om hjælp, begyndte Khan at optage små videoer til dem, hvor han forklarede matematiske formler og lignende.

Det blev starten på den internationale nonprofit-uddannelsesorganisation Khan Academy, der blandt andet med støtte fra Gates Foundation tilbyder »gratis verdensklasseundervisning til hvem som helst, hvor som helst.«

I dag tilbyder Khan Academy online undervisning fra børnehaveklasseniveau og op – i alt fra matematik til kunsthistorie. Også på dansk med støtte fra Løkkefonden.

Hverken Khan Academys eller Harvards onlinekurser er udviklet med henblik på udviklingslande som sådan. Men deres hastige udbredelse viser et kæmpe potentiale, især når man kigger på mindre velstillede samfund. Den globale analfabetisme er allerede faldet markant i de seneste årtier, og især i Afrika og Sydasien er udviklingen gået stærkt.

På det afrikanske kontinent er det ofte under 50 pct. af generationerne over 65 år, der kan læse. Men for de unge mellem 15 og 24 år er læsefærdighederne bedre, især i det nordlige og sydlige Afrika, hvor 70-100 pct. af de unge generationer kan læse og skrive. Det samme høje niveau for unges læsefærdigheder gør sig i dag gældende for alle andre kontinenter i verden, selv om der er store lokale forskelle.

Men én ting er at kunne læse og skrive – noget andet er muligheden for at tillære sig specifikke, efterspurgte færdigheder.

Ifølge FN kommer 9 ud af 10 børn i dag i grundskole. Det er en vigtig udvikling, men i mange af verdens fattigste lande er udfordringen nu at kunne tilbyde undervisning af tilstrækkelig høj kvalitet.

Ifølge Jeffrey Sachs, der er professor og ekspert i bæredygtig udvikling fra Columbia University, er lige adgang til kvalitetsuddannelse for alle det vigtigste af de 17 verdensmål, som FN vedtog i 2015. Og han er ikke alene i den vurdering.

Målet er også det mest populære blandt de næsten 10 millioner mennesker, der stemte i FN’s onlineafstemning, ”MyWorld”, hvor alle mennesker var inviteret til at vælge, hvilke mål for verden der var de vigtigste for netop dem og deres familie.

Gates Foundation har vurderet, at udviklingen af ny software vil revolutionere læring og uddannelse i verdens fattigste lande. Ifølge sammenslutningen af mobiloperatører, GSMA, tredobledes antallet af mobilinternetbrugere i Afrika fra 2010 til 2015, hvor 300 millioner var online på mobilen. Forventningen er, at antallet af smartphones i 2020 vil runde 720 millioner.

Der bor allerede i dag over én milliard mennesker i Afrika, og fordelingen af smartphones mellem dem er langtfra lige – så ja, der er stadig et stykke vej til, at ethvert afrikansk barn har adgang til online Harvard-kurser via sin smartphone. Men allerede i dag har flere end nogensinde før mulighed for at blive klogere via gratis onlinekvalitetsuddannelser – og udviklingen på området går stærkt.

Thomas Ravn-Pedersen er direktør, og Sophie Rytter er redaktør for Verdens Bedste Nyheder.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Nyhedsbreve
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Stem Enhedslisten ind – og skattely ud

Rune Lund
Alle steder i kommuner og regioner, hvor vi kan forhindre skattespekulanterne i at få snablen ned i fælleskassen, er en sejr.

Blog: Detektor er venstreorienteret propaganda

Rune Toftegaard Selsing
På en god dag er DRs Detektor bare mildt ubegavet og venstreorienteret. På en dårlig er det sammenligneligt med propganda fra den gamle østblok.

Blog: Fem borgerlige pejlemærker for fremtiden København

Jens-Kristian Lütken
Efter 100 år med Socialdemokratiet ved magten i København er der brug for forandring og nytænkning
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her