*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Om igen, generalmajor

Karsten Møller, generalmajor og senioranalytiker ved Dansk Institut for Internationale Studier, er i et indlæg ”Om igen, Jensen” ( JP 7/7) gået i rette med Bent Jensen, fordi denne har hævdet, at det var seniorforsker Svend Aage Christensen, der fik journalist Jørgen Dragsdahl ansat på DIIS.

Næh, det var skam Møller himself, der sørgede herfor. Og Møller fortsætter: »JD var og er stadig arbejdsløs, da han åbenbart er blevet ”blacklistet” i medierne efter påstandene om landsskadelig virksomhed, påstande, der ikke er ført bevis for.

Et af de bærende retsprincipper i dette land har hidtil været, at man er uskyldig, indtil det modsatte er bevist.«

Møller må her hentyde til artiklen i Jyllands-Posten 14/1 2007 (”De kaldte ham nr. 1”). Her står intet om ”landsskadelig virksomhed”, kun at både PET og KGB opfattede JD som agent for KGB. At JD skulle være arbejdsløs pga. artiklen (og efterfølgende artikler om samme emne) i JP, er dog en skrøne.

JD blev 29/10 2004 interviewet af Svend Aage Christensen m.fl. som led i den efterfølgende DIIS-udredning om ”Danmark under Den Kolde Krig”, som SAC var ”chefudreder” på. I interviewet udtalte JD bl.a.: »[…] jeg bliver så edderspændt rasende, altså jeg er arbejdsløs i dag, hvorfor er jeg arbejdsløs, ik'? […] man frygter at ansætte mig et sted.«

Det kan næppe være Bent Jensens artikler i 2007, der med tilbagevirkende kraft sendte JD i arbejdsløshed i 2004.

Karsten Møller kunne let have fået afkræftet sin skrøne, hvis han havde præsenteret den for sin sidekammerat på DIIS, Svend Aage Christensen. Det var måske formelt Møller, der ansatte JD, men jeg vælger at tro, at det skete i skøn samdrægtighed med SAC.

I øvrigt optrådte JD for nylig i ”Orientering” på DR, så helt ”blacklistet” i medierne er han da ikke.

null
Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Løgn i lasten
Bent Jensen, Center for Koldkrigsforskning
Jeg forstår ikke, at en pensioneret officer og senioranalytiker ved DIIS vil anvende løgn i den offentlige debat. Men det er, hvad Karsten Møller gør i sit indlæg i JP 7/7.
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Europa efter Europa

Mikael Jalving
Merkels problem er også vores problem. Migranterne kan ikke fortsætte med at komme herop, uden at vores samfund forvandles til uigenkendelighed.

Blog: Et pudseløjerligt valg

Morten Uhrskov Jensen
Der er plads til en ret stor religiøs sekt hertillands.

Blog: Tillykke til Danmark med nederlaget

Anders Vistisen
Danske skatteydere kan glæde sig over, at det europæiske lægemiddelagentur ikke endte i Danmark.

Debat: Hvor længe holder Theresa May?

Karin Riis-Jørgensen, København K
Den britiske premierminister er meget svækket – af valgnederlaget, sexskandalerne og senest den kontroversielle udnævnelse af hendes betroede mand til forsvarsminister.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her