*

Dette er et international debatindlæg: Jyllands-Posten har sammensat et korps af kommentatorer, der debatterer og analyserer verden omkring os.

International debat

Eurovision i den politiske skygge

For en del lande er Eurovision mere end blot en sangkonkurrence. Det er også politik. Sidste år skabte den ukrainske vindersang konflikt mellem Ukraine og Rusland.

Den ukrainske sangerinde Jamala vandt Eurovision-konkurrencen i 2016 med sangen ”1944”. Sangen skabte konflikt mellem Ukraine og Rusland. Arkivfoto: Maja Suslin/AP

Konflikten mellem Ukraine og Rusland er for alvor rykket ind i Eurovision-familien. Det begyndte sidste år, da den ukrainske sangerinde Jamala vandt konkurrencen med ”1944”.

Jamalas sang handler om det sovjetiske styres deportation af krimtatarerne til Centralasien under Anden Verdenskrig, men teksten blev hurtigt læst som en slet skjult kritik af Ruslands invasion og senere annektering af den ukrainske halvø Krim i foråret 2014. Det er bl.a. en strofe som »når fremmede kommer. De kommer til dit hus. De dræber jer alle. Og siger ”vi er ikke skyldige. Ikke skyldige”«, som har fået mange til at se Jamalas sang som et politisk indspark i en nutidig konflikt.

Den russiske sanger Sergej Lazarev var i øvrigt udråbt til forhåndsfavorit, men han måtte tage til takke med en ærefuld tredjeplads, hvilket dog ikke blev positivt modtaget i Rusland. Her talte man om stemmemanipulation og hybridkrig, og det blev klart, at for en del lande er Eurovision mere end blot en sangkonkurrence. Det er også politik.

Jamalas sejr betød, at Eurovision i år bliver afholdt i Kiev. Allerede på et tidligt tidspunkt gav konflikten mellem Ukraine og Rusland anledning til bekymringer, for hvad nu, hvis arrangementet ville blive brugt politisk af den ene eller den anden side? F.eks. kunne man forestille sig sange med let slørede politiske budskaber eller en lille videovignet om Rusland, fremstillet af de ukrainske værter, som måske gik helt til stregen eller måske endda lige over … I EBU, sammenslutningen af public service-medier, som har rettighederne til Eurovision, holdt man givetvis vejret, mens man afventede, hvad der ville ske.

Netop ”østblokken” er et eksempel på en venskabsblok, hvor landene typisk stemmer på hinanden, og både Ukraine og Rusland indgår i denne.

Imens blev de nationale konkurrencer afholdt, og i Rusland vandt sangerinden Julia Samojlova med sangen ”Flame is burning”. Samojlova har dog optrådt på Krim i 2015, dvs. efter den russiske annektering, og det fik de ukrainske myndigheder til at forbyde hende adgang til konkurrencen i Kiev. Der kom en officiel protest fra Rusland, men ukrainerne ville ikke give sig og heller ikke tillade f.esk. deltagelse via transmission fra Moskva, og så meddelte det russiske stats-tv, at de ikke ville sende fra konkurrencen. Eurovision bliver således uden russisk deltagelse og sending.

Konflikten mellem Ukraine og Rusland ses dog ikke så meget på det folkelige plan. Sidste år gav de nationale ekspertjuryer i de to lande den andens sang 0 point, men sms-stemmerne var helt anderledes. Således belønnede de russiske seere Jamala med 10 point – på trods af sangens kontroversielle indhold – mens de ukrainske seere gav Lazarev de maksimale 12 point. Det er jo positivt, at konflikt kan blive trumfet af andre og meget mere varme følelser, og der synes at være masser af dem i Eurovision.

Vi kender alle til snakken om ”stemmemafiaer” i Eurovision, dvs. lande, som altid og uden undtagelse støtter hinanden. Det er faktisk et seriøst forskningsfelt at forstå disse mønstre, og mange tyr til store matematiske modeller for at finde sammenhænge. Netop ”østblokken” er et eksempel på en venskabsblok, hvor landene typisk stemmer på hinanden, og både Ukraine og Rusland indgår i denne.

Den nordiske blok er dog stærkere, hvilket mange læsere sikkert genkender og forventer, når stemmerne på lørdag skal fordeles. Så skal Anja helst have 12 point af vore nordiske naboer – på trods alle tidligere konflikter og krige.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Nyhedsbreve
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Skadelig symbolpolitik sætter integrationen tilbage

Gitte Seeberg
Symbolpolitik er betegnelsen på politiske initiativer, der skal illustrere handlekraft, men som i virkeligheden er blottet for indhold

Blog: En liste af dårskab fra Nye Borgerlige

Jens Kindberg
Man prøvede at være et bredt borgerligt parti, men er endt som et yderligtgående populistisk projekt med kun én sag på dagsordenen: At være mere negative overfor folk, der ikke ligner Pernille Vermund
Annonce
Annonce
Tydeligt ironisk BBC-vært læste gammel nyhed på direkte tv
BBC-værten kunne i denne uge afsløre, at det britiske kongehus får en ny baby til april - men det er en gammel nyhed, bemærkede værten lettere ironisk. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her